Bitteliten Startet 23.Juli.2015 Del på Facebook Startet 23.Juli.2015 Har en e97 og ipad appen til raymarine. Har tenkt å lage egne sonarkart for dykking Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Dette lurer jeg også på. Følger tråden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Det er en tråd et sted om noen som kartlegger bunnforholdene i innlandsvann. Laster selv opp loggen min hver gang plotteren synkes med Navionics på ipaden, og håper det kommer til nytte i form av bedre sonarkart etterhvert. Var det Colibri brukeren het som hadde entrer om dette? Abbor vet sikkert mye om dette også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Prosessering av sonarbilder fram til kart må da kreve enorm tallknusingkapasitet? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Leste nylig on dette men finner ikke igjen hvor. Man laster opp data fra plotteren til navionics på et vis, så vil nye kartdata være tilgjengelig for nedlasting etter en ukes tid. Litt prosesseringstid er det altså. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 (redigert) Er vel egentlig bare en haug med loddskudd med GPS posisjon det så kan tegnes dybdekoter av? Man blir bedt om å sette sensordybden ved opplasting. Redigert 23.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Popeye70 Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Er vel egentlig bare en haug med loddskudd med GPS posisjon det så kan tegnes dybdekoter av? Man blir bedt om å sette sensordybden ved opplasting. Ja, jeg antar at det er loddskudd + GPS-posisjon som er grunnlagsdataene. Navionics kvalitetssikrer og lager sonarkart av det hele. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
abbor Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Står mye om hvordan en kan få egne eller bidra til å forbedre komersielle kart på bloggen til Team Colibri http://teamcolibri.blogspot.no/search/label/kart Antar han svarer i denne tråden etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Spørsmålstegnet ved seriøsiteten til Navionics blir stadig større. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 SonarCharts (tidligere kalt Fish N' chip) er fiskekart og har svært lite med navigasjonskartene å gjøre. Kartene for deler av Mjøsa har blitt kraftig forbedret basert på data jeg har lastet opp. Dessverre tilbys ikke tjenesten i sjøen i Norge pga lovgivning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Så om jeg kjører over et område jeg ønsker kartlagt, og har ipad koblet til plotter med wifi vil da ekkolodd data lagres på ipaden? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Så om jeg kjører over et område jeg ønsker kartlagt, og har ipad koblet til plotter med wifi vil da ekkolodd data lagres på ipaden? I går skulle jeg oppdatere kartene. Jeg satte minnekortet inn i Mac'en og gikk på sidene til Navionics. I tillegg til å krysse av for kart, community edits og sonar kart, var det et kryss for å laste opp sonardata. Jeg måtte legge inn offset for svingeren (hvis man ikke allerede har lagt inn dette på plotteren), og så ble dataene lastet opp. Jeg har en e127 og har ikke gjort noe spesielt for å lagre sonardata når jeg er underveis. Det var en egen sonardata-fil som hadde blitt opprettet på kartbrikken uten min viten og vilje. Det gjør for så vidt ikke noe, men jeg hadde foretrukket å kunne velge hvor jeg kan lagre dette. Jeg har kart på SD1 og egne data på SD2. Hvor ofte loddskuddene lagres vet jeg heller ikke. Det virker som om dette var noe som kom med siste oppdatering av LightHouse. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Mulligan Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Hvis jeg har forstått dette rett. Da prosesserer Navionics dette datasettet samlet inn av brukerne ned på sitt eget datasett? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Hvis jeg har forstått dette rett. Da prosesserer Navionics dette datasettet samlet inn av brukerne ned på sitt eget datasett? Det blir et eget visningslag, i tillegg til det vanlige kartet. Her er det vanlige kartet: Her er Sonarchart: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Det nederste er nok er merged datasett. Tviler på at brukerne flyr rundt i strandkanten med en rover. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Jeg tror man må aktivt slå på ekkolodd-opptak for at man skal ha dybdedata å laste opp til Navionics. Mulig det var en fil uten innhold som ble opprettet kjeros. For du skal kunne velge hvor loggedata havner. Når man prøver å laste opp dybdedata som er gjort i saltvann her i landet så får man beskjed på mail om at dataene ikke kan brukes på grunn av restriksjoner. Mulig de lagrer dataene for å kunne bruke de på et senere tidspunkt om lovverket endres. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Popeye70 Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Det nederste er nok er merged datasett. Tviler på at brukerne flyr rundt i strandkanten med en rover. De har noe brukt deres egne grunnlagsdata som utgangspunkt, ja, og justert med innkomne målinger. Sonarchart har noen rare bieffekter, som at det ser ut til at det er grunt under flytebrygger, fordi loddskuddene som er sendt inn er nedoverrettet: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Mulig de lagrer dataene for å kunne bruke de på et senere tidspunkt om lovverket endres. Dataene kan jo ikke brukes til noe. Hvordan vet Navionics noe om velocities? Sitér dette innlegget Link to post
