chrisss Startet 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2015 Hei! Vi er en liten guttegjeng i tjueåra som har snakket litt om å ta en tur til Strømstad og omegn i utkanten i august. Regner med å være borte i fem-seks dager. Jeg har vært en del på seilbåt da jeg var yngre, men har så å si ingen erfaring med båt til sjøs selv, da jeg alltid har vært "passasjer". Robåt og kajakk er vel det nærmeste jeg kommer min egen erfaring med havet. Ingen av de andre gutta har heller vært noe særlig til sjøs. Vi har tilgang på en 16(?)fot Askeladden fra 80-tallet, med kalosje og en 9,9hk påhengsmotor. Har ingen preferanser om hvor vi skal starte fra, men tenker en eller annen plass på Østlandet. Høres dette ut som en veldig dårlig idé? Hvor vil dere anbefale å sjøsette og starte turen fra, og evt. hvor lang tid vil vi måtte regne med å bruke fra den plassen og over til Strømstad? Noen andre tips og anbefalinger? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Flere gutter ombord i en 16-foter på langtur? Hørtes trangt ut. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Ta med telt, og sjøsett i Halden eller strømstad. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Tore B Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Skjønte ikke helt poenget med å sjøsette i Halden, var det Skjærhalden du mente kanskje? Sjøsetter dere på norskesiden må dere over Sekken, der har det en tendens til å plaske litt når det blåser, og det har det stort sett gjort i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
chrisss Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Blir mest sannsynlig tre gutter, ja. Skal prøve båten på Mjøsa en tur i helga, så da får prøvd oss frem og testa litt hvordan det vil bli med tre personer. Så dere vil altså ikke anbefale å sjøsette fra norskesiden og dra over? Evt. noen andre fine turer vi kunne tatt med utgangspunkt på Østlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 har det morsomt nå Chris. .. finn deg noe annet å drive med Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Dere kan egentlig sjøsette hvor som helst. Er det rolige forhold er ikke sekken noe stres. Og rundt Hvaler går dere godt skjermet og har mange fine plasser å besøke. Husk kart. Lær kart! Ta hensyn til vær og værmelding. Dette kan bli en flott opplevelse. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Dere kan sjøsette i Kebalviken på rampen der. Og så kan dere putre rundt i skjærgården rundt Strömstad. Skjermet og fint. Det er meldt kuling i noen dager fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 (redigert) Vekker minner dette. Tror det var i 1967, jeg var 16 år, og fikk låne min fars splitter nye Tuneeke på 16 fot, med en helt ny blank Evenrude 3,5 hesters fasttwin påhenger. Jeg og to kamerater skulle kjøre fra Bukkholmen ,ved Karlsøya, til Singløya fo å overnatte der. Men på Singløya var det jo ingen jenter, det viste vi, men i Sverige og spesielt i Strømstad, var det mange av dem, og med vår skinnende båt og motor ville drømmene våre garantert bli oppfyllt. Vel, langt om lenge klarte vi å komme oss til Strømstad, uten kart, og etter aldri å ha vært der før med båt. Vi kjørte rundt og rundt i havna og viste oss frem, men ikke ei eneste svenskejente dukket opp. Etter å ha overnattet på brygga i soveposene, ble vi vekket av en gjeng unggutter på vår alder som kjørte bil, EPA traktorer, herregud hvor tøffe de var. De hadde Bacardi rum, vi fikk kjøpe en helflaske før vi reiste hjem. Vi kom til Singløya, Ekevika, langt om lenge. Der på en grønn flekk, like bak stranda, kan du ligge på rygg og se grantrærne rundt deg snurre rundt og rundt, helt til du kaster opp. Ville ikke være den turen foruten for all silden i Nordsjøen. Redigert 21.Juli.2015 av Draug1 (see edit history) Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Midtpinne Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Vekker minner dette. Tror det var i 1967, jeg var 16 år, og fikk låne min fars splitter nye Tuneeke på 16 fot, med en helt ny blank Evenrude 3,5 hesters fasttwin påhenger. Jeg og to kamerater skulle kjøre fra