Harald83 Startet 23.Juli.2015 Del på Facebook Startet 23.Juli.2015 Hei! Jeg er en relativt fersk båteier og ganske grønn på vedlikehold. Har en eldre seilbåt (Albin Viggen) hvor fenderklipsene på siden begynner å løsne. Jeg syntes disse er såpass praktiske at jeg vil feste dem på nytt. Har da to spørsmål: 1. Hvordan tetter jeg de gamle skruehullene? Holder det å fylle hullene med tec7 og la dette tørke? 2. Kan jeg bare skru klipsene fast med vanlige skruer etterpå? Skal jeg borre hull, fylle med tec7 og deretter feste med vanlige skuer? Mulig dette er dumme spørsmål, men for min del er viljen større enn kunnskapen! Takknemlig for alle svar!! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 (redigert) Ikke Tec 7 Min metode er, 1. Hvis det er litt hold i skruen fyll hullet med to komp lim (epoxy) og skru inn skruen. 2. Hvis skruen sviver rundt fyll hullet med epoxysparkel la det tørke bor opp nytt hull og som punkt 1. Ps. har også med hel godt opp med skruetykkelsen hvis skruehode passer og som punkt 1.. Redigert 23.Juli.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 (redigert) Kommer du til fra baksiden, så kan du jo sette i gjennomgående bolter, mutter, skive og en bakplate på innsiden. Bakplaten skal fordelen belastningen. Så bruker du bare oppigjen de gamle hullene. Legg på tec7 om det er lettest tilgjengelig. Personlig bruker jeg helst Butyl-tape til slikt. Husk å bruke syrefaste bolter, mutter og skive. Det beste er ny-lock mutter, med sånn nylonforing inni. Den skrur seg ikke opp av seg selv. Er det enkelt eller dobbelt "skrog" med distansemateriale på stedet, så er det best å ikke dra til alt for kraftig på mutteren. Da er nylock velegnet. Ulempen er at denne jobben krever to personer, sannsynligvis :) -ps, ikke noe dumt spørsmål. Vi har alle laget vår første tettning. :) Ellers så er forslaget i innlegget over en helt topp måte å gjøre det på. Redigert 23.Juli.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Harald83 Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Takk for gode svar! Dersom jeg ikke kommer til på baksiden, vil vanlige skruer gjøre jobben? Eller vil disse bare løsne? Noen spesiell type skrue som anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Mutternagler er et annet alternativ. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sjørøver-viking Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Personlig bruker jeg helst Butyl-tape til slikt. Hvordan bruker du butyl-tape? Legger du bare et lag med tape på, og strammer, så vulker den, eller legger du flere lag? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Ulempen er at denne jobben krever to personer, sannsynligvis :) Eller 1 person og en wisegrip-tang som holder mutteren. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tobixen Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Det er forøvrig en (litt kort) artikkel på båtwiki om skruer i glassfiber. Generelt er det anbefalt å bruke maskinskruer og stor stoppeskive pluss mutter på baksiden, eventuelt støpe mutter inn i glassfiberen, samt bruke vulktape (jeg har pleid å strekke ut tapen og surre den et par ganger rundt skruen, for så å forsøke å skru skruen inn, uten at jeg helt vet om dette er rette fremgangsmåte). Jeg vet ikke hva slags belastning disse fenderklipsene kan bli utsatt for dersom man skulle være uheldig. Det er en relativt høy risiko for at man har uhell som involverer store belastninger på rekkestøtter, derfor bør ikke disse være skrudd for hardt fast - det er alltids bedre at skruen gir etter enn at man får revet opp et godt stykke med glassfiber i samme slengen. Nå som vi har 13 tonn båt kan det bli ganske store krefter på fendere og fendertau, samt hva nå enn fendertauene er knytt fast til. Mener å huske at dette sjeldent var et problem med vår forrige båt. Redigert 27.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.