Turidmor Startet 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2015 Hei, er så heldig å fått tak på en tunejolle. Har skrapet bort all lakk innvendig og mettet den med Owatroll. Dette gikk veldig greit. Men hva gjør jeg utvendig ? Båten har logget inne i en garasje og tørket i to år. Jeg må fjerne alt av bunnstoff og lakk, da dette er veldig tørt og flasser av. Skal jeg behandle hele undersiden likt, for så og smøre på bunstoff og lakk ? Har blitt frarådet å bruke lakk da den sprekker lett hvis jeg skulle komme borti en stein eller noe. Båten skal ligge i salt vann. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 Gratulerer med fin båt og fint prosjekt. Denne fortjener opplagt å bli tatt vare på. Hvorfor ikke Owatrol D1 + D2 utvendig? Problemet med lakk er at den lett sprekker og flasser av når treverket utvider seg. Owatrol D2 er elastisk og har ikke dette problemet. Jeg fjernet ville fjernet all gammel lakk utvendig med varmepistol og skrape. Over vannlijen ville jeg pusset over med sandpapir, mettet med D1, pusset lett med sandpapir og avsluttet med minst 8 strøk D2. Mellom noen av D2 strøkene ville jeg pussset lett med fint sandpapir. Under vannlinjen ville jeg mettet med D1, pusset lett med sandpapir, påført minst to strøk med primer og påført to strøk med bunnstoff. Alternativet til Owatrol D2 kan gjerne være en annen treolje, for eksempel Benarolje. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2015 I riktig gamledager, før det fantes plastbåter brukte vi noe som het Ravilakk (vanlig whitespiritbasert lakk) innvendig for at båtene skulle være lettere å holde rene. Utvendig ble det brukt kokt linolje. Ble det lakket på begge sider, råtnet båten. Noen brukte også tjære på utsiden. Eller blanding av tjære og linolje. Poenget var at treverket skulle puste. Under vann utvendig ble det, for dem som mente det hadde noe for seg, grunnet med matt maling, eks. Arcanol. På de båtene jeg drev med, kan jeg bare huske at vi børstet, ev. skrapte over gammelt bunnstoff og la på nytt. For åpne båter som lå ute hele sommeren, antar jeg alderen ble mer enn 30 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.