Jump to content

Båt gått ned på brygge på campingen, bensin og oljelekkasje..

GlennIversen

Recommended Posts

Hei
På campingen hvor vi ligger har det dessverre gått ned en båt, og lite har blitt gjort for å få den opp.
Vi har en campingvogn stående fast på en plass ved Vestra Silen i Sverige, og i går når vi skulle ut med båten vår, så vi at det var en 23fot draco (mener jeg det er) som hadde gått ned på nabobrygga.
Eier av båten og vaktmester på plassen har vært nede å tittet på dette, men der stoppet det opp.
Bryggen ligger 40-50 meter fra badestranden på campingplassen (en liten bukt), og ca 10meter fra hoppe / stupebryggen.
Det har kommet en god del bensin og olje fra båten som nå selvfølgelig har forrurenset vannet og lagt seg som en hinne på vannet langs strandkanten, det lukter også veldig bensin på helde stranden og omerådet rundt der.
Jeg snakket med vaktmesteren i dag for å høre hva planen for denne båten var, og fikk til svar at de nå avventer til de hører fra den uheldige eier av båten, og ville ikke gjøre noe mer med denne før eier selv tok ansvaret.
Vi er mange gjester og båteiere på denne plassen som ønsker å få denne båten bort, slik at vi slipper mer lekkasje og annet griserier fra denne, men siden få eller ingen av oss vet hvem eieren er (siden båten kom ny på bryggen i sommer), så derfor lurer jeg på om vi gjør noe ulovlig hvis vi samler sammen en gjeng og båter for å forsøke å få denne opp fra bunnen og inn på vannkanten?
Og er det noen har som har noen gode forslag på hvordan vi får denne opp.
Den ligger slik som vist på bildet

bilde

Ha en fin dag

Lurer på hvem som fikk regningen for utrykningen.

Med mindre noen har vært grovt uaktsom sender brannvesenet normalt ikke ut regning etter en utrykning. Så den regningen fikk nok mest sannsynlig skattebetalerne.

Det er kanskje like greit også, ellers risikerer vi å havne i den situasjonen at folk kvier seg for å ringe brannvesen pga muligheten for en kjemperegning.

Hadde jeg vært TS ville jeg tatt en telefon til det lokale brannvesenet og kanskje til kommunen også og spurt om hvorfor denne båten ligger der og forurenser. De har iallefall makt til å presse på båteier om å få ryddet opp i griseriet under trussel om dagbøter.

Politiet kunne også være et alternativ, det er ikke akkurat lovlig å la båten ligge slik og lekke miljøgifter uten å foreta seg noe som helst.

Pent er det jo ikke, men bensin gir ikke store forurensningen. Den er flyktig og fordamper lett.

Ødelegger man annenmanns eiendom kan man bli erstattningsansvarlige. I det dere løfter båten slik at motor kommer over vannet bør dere også starte redningen av den. Slik det er nå har den nok bedre av å ligge under vann litt til i påvent av en redningslan og ikke bare bli eksponert for mer oksygen...

mvh Knut Erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...