Jump to content

Valg av daycruiser, ca 21 fot med diesel. 250-400k

aakvik

Recommended Posts

Hei alle sammen, vi har bestemt oss for å kjøpe båt men er litt usikker på valget.

Vi er helt uerfarne med båthold over jolle størrelse.

Båten skal brukes til koseturer gjerne med muligheter for å fiske.

Vi har ikke behov for veldig stor fart.

Vi vil også bruke båten på dykketurer så tror vi ønsker innenbords motor siden da en badeplattform vil være svært grei å ha.

Da faller valget naturlig videre på diesel, er det noen motortyper som bør unngåes? Eventuelt noen som anbefales?

Det er ønskelig med en båt som tar seg greit over til Sverige og har plass til et par stykker på overnatting i båten, samt mulighet for å gå på ramma uten å oppsøke land.

Vi vil ha båten i området Horten-Holmestrand-Sande.

Størrelse omtrent 21 fot, budsjett 250 - 400.000.-

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Valg av DC hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

neppe det dere hadde sett for dere , men siden du nevner fiske og dykking så er selvlensende dekk noe jeg ville sett etter (om det skal dykkes fra båten da?) 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61572280&searchclickthrough=true

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har for flere år siden vurdert disse modellene for egen del. Noen synspunkter fra meg:

GP700:

+

Fast aksling.

Komprimert daycruiser med alt også en større båt har; ofte med både dieselvarmer, baugpropell og vinsj.

Rimelig på bruktmarkedet.

-

Ingen ideel overnattingsbåt, da den ikke har køyer, dvs du må re opp i salong framme.

Fartsbegrensninger; motoravhengig, men har jo fast aksling å gjøre.

SP 690:

+

Lekker båt (har jo med smak å gjøre....innrømmer det)

Fartspotensiale med drev og helst siste motorutgave på 220-230 hk.

Bra overnattingskapasitet med bla en dobbel stikkøye.

-

Drev! (dette er jo en stor diskusjon og mitt synspunkt, men det øker vedlikehold og mulighetene for store utgifter)

SP 685:

+

Samme som for 690, men her er fordelen utenbords. Ville ikke hatt under 200 hk på denne båten.

-

Mindre badeplattform grunnet utenbordsmotor.

Gjør forøvrig et søk her på Båtplassen. Masse tråder, også ferske om dette temaet og disse båtene ekplisitt + at det ligger tester tilgjengelig på disse ved søk på Google.

Jeg synes 660 DC blir for liten. Har hatt eldre modell av båten. Og prisforskjellen er nå liten opp mot 690, som er en kjempebåt du kan få gunstig nå. Husk at denne båten lå på mellom 700 og 800 K i 2008/09.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Nimbus Nova 230R. Mulig budsjettet ikke helt strekker til, men ideell båt etter min mening. Stort akterdekk, walkaround som gjør det enkelt å bære utstyr ombord, bra kvalitet og gode sjøegenskaper. Her kan du stable opp BCDer eller vinger klare på solsenga, spenne de på dere og rulle baklengs uti fra god badeplatform.

http://www.finn.no/61664958

Jeg overtok en Nimbus 30S i sommer (innbytte ved salg av NordWest 420). Er veldig positivt overrasket. Bra sjøegenskaper, bra kvalitet og et herlig akterdekk og badeplatform som muliggjør dykking og fisking. Jeg gleder meg til hummersesongen og båtdykk når vannet blir klart igjen :-)

(Kopi av annen 30S fra finn.no: http://www.finn.no/61233029)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...