Jump to content

Tips til feriebåt, Summer Family, Joda 7900 osv. Maks 350k

Stian69

Recommended Posts

Vi er en familie på 4 som, etter noen år med campingvogn skal teste båtlivet.

Vi har hatt båt tidligere men det er ca 13 år siden.

Problemet er hva slags båt vi skal velge.

Det er 7 år forskjell på barna så de er ikke happy med å dele køye. Kan dele lugar. Drømmebilen er en Skilsø 33 sport, men tviler på at lotto går inn...

Har vurdert Baltic men syns de drar med seg så mye sjø.

Har også vurdert Summer Family, Joda 7900, Joda 8100, Dacopo 8100 osv.

Vi innser at fart/plass/pris blir et kompromiss. Jeg har ikke erfaring med drev, men hører mye negativt. Stemmer dette?

Kan dere som har litt peil og erfaring tipse oss om hva vi bør se på?

Pris helst rundt 250, men kan muligens legge på 100 til om vi må.

Nå har ikke jeg så mye erfaring med de andre båtene. Har litt erfaring med Baltic og det er en flott og god sjøbåt. Selv har vi en Summer og er veldig godt fornøyd med den. Den har god plass og har gitt oss mange gode timer på sjøen.

Vi har en 100hk motor, noe som er litt for lite. Så ville nok sett etter en med 120-150hk. om dere vil ha litt mer fart. Vi tusler gjerne rundt i 7-8 knop og koser oss med det. Trenger ikke å tenke på drivstoff utgifter i den farta. Fra Kristiansand til Porsgrunn, så brukte vi 70-80 liter...

Men går dere for en Summer, så ikke se på dem som ikke har baugpropell.

Mvh

Roger og Olina

Hvis fart ikke er en prioritet så er Sandvik 945 ett stort og godt alternativ.

Wiking 28 AC er kanskje en litt sær båt, men romslig og stødig med mer "inneplass" enn de fleste andre båter på denne størrelsen.

Bayliner 2855 Ciera er og verdt å se på om du ikke har drevskrekk. Enkelte rynker på nesen av Bayliner uten at jeg helt har skjønt hvorfor. De er kanskje ikke verdens mest påkostede og elegante båter, men jeg synes de virker praktiske. Spesielt hvis du fisker litt så vil du nok sette pris på det selvlensende akterdekket.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeb: hva er neste båt? Ny viking, eller skal du over på FB-båt?

Båten din blir litt snau for familie på 4 vil jeg tro. Vet ikke hvor mange det er plass til på fly, men nede bak er vel plassen snau for 4 pers? En fin båt for 2 den Vikingen der. Men du må nok trekke fra 100K for å få solgt er jeg redd... Kanskje hadde den ligget i Nordnorge eller Vestlandet der lukkede mindre båter er mer populære enn i Østfold...

Lykke til med salg!

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Har sett på noen Baltic'er, men få med stor nok motor. En jeg kikket på med riktig motor påsto at det hadde ikke vært noe problemer, helt til jeg sjekket verkstedet. Den hadde vært veldig på grunn.

Ser også på Nimbus 3003 som nok ligger høyest på listen nå.

Master 820 blir jeg ikke fortrolig med stikkøyen.

Har også sett på en Nidelv 28 '91 modell som har en stikkøye. 

Har dere noen flere råd? Eventuelt hva mener dere er den beste båten av de nevnte?

Vi opplever den ikke som trang. Traff en kar i en havn i fjor som hadde gått fra Tresfjord 29 til Scand Baltic, og han savnet plassen i Tresfjord'en.

Bredden er godt utnyttet, noe som er på bekostning av dollbord akter...

Alle båter er kompromisser, bredden på Tresfjord'en er et bevisst valg gjort for å oppnå de gode sjøegenskapene.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...