R.O Startet 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2015 Har kjøpt en 2005 mod Yamarin 5010 med Yamaha 4t 50hk. Vurderer å selge motoren å kjøpe en ny 60 hk 4t. Antar motoren fortsatt har litt restverdi. har det skjedd noe vesentlig med 4t motorene siden 2005. Får jeg kun 10hk mer, eller et det også vesentlig forskjell på forbruk, støy osv..? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 (redigert) Siden Yamaha 50 og 60 stort sett er samme motoren så blir det ikke stor forskjell. imidlertid kan du relativt enkelt bygge om motoren din til 60 hk, det blir iallefall billigst. Antar du har EFI og ikke forgassere? Men det bør gjøres litt research først vedr. om omprogrammering av ECU er nødvendig eller ikke. Men det står mye om emnet på nett. Noen hevder at eneste forskjell er at F60 sin ECU har høyere turtallssperre. http://forums.floridasportsman.com/showthread.php?109423-Yamaha-50HP-Turned-Into-A-60HP-In-Ten-Minutes&s=8de3911b1c1884c1ba72eaa15f5bb091 http://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=165016 http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?396347-Converting-50hp-to-60hp-4-stroke-(also-75hp-to-90hp) Redigert 23.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 hva er motivasjon for byttet, mest å bytte motor mens den gamle fortsatt er relativt ny? tenker du bytte merke eller fortsette med yamaha? (enklest å beholde merket, og slippe å bytte kabling osv..) F70 da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Arny Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Kan være litt risky å fjerne platen uten å bytte ecu,muligheten for at den vil gå for magert er tilstede.Vil nok få litt effektøkning,men neppe 60hk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Muligheten er tilstede, men det er jo tydeligvis flere som har gjort dette uten problem/havari.. Som en skriver, kan man ta ut en tennplugg eller flere og sjekke tilstanden etter at man har kjørt med full gass. Fargen på pluggen vil som regel avsløre om den har gått for magert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Siden Yamaha 50 og 60 stort sett er samme motoren så blir det ikke stor forskjell. Enig, tror jeg ville sett på F70 som Ivar nevner http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/50-200hk/f70.aspx Dette er jo en mye nyere motorkonstruksjon også.. kom vel først i 2011 Noen hevder at eneste forskjell er at F60 sin ECU har høyere turtallssperre. Både F50 og F60 har maks 6000 rpm, så det er nok noe annet som er forskjellen, Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Noen skriver at F60 har turtallssperre på 6200. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
R.O Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Noe egen mekking fra 50 til 60hk er ikke aktuelt, ble vaksinert mot dette i ungdommen etter å ha ødelagt en rekke mopeden og MC'er... Motivet for å bytte er å ha en nyere motor (minst mulig plunder), samt få litt mere kraft... 70hk er kanskje en tanke, men tror det blir litt i overkant på en 5010 Yamarin..? Hadde første tur med båten i kveld, med 3 voksne og ett barn gikk den egentlig bra nok, så tenker meg vel godt om før jeg legger 40-50.000kr i mellom for en ny 60hk. Spesielt dersom forskjellen vill oppleves som marginal... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) her er farts/forbruksdata på yamarin 50TC (5010 med ny mod.