Bukkholmen ,ved Karlsøya, til Singløya fo å overnatte der. Men på Singløya var det jo ingen jenter, det viste vi, men i Sverige og spesielt i Strømstad, var det mange av dem, og med vår skinnende båt og motor ville drømmene våre garantert bli oppfyllt. Vel, langt om lenge klarte vi å komme oss til Strømstad, uten kart, og etter aldri å ha vært der før med båt. Vi kjørte rundt og rundt i havna og viste oss frem, men ikke ei eneste svenskejente dukket opp. Etter å ha overnattet på brygga i soveposene, ble vi vekket av en gjeng unggutter på vår alder som kjørte bil, EPA traktorer, herregud hvor tøffe de var. De hadde Bacardi rum, vi fikk kjøpe en helflaske før vi reiste hjem. Vi kom til Singløya, Ekevika, langt om lenge. Der på en grønn flekk, like bak stranda, kan du ligge på rygg og se grantrærne rundt deg snurre rundt og rundt, helt til du kaster opp. Ville ikke være den turen foruten for all siden i Nordsjøen. Yup, slike turer skaper minner for livet. :) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 21.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) Amatører til sjøs er en utmerket idé. Ingen kan bli erfarne uten å starte som uerfarne. Se denne linken for oversikt over utsettingsramper i Østfold: http://www.oslofjorden.com/ramper/ramper_oestfold.html Til Strömstad kan dere dra når som helst med bil. Siden dere skal på båttur, hvorfor ikke dra til steder som bare kan nås med båt? Ta med telt og dra til de flotte øyene utenfor østfoldkysten! Alle øyene har fantastisk geologi og planteliv, dersom det skulle være av interesse. Forslag 1 (minst dramatisk) Eldøya og Sletterøyene - sett ut ved Larkollen/Rørvikbukta (Rygge kommune). Lett å gå i land på alle øyene med liten båt. Forslag 2 - litt mer værutsatt Nordre og Søndre Søster, sett ut fra Utgårdskilen eller Hesthalla (Hvaler kommune). På Nordre Søster, gå i land i bukta midt på østsiden. Søndre Søster, gå i land på sandstrand på nordsiden. Forslag 3 - mest værutsatt Akerøya og/eller Tisler, sett ut fra Utgårdskilen eller Skipstadsand (Hvaler kommune). Ved Tisler, se opp for skjær. Ha med sjøkart. Innseiling fra nord og sørøst. Redigert 22.Juli.2015 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisss Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Tusen takk for flotte historier og gode råd! Helt enig med deg, Kjeles, at vi heller burde gå for ei øy. Hjertelig takk for gode tips! Skal snakke litt med de andre gutta, så får vi begynne planleggingen. Kan komme tilbake med en oppdatering på hvordan det blir. Sitér dette innlegget Link to post
Kain Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Nå lever vi ikke i gamle dager hvor 15.000,- var kjempe mye penger, så hvorfor kan ikke dere gutter spleise på litt større motor? 9.9 hk i 16fot med 5 gutter, blir ikke rare farta. Selvsagt vil det alltid være de som mener lav fart er bra osv.. Pappa, bestefar, onkler, tanter til og med mamma, mente farta mi på 20knop var bra, mener jeg vil få mer ut av turen kontra 30-40knop. Gjett hvor feil de tok, kjøpte båt for 1 år siden som gjorde 34knop, fikk en mye bedre ferie en ellers med 20knop. Kom meg lengere, fikk se mye mer, muligheter til å dra på sightseen osv.. Bare en vekker, med 9 - 10 knop må dere planlegge alt, for eksempel på en lengere distanse tur kan dere ikke ta en omvei (sightseen) fordi det vil bli en 4timers deelay på timeplanen. Men med 30-40knop, vil dere kunne det uten å haven så langt bak. Også blir den lange turen ganske kort. Bensin forbruket øker såklart, men de pengene er verdt bruken! Når dere boffer i 10knop så betaler man med glede. Sitér dette innlegget Link to post
chrisss Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Kain: Er som sagt tre gutter, og ikke fem. Låner denne 16-fotern nå for å prøve oss utpå sjøen, så ser ikke poenget i å investere i større motor før vi vet om det faktisk gir mersmak. Blir nok heller ingen "langtur" med denne båten nå, men kanskje en av øyene som er nevnt tidligere i tråden, og dit regner jeg med at vi skal klare å putre i vår kjære 9,9hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.