Jump to content

Noe poeng å bytte fra 4t 50hk 2005 til ny 4t 60hk


R.O

Recommended Posts

Siden Yamaha 50 og 60 stort sett er samme motoren så blir det ikke stor forskjell.

 

imidlertid kan du relativt enkelt bygge om motoren din til 60 hk, det blir iallefall billigst.

Antar du har EFI og ikke forgassere?

 

Men det bør gjøres litt research først vedr. om omprogrammering av ECU er nødvendig eller ikke.

Men det står mye om emnet på nett.

Noen hevder at eneste forskjell er at F60 sin ECU har høyere turtallssperre.

 

http://forums.floridasportsman.com/showthread.php?109423-Yamaha-50HP-Turned-Into-A-60HP-In-Ten-Minutes&s=8de3911b1c1884c1ba72eaa15f5bb091

 

 

http://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=165016

 

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?396347-Converting-50hp-to-60hp-4-stroke-(also-75hp-to-90hp)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hva er motivasjon for byttet, mest å bytte motor mens den gamle fortsatt er relativt ny?   

 

tenker du bytte merke eller fortsette med yamaha?  (enklest å beholde merket, og slippe å bytte kabling osv..) 

 

F70 da? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Muligheten er tilstede, men det er jo tydeligvis flere som har gjort dette uten problem/havari..

Som en skriver, kan man ta ut en tennplugg eller flere og sjekke tilstanden etter at man har kjørt med full gass.

Fargen på pluggen vil som regel avsløre om den har gått for magert.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Siden Yamaha 50 og 60 stort sett er samme motoren så blir det ikke stor forskjell.

 

 

 

 

 

 

Enig, tror jeg ville sett på F70 som Ivar nevner http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/50-200hk/f70.aspx   Dette er jo en mye nyere motorkonstruksjon også.. kom vel først i 2011

 

 

Noen hevder at eneste forskjell er at F60 sin ECU har høyere turtallssperre.

 

 

Både F50 og F60 har maks 6000 rpm, så det er nok noe annet som er forskjellen,

Link to post

Noen skriver at F60 har turtallssperre på 6200.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Noe egen mekking fra 50 til 60hk er ikke aktuelt, ble vaksinert mot dette i ungdommen etter å ha ødelagt en rekke mopeden og MC'er... Motivet for å bytte er å ha en nyere motor (minst mulig plunder), samt få litt mere kraft... 70hk er kanskje en tanke, men tror det blir litt i overkant på en 5010 Yamarin..?

 

Hadde første tur med båten i kveld, med 3 voksne og ett barn gikk den egentlig bra nok, så tenker meg vel godt om før jeg legger 40-50.000kr i mellom for en ny 60hk. Spesielt dersom forskjellen vill oppleves som marginal...

Link to post

her er farts/forbruksdata på yamarin 50TC  (5010 med ny mod.betegnelse)  med hhv. 50 og 70hk:

http://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Körfakta%202015%20Röd_tcm122-426563.pdf

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tja, får eg kjøpt din 50hk gunstig, vil eg jo anbefale å byte til noko nyare :giggle:

Spøk til side; Synes du det er forsvarlig å "ta ut" ein flett ny motor (i disse dagar er det vel kanskje overliggarare å få fatt i også?) med det for auge å ha mekanisk sjelero, so må det bli di avgjersle. Nyare motorar koster fort litt i vedlikehald også skal garantiar med meir oppretthaldast

Link to post

Mange bra innspill. Nå har jeg fått testet båten litt, og for å sitere T&P så tror jeg at jeg har funnet tilnærmet mekanisk sjelero med min Yamaha 50F. Den planer lett med 5 voksne, og går som en kule med meg og barna. Barna blir redd når det går for fort, og selv trives jeg best når jeg kan stå bak konsollen og cruise i 18-20 knop. Tviler på at jeg vil merke mye forskjell opp til 60HK, og 70HK blir for dyrt når jeg ikke er spesielt ute etter mere fart. Mine tidligere erfaringer med utenbords er en Evinrude 79mod og en Johnson 7,5hk fra 1984 (på seilbåt). Så langt er jeg utelukkende imponert over min nye(2006) Yamaha 50f, går lydløst, og har masse punch...

 

Jeg ble advart mot 50HK på 17fot på dette forumet for noen år siden, mulig det lå litt i bakhodet.  "Kraftig undermotorisert" husker jeg en skrev.... Varier selvfølgelig fra båt til båt, men på en Yamarin 5010 funker 50HK veldig bra..

 

Her slo nok HK syken inn litt tidlig, så da beholder jeg motoren og håper ikke 3-fot syken slår inn på en stund enda...

Link to post

Du får vel 2-3 knop ekstra om du endrer motoren til 60 hk, noe som virket relativt enkelt. Men muligens må du ha et nr. større propell da.

Om motorstyringen også må omprogrammeres vet jeg ikke helt, men det vet nok de som driver med slikt. F.eks. Lundins Marin.

 

Jeg byttet fra 50 hk til 70 hk (4-takt begge to) på en Mørebas 17 for en del år siden, og det ble merkbar forskjell kan man si.

Fikk omprogrammert (dvs. byttet motorstyring da omprogrammering ikke var tilgjengelig i 2009) en Evinrude E-tec 40 til 50 hk.

Fikk 3-4 knop ekstra så det var jo verd det forsåvidt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

F50 er fortsatt en meget moderne, økonomisk og stillegående motor. Tror du har lite å hente på å bytte hvis den du har er ok. Service på F50 er dessuten enkelt og billig.

 

Mht å trimme motoren ved å ta ut "restrictor plate" så er det svært enkelt og gir en viss effektøkning ved at motoren oppnår litt høyere maks-turtall. Tror ikke man får ut 60 hk uten å endre selve motorstyringen.Vår sønn har en 2005 mod hvor platen er fjernet. Det ga noe økt maksfart på en 16 fot rib, dvs fra ca 32-33 knop til 34-35. For de fleste helt unødvendig men for en ungdom litt morsomt og egentlig ufarlig for motoren. i praksis ytterst sjelden den økte ytelsen brukes. Dessuten lite nyttig så lenge den ikke følges av mer dreiemoment ved lavere turtall.

Link to post

Ja om du har den 10 år blir det bare kr 5.000 pr. år, minus innbytteverdien den vil ha  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...