Jump to content

Sabb 10, spørsmål vedr. vridbar propell


kenny-

Recommended Posts

skal vera to stil skruer ein for fram og ein for revers på siden av omstyring (gir) med kontra muter. da stiler du vridng på propel husk grun instilng når ein begjuner. da er de letter og gå til bakke vist ikkje da jelper sabb 10 skal vel ha 2500 rpm ? de kan og vera clutch en som slurer da må denne strames eter manualen lig under eit deksel på gir med 4 skruer der spaken går inn

Link to post

Det går også, om hele bevegelsen er "brukt opp", å flytte flensen. Dette vel å merke dersom den nylig har vært løsna. Etter et uhell med roret måtte jeg ta av flensen og dra ut hele akslinga. Da den kom på plass att etter opprettinga, hadde noe skjedd slik at jeg ikke hadde nok å gå på. Det var ikke mer enn et par cm, men nok til at den beste stigninga på propellbladene kom i et område der omstyringsmekanismen var litt treig. Jeg løsna flensen, kappa en cm av akslingen og kom meg inn i et bedre leie.

Link to post

skal vera to stil skruer ein for fram og ein for revers på siden av omstyring (gir) med kontra muter. da stiler du vridng på propel husk grun instilng når ein begjuner. da er de letter og gå til bakke vist ikkje da jelper sabb 10 skal vel ha 2500 rpm ? de kan og vera clutch en som slurer da må denne strames eter manualen lig under eit deksel på gir med 4 skruer der spaken går inn

Vær så snill å ikke kommenter når det du skriver er feil! Det kan føre til at trådstarter havarerer motoren sin.

Sabb 10G skal ha 1800 o/min på max.

Det er èn stillskrue for maks utslag forover.

Ellers, som john sier, finn dokumentasjon i dokumentarkivet her.

Redigert av tronds63 (see edit history)
Link to post

Riktig innstillig av propellakslingen ved montering gjøres på  følgende måte :   Propell og reversering stilles på full stilling AKTEROVER !!  Da skal akslingen kappes i riktig lengde, slik at den kan skrues fast i akselflensen, når den er skrudd fast i motorflensen. Da kan du justere turtallet på FOROVER, med stilleskruen (der er bare en) til maks 1800 omd.  2500 omd. som nevnt her, er bare tull. Disse motorene er ikke bygget for det.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Hei! Dette minner om et problem jeg nettopp har vært igjennom. Jeg fikk problem med at båten gikk kunn bakover! Dette kom i løpet av noen timers bruk. Det viste seg at akslingen hadde glidd bakover i flensen! Jeg løsna settskruene i flensen og kjørte båten i fortøyningene (bakover) slik at akslingen jobba seg fram til riktig posisjon. Dro så til settskruene igjen. Har funka etter dette. Skal etter hvert prøve å få til et "merke" i akslingen slik at settskruene sitter bedre, så dette ikke skjer igjen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...