Jump to content

Synlig sirkulasjon i sjøvannsfilter Volvo Penta D4?


Olepo

Recommended Posts

Hei, jeg hadde en litt stressende opplevelse med D4en i dag.

 

Etter å ha kjørt en halvtimes tid hoppet jeg ned i motorrommet for en inspeksjon. Jeg ser da at sjøvannsfilteret ser ut til å være tørt :eek:! Instrumentene viser normal driftstemperatur på 85 grader, og ingen alarmer. Jeg lusker meg derfor inn til nærmeste brygge med et konstant blikk på temperaturmåleren og knyter fast.

Kontrollerer at det ikke er noe som blokkerer sjøvannsinntaket på drevet, klemmer litt på slangene og demonterer lokket på sjøvannsfiteret. Det viser seg da at det står vann i filteret :pray:.

 

Monterer deretter sammen og starter opp. Etter oppstart kan jeg se bobling og sirkulasjon i filteret under gasslokket, men etter litt tid og kanskje øking av turtall virker det som om beholderen blir helt full av vann slik at sirkulasjonen ikke lenger synes. Tidligere har det alltid vært mulig å se bevegelse og bobling i filteret, men etter bytte av impeller har kanskje sirkulasjonen blitt så god at beholderen er konstant full?? 

 

Er dette vanlig?? Har foreløpig konkludert med at alt er OK så lenge det er vann i filteret og motoren har normal temperatur.

Link to post

Et gammelt tricks er å putte en bordtennisball i filterhuset, denne vil virvle rundt når du har vannsirkulasjon. Vet ikke om dette kan fungere i filterhuset på D4 dog.

 

En annen sak er om ikke temperaturalarmen vil gå lenge før en finner ut at ballen er i ro, de fleste sitter vel ikke å nistirrer på sjøvannsfilteret underveis :)

Link to post

Takk for alle beroligende innspill :smiley:! Jeg ble litt sjokkert da det så ut til at filteret var tørt, men konkluderte vel med at alt var ok da jeg fikk se at det likevel stod vann i filteret og at motortemperaturen var stabil. Som Bitteliten nevner skal man nok ikke kjøre lenge uten sjøvann før temp stiger og alarmen går av.

 

Grunnen til at jeg reagerte var at det tidligere alltid har vært mulig å se bobler/sirkulasjon i filteret. Disse kontrollene har nok vært utført ved oppstart og med motor på tomgang. Mulig at ny impeller også fører til bedre kapasitet på pumpa. Den gamle impelleren hadde ganske stive blader/vinger og var trolig den originale fra 2008.

 

Takker igjen for svar, og fortsatt riktig god båtsommer til alle :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...