SVARTEN Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Hei Mulligan Mange begrep her nå, som mange sikkert ikke kan noe om. Inkludert meg. Kan du forklare litt grunnleggende? Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Sant nok. Data som er samlet inn på denne måten vil aldri bli benyttet til å lage navigasjonskart, men til sonarkart-konseptet deres som de presiserer at ikke må brukes til navigasjon. Så må du gjerne mene at brukeropplastede dybdedata ikke kan brukes til noe som helst på grunn av fraværende kvalitetssikring osv. men til SITT BRUK innenfor Navionics sitt SonarCharts opplegg kan disse dataene ha en utfyllende funksjon i tillegg til kvalitetssikrede grunndata. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Er det denne appen jeg trenger for å få sonar kart på ipaden? Jeg trenger ikke å ha sonarkartdata på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Jeg tror man må aktivt slå på ekkolodd-opptak for at man skal ha dybdedata å laste opp til Navionics. Mulig det var en fil uten innhold som ble opprettet kjeros. For du skal kunne velge hvor loggedata havner. Fila var langt fra tom, men jeg fikk beskjed om at den var korrupt når jeg forsøkte å laste opp. Jeg vet ikke i hvilken sw-versjon sonarloggingen startet. Utfra størrelsen på sonarfilen kunne det virke som om loggingen startet i mars/april - når jeg hentet båten i Tyskland. Alle grunninnstillinger ble (dessverre) gjort av de som klargjorde båten. I ettertid har jeg brukt mest tid på å tilpasse skjermpresentasjonene. Jeg må understreke at både Navionics og Raymarines LightHouse er veldig nytt for meg. Jeg har tidligere vært Garmin-tilhenger. Jeg ser at jeg kanskje burde ofre noen timer til å sjekke alle grunninstillinger på plotteren. Jeg fant noe mer info om SonarChart og SonarPhone her. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Mulligan Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Kan du forklare litt grunnleggende? Det jeg mener er at... Dette ligner litt på PBG'en til Maxsea. Men der var det umulig å dele data. De ble liggende lokalt på maskina. Var ihvertfall sånn da jeg holdt på med Maxsea. Å samle inn bathydata er komplisert og dyrt. I tillegg til båten må du ha en form for bevegelsessensor (Seapath, Applanix, e.l) og et par posisjonssensorer. Nær land må du ned på sub-centimeter. Og da må du kjøpe tilleggsignaler. Nær land slipper du vel unna med CPOS, men ute i havet må du til med Veripos, C-Nav, Fugro, e.l. Fryktelig dyrt. Og så må du ha et lodd. For skikkelig dekning må du ha en multibeam, ellers blir du aldri ferdig. Og der gikk det en 4-5 mill. til. Nå må båten måles slik at du vet hvor alle sensorer er i x-y-z. Og så må du ha en navigasjonscomputer. Kan du måle nå? Nei. Nå må du finne lydhastighetene. F. eks. ved å kjøpe en Valeport TS-dip og måle en fire-fem steder i området. Lydhastigheten varierer med temperatur og salinitet. Det finnes lodd som finner hastighetene selv uten at jeg vet hvordan det fungerer. Nå kan du ta med deg data om posisjon, dybde, bevegelser, hastigheter osv til kontoret og begynne å prosessere deg fram til et sluttresultat. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Tidligere har du ikke kunnet bruke Navionics-appen sammen med Raymarine for Live-mapping siden Raymarines WIFI-signal ikke har inneholdt de nødvendige dataene. Dette har Raymarine gjort noe med (jeg fikk mail i går) på Dragonfly-serien så da har de sikkert fikset det på øvrige modeller også. (I linken som abbor la opp brukte jeg Simrad/ Lowrance.) Appen henter NMEA-data (dybde) fra WIFI-feeden til ekkoloddet, og med SonarChart Live vil du se at kartet i appen endres basert på disse dataene etterhvert som du kjører. Systemet fungerer veldig bra, men har sine begrensninger. Det er ingen ny beregning av data mot eksisterende data i kartet involvert, og ingen kvalitetskontroll utover den du gjorde selv da du monterte ekkoloddet ditt. Appen tar ikke dybder som finnes i kartet fra før, og interpolerer mot dine data. Du får opp konturer (dybdelinjer) der du kjører, men de vil altså ikke "smelte sammen" med eksisterende konturer i kartet. Din logging legger seg rett og slett oppå det eksisterende kartet som et lag. Dette laget kan du slå av og på, og det lagres i nettbrettet ditt. Navionics kan av juridiske årsaker ikke bruke dine data fra norsk saltvann. De lagrer de i påvente av at norske myndigheter tar til fornuften, slik for eksempel danskene gjorde i vinter, og tillater at de bruker dataene. Logger du i ferskvann, bruker Navionics dine data til å forbedre sine SonarCharts der. Det tok ca 2 uker fra jeg testet dette i Tyrifjorden og frem til Navionics oppdaterte sine kart med mine data. Som abbor skrev er ikke SonarCharts-laget et navigasjonskart. Det ble først og fremst laget for å konkurrere med tilsvarende produkter fra andre tilbydere, rettet mot sportsfiske/ dykking etc. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Gudrun Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Mens jeg sitter og kikker på kartutsnitt kommer jeg til å tenke på firmaet Olex i Trondheim som lager kartsystemer for de proffe. Er ikke måte på hvilke muligheter som finnes der og hva som kan kobles sammen og lastes ned. Tipper det er flere av medlemmene her som bruker dette i jobbsammenheng. Litt artig å se hvilke muligheter som de har, selv om det kanskje er milevis utenfor hva denne tråden handler om. Men det er ferie og moderator har sikkert det samme så håper det går greit..... http://www.olex.no/teknikk.html Bildet gjengitt med tillatelse fra Olex. Redigert 25.Juli.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.