Jump to content

Modellseilbåten fra ca 1930 modell av virkelig båt? /seile teknisk

Dry_Only

Recommended Posts

Hei,

Farfar lagde denne på frivakter som maskinist omkring 1930.

Jeg fikk leke med båten som liten guttunge  :nonod: og den var ganske medtatt da jeg begynte å pusse den opp for en del år siden.

Nå har den omsider nye seil også og kahytten har jeg laget slik at den kan byttes ut med en som ligner (men som har fjernstyring i seg).

Seilene er laget litt på feeling og litt etter tegninger jeg har funnet for mer moderne modellseilbåter.

Roret er byttet ut (det originale er en del mindre) for at det skal gå an å gå over stag / baute.

Med det opprinnelige roret og litt tyngre bomulls-seil som ble våte var det ikke mulig å snu båten ved fjernstyrt seiling. = kald bading.

Nå har båten tynn kunstduk fra seilmaker (ok ser nok ikke helt riktig ut)

Interessert i alle meninger, men spesielt gøy hadde det vært om denne båten er modell av en virkelig seilbåt.

bilde

bilde

bilde

bilde

Vanskelig å si, men jeg vil nok tro at utgangspunktet er en meterbåt. Av proporsjonene å dømme vil jeg si en 8 m. Seilmerke 8. Har ingenting med lengden å gjøre men en betegnelse på en måleregel. Det finnes ikke to båter som er like.

Den mest kjente her i landet er vel NOR 33, "Sira". Det var båten til Kong Olav. Bygget av Anker og Jenssen i 1938.

Båten er aktiv på regattabanen enda. Nå med Kong Harald som rormann.

bilde

Redigert av Mulligan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...