Jump to content

Hvor farlig er det å sette fast ankeret i sjøkabel?

Lazyjack

Recommended Posts

Vil gjerne ha noen kvalifiserte synspunkter på følgende situasjon som jeg vet hender ikke helt sjelden:

Man ankrer opp i en bukt og ser for sent at man har ankret i område hvor det er merket med "Sjøkabel - Ankring Forbudt". Starter ankervinsjen og opp kommer ankeret med kabel huket på. Den vanlige metoden er jo da å underbinde kabelen med tau, lirke løs ankret og slippe kabelen til bunns. Jeg antar dette stort sett dreier seg om lavspentkabler da man neppe vil klare å løfte en grøvre høyspentkabel fra bunnen.

Dette går jo vanligvis bra men hva om man skader isolasjonen og ankeret kommer i berøring med lederen eller lederne i kabelen under denne operasjonen?

Vil man være i livsfare fordi anker og kjetting blir "strømførende" eller vil den skadede lederen bli jordet via sjøen og dermed være ufarlig?

Tja - det kan vel vera eindel forskjellige reaksjoner:

1/  Du er i kontakt med EIN ledar i denne kabelen.

1a/  Jordfeilbrytaren på kabelen slår ut, og der er ikkje strøm i den når den kjem opp.

1b/  Der er ingen jordfeilbryter so kabelen er strømførande når den kjem opp. Der går ein heil del strøm gjennom ankeret ditt og i sjøen. Men siden du er i båt, so holder ankeret både båten og deg på samme spenningsnivå som det er sjølv. Eg tviler på at du kjenner noko til denne strømmen, og slett ikkje livsfarlige mengder.

2/  Du er i kontakt med meir enn ein leder i denne kabelen. Dermed so er der kortslutning i kabelen og sikringen er gått

3/  du kjem i kontakt med eigaren av denne kabelen. Hvis han er typen til håndgemeng, kan dette bli livstruande

Nå er det ikke på land du skal se etter skiltet med "sjøkabel - ankring forbudt" men i kartet før du ankreri berøring med lederen eller lederne i kabelen under denne operasjonen?

Jeg tror ikke jeg har nevnt noe om hvordan man ble oppmerksom på kabelen og som du sikkert forstår var det heller ikke det som var poenget å få belyst.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Man ankrer opp i en bukt og ser for sent at man har ankret i område hvor det er merket med "Sjøkabel - Ankring Forbudt".

Jo du gjorde det, men når det er sagt så var det ment litt fleipete men glemte å sette ;-) bak :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det tryggeste og mest korrekte vil nok være å ta kontakt med kraftlaget via kystradioen og varsle om uhellet. Kraftlaget vil sikkert komme med båt, koble ut strømmen og hjelpe deg. Kostnaden har jeg ingen formening om hvordan fordeles. Synes fokuset i denne tråden er uheldig, en slik situasjon går helt fint å unngå.

Opplevde dette i Slependrenna her om dagen, kabelen stod ikke på kartplotteren, men jeg så den i ettertid på Norgeskart. La ikke merke til noe skilting på land.

Jeg deler oppfatningen om at dette er ufarlig hva strømmen angår, man er jo godt jordet, og dersom man skulle penetrere isolasjonen går det nok en sikring eller jordfeilbryter. Jeg var overhodet ikke bekymret over dette aspektet, men var veldig bekymret over at kabelen kunne bli ødelagt. Jeg slapp ankeret rakst ned en del meter og kjørte forsiktig fremover og provlemet løste seg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Men kan det være sånn på kartplotterne at du kan fjerne forskjellig informasjon, og i motsatt fall hente det ut etter behov?

Kartplotteren er en offlinesak og kabelen ble sikkert lagt ned etter at kartplotteren ble levert fra fabrikk. Elendig greie, den viser ofte farbart vann hvor det ikke er farbart. Eksempelvis Oscarsborgsjeteen. Jeg antar sjeteens eksistens var offentlig tilgjengelig da kartplotteren ble levert fra fabrikk. Andre ganger viser den farbart vann på innsiden av øyer, etc, men når man zoomer inn ser man at det er ufarbart. Raymarine, fwiw, installert i 2011.

Redigert av tobixen (see edit history)

Gjorde dette tidligere i sommer, rett utenfor hytten til en kompis der kjentfolk har ankret mange ganger før. Når vi sjekket etterpå, stod selvsagt kabelen på kartet.

I vårt tilfelle var alt som skulle til å slippe ned ankeret litt og dra det inn igjen. Det er jo gjerne sånn at man ikke skjønner hva man drar i før man har trukket kabelen opp et stykke.

Lett å være etterpåklok, neste gang sjekker jeg kartet, uansett lokalkunnskap.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Jo jeg forstår at den er offline, men det er kanskje justeringer hvor du kan fjerne en del info som f.eks bunnforhold, dybdekoter, sjøkabler etc for å få en renere bilde.

Ja, det er gjort en del justeringer, men sjøkablene vises - alltid. Jeg slipper anker såpass ofte at dette er viktig info for meg :-)

Hei

Dykket i Hellesund og la på plass sjøkabel etter at noen hadde dregget den. Hadde flyttet den flere meter og strammet den i begge endefestene.

Kabelen er 22000 volt.

Trikkerene som var med og jobber med slikt gav inntrykk at kontakt mellom kjetting og leder kunne vært stygt. Sjøen vil ikke lede vekk nok effekt, og man får en passende andel av 22 000 volt inn via ankervinsj og kabelnett.

For slike spenninger betyr det ikke noe om bryterene på 12 volt anlegg står av eller på.

Kappa på nye sjøkabler er svært solide, men noen dregger har knivformet kant der kabelen ligger an.

Kappa på gamle sjøkabler er av varierende kvalitet.

Du risikerer å måtte betale utgifter til ny kabel og legging av denne i tillegg til utgifter til strømforsyning via aggregat til ny kabel er på plass.

Kanskje like bra å la dreggen ligge..

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...