Dry_Only Startet 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2015 Hei, Farfar lagde denne på frivakter som maskinist omkring 1930. Jeg fikk leke med båten som liten guttunge og den var ganske medtatt da jeg begynte å pusse den opp for en del år siden. Nå har den omsider nye seil også og kahytten har jeg laget slik at den kan byttes ut med en som ligner (men som har fjernstyring i seg). Seilene er laget litt på feeling og litt etter tegninger jeg har funnet for mer moderne modellseilbåter. Roret er byttet ut (det originale er en del mindre) for at det skal gå an å gå over stag / baute. Med det opprinnelige roret og litt tyngre bomulls-seil som ble våte var det ikke mulig å snu båten ved fjernstyrt seiling. = kald bading. Nå har båten tynn kunstduk fra seilmaker (ok ser nok ikke helt riktig ut) Interessert i alle meninger, men spesielt gøy hadde det vært om denne båten er modell av en virkelig seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 (redigert) Vanskelig å si, men jeg vil nok tro at utgangspunktet er en meterbåt. Av proporsjonene å dømme vil jeg si en 8 m. Seilmerke 8. Har ingenting med lengden å gjøre men en betegnelse på en måleregel. Det finnes ikke to båter som er like. Den mest kjente her i landet er vel NOR 33, "Sira". Det var båten til Kong Olav. Bygget av Anker og Jenssen i 1938. Båten er aktiv på regattabanen enda. Nå med Kong Harald som rormann. Redigert 23.Juli.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dry_Only Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 takk for godt svar. Har googlet og funnet endel slike båter som ligner ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Svigerfatter har hatt noko svært liknande i 1:1, modellen godt lik din, men heilt nedplukka no, rauk i skilsmissa hans..... Morro å sjå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.