Jump to content

Parafin - kvalitetsforskjeller?

Petter-B

Recommended Posts

Hei.

Er det noen av dere som har testet forskjellige leverandører av parafin på båtvarmerne deres?

Selv har jeg kjørt noen kanner med en parafin fra Esso som jeg synes var mer enn dyr nok. Har også kjørt noen kanner med parafin fra Xtrapris, til ca 30% av prisen (ca 45,- for 5 liter).

Nå synes jeg ikke Wallas varmeren gir nok varme, men skal man kunne forvente seg store forskjeller i brennverdi til fordel av de dyreste merkene?

Hilsen Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

artig du tar det opp, da jeg har skaffet meg en POD varmer til bruk ombord ( jada; jada, veit begrensningene til disse.

Vil gjerne ha det brenselet som soter og ryker desidert MINST, og literprisen spiller mindre rolle.

Ser at RK SMIA har noe de kaller ZIBRO parafin. Er dette gilde saker mon tro ? Dessuten solgte jeg en haug ALADDIN ovner i vinter, hva kjøres disse på ? Vanlig parafin ? Fritidsparafin ? Lampeolje ? Tennvæske ? Annet ?

Suzuki

No boat needed..

Siden vi er inne på parafin:

For en stund siden ble det presentert en parafin/ oljelampe her i en eller annen posting, som vistnok også hadde veldig gode egenskaper som varmekilde. Det var et bilde av saken, og jeg synes å huske at det så ut som den var av børstet stål e.l (dvs ikke messing). Kan bare ikke finne igjen bildet.

Noen som vet ... ?

Lampen er av typen STELTON; behørlig omtalt HER

Suzuki

Takk for det Suzuki. De ser flotte ut. Ser det er to modeller som kan være aktuelle:

[table]

[td]Petrolleuchte "Stelton" in Edelstahl.

Starker 20''' Rundbrenner, grosser Reflektor

Als Tisch oder Hängeleuchte verwendbar.

Design Erik Magnussen.

Masse ca 43 x 27cm[/td][td]Bilde[/td]

[td]Petrolleuchte "Stelton" Modell 361 in Edelstahl. Design Erik Magnussen.

Heller 10''' Rundbrenner.

Als Tisch oder Hängeleuchte verwendbar.

Masse ca 34 x 15cm[/td][td]Bilde[/td]

[/table]

Ja, da skjønner jeg hvorfor dere er på jakt etter rentbrennende parafin. Sotmerker oppunder dekk er lite hyggelig.

Men til varmeovner slike som Wallas, er det normalt at man må kjøpe spesialparafin på bensinstasjoner til over 25 kroner literen? Dersom man er ofte på sjøen hadde det kanskje vært smartere å velge en dieselvarmer i stedet som forbruker diesel til under 7 kroner literen?

Hilsen Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Hei.

Jeg har alltid kjøpt den lampeoljen de til en hver tid har hos OBS, pris 50 - 60 kroner for 4 liters dunker. Og jeg har aldri hatt problemer med den, hverken til Wallas Safeflame kokeapparat eller Termo2500/Termic2000 varmeapparatet. Spesialprodukter har jeg aldri forsøkt. Spesiallampeolje for lamper med keramisk veke, fraråden på kannen å brukes i kokeapparat, - selv om den er flere ganger så dyr!

I hin gamle dager, da jeg gikk i speideren, hadde vi slike messing pumpeprimuser. De gikk jo egentlig på parafin, og kjelene ble selvfølgelig sotete. Jeg lærte av min far å bruke White Spirit! Fungerte utmerket uten sot! Men for all del, dette er IKKE et forslag om å bruke White Spirit på kokeapparater/varmeapparater!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...