Olepo Startet 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2015 Hei, jeg hadde en litt stressende opplevelse med D4en i dag. Etter å ha kjørt en halvtimes tid hoppet jeg ned i motorrommet for en inspeksjon. Jeg ser da at sjøvannsfilteret ser ut til å være tørt ! Instrumentene viser normal driftstemperatur på 85 grader, og ingen alarmer. Jeg lusker meg derfor inn til nærmeste brygge med et konstant blikk på temperaturmåleren og knyter fast. Kontrollerer at det ikke er noe som blokkerer sjøvannsinntaket på drevet, klemmer litt på slangene og demonterer lokket på sjøvannsfiteret. Det viser seg da at det står vann i filteret . Monterer deretter sammen og starter opp. Etter oppstart kan jeg se bobling og sirkulasjon i filteret under gasslokket, men etter litt tid og kanskje øking av turtall virker det som om beholderen blir helt full av vann slik at sirkulasjonen ikke lenger synes. Tidligere har det alltid vært mulig å se bevegelse og bobling i filteret, men etter bytte av impeller har kanskje sirkulasjonen blitt så god at beholderen er konstant full?? Er dette vanlig?? Har foreløpig konkludert med at alt er OK så lenge det er vann i filteret og motoren har normal temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 hei. du vil nok I mange tilfeller ikke se sirkulasjon I filtert pga at det er heilt fullt og ingen bobler (luft) å se. dette er normalt. er akkurat det samme hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Et gammelt tricks er å putte en bordtennisball i filterhuset, denne vil virvle rundt når du har vannsirkulasjon. Vet ikke om dette kan fungere i filterhuset på D4 dog. En annen sak er om ikke temperaturalarmen vil gå lenge før en finner ut at ballen er i ro, de fleste sitter vel ikke å nistirrer på sjøvannsfilteret underveis :) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Det er helt normalt at man ikke ser bevægelse. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Alt er nok ved det normale, god tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Maks ett minutt uten sjøvann før alarmen går :-) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 Takk for alle beroligende innspill ! Jeg ble litt sjokkert da det så ut til at filteret var tørt, men konkluderte vel med at alt var ok da jeg fikk se at det likevel stod vann i filteret og at motortemperaturen var stabil. Som Bitteliten nevner skal man nok ikke kjøre lenge uten sjøvann før temp stiger og alarmen går av. Grunnen til at jeg reagerte var at det tidligere alltid har vært mulig å se bobler/sirkulasjon i filteret. Disse kontrollene har nok vært utført ved oppstart og med motor på tomgang. Mulig at ny impeller også fører til bedre kapasitet på pumpa. Den gamle impelleren hadde ganske stive blader/vinger og var trolig den originale fra 2008. Takker igjen for svar, og fortsatt riktig god båtsommer til alle . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.