kenny- Startet 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2015 Hei, Har en kompis som har kjøpt seg en båt med en gammel Sabb 10 i. Har hatt noen småfeil som vi har ordnet opp i underveis, men har et spørsmål om det er mulig å justere stigningen på propellbladene mens båten er på sjøen? Bladene vris ikke ordentlig når båten skal framover, i revers fungerer alt utmerket.. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Hei, det er en stillskrue med en mutter på, på siden av giret, den kan justeres når den ligg på vannet. Se her på BP, i dokumentarkivet der er det instruksjonsbok. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 skal vera to stil skruer ein for fram og ein for revers på siden av omstyring (gir) med kontra muter. da stiler du vridng på propel husk grun instilng når ein begjuner. da er de letter og gå til bakke vist ikkje da jelper sabb 10 skal vel ha 2500 rpm ? de kan og vera clutch en som slurer da må denne strames eter manualen lig under eit deksel på gir med 4 skruer der spaken går inn Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Det går også, om hele bevegelsen er "brukt opp", å flytte flensen. Dette vel å merke dersom den nylig har vært løsna. Etter et uhell med roret måtte jeg ta av flensen og dra ut hele akslinga. Da den kom på plass att etter opprettinga, hadde noe skjedd slik at jeg ikke hadde nok å gå på. Det var ikke mer enn et par cm, men nok til at den beste stigninga på propellbladene kom i et område der omstyringsmekanismen var litt treig. Jeg løsna flensen, kappa en cm av akslingen og kom meg inn i et bedre leie. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) skal vera to stil skruer ein for fram og ein for revers på siden av omstyring (gir) med kontra muter. da stiler du vridng på propel husk grun instilng når ein begjuner. da er de letter og gå til bakke vist ikkje da jelper sabb 10 skal vel ha 2500 rpm ? de kan og vera clutch en som slurer da må denne strames eter manualen lig under eit deksel på gir med 4 skruer der spaken går inn Vær så snill å ikke kommenter når det du skriver er feil! Det kan føre til at trådstarter havarerer motoren sin. Sabb 10G skal ha 1800 o/min på max. Det er èn stillskrue for maks utslag forover. Ellers, som john sier, finn dokumentasjon i dokumentarkivet her. Redigert 22.Juli.2015 av tronds63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 (redigert) Her er "alt om Sabb G" nokonognittisider: http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Ellers so må eg ogso sei at eg hoppa i stolen når eg såg dette forslaget om 2500 o/m for denne stakkars Sabben. Det blei dog rimelig fort korrigert til 1800, som er riktig Redigert 22.Juli.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Riktig innstillig av propellakslingen ved montering gjøres på følgende måte : Propell og reversering stilles på full stilling AKTEROVER !! Da skal akslingen kappes i riktig lengde, slik at den kan skrues fast i akselflensen, når den er skrudd fast i motorflensen. Da kan du justere turtallet på FOROVER, med stilleskruen (der er bare en) til maks 1800 omd. 2500 omd. som nevnt her, er bare tull. Disse motorene er ikke bygget for det. Sitér dette innlegget Link to post
Risvik Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Hei! Dette minner om et problem jeg nettopp har vært igjennom. Jeg fikk problem med at båten gikk kunn bakover! Dette kom i løpet av noen timers bruk. Det viste seg at akslingen hadde glidd bakover i flensen! Jeg løsna settskruene i flensen og kjørte båten i fortøyningene (bakover) slik at akslingen jobba seg fram til riktig posisjon. Dro så til settskruene igjen. Har funka etter dette. Skal etter hvert prøve å få til et "merke" i akslingen slik at settskruene sitter bedre, så dette ikke skjer igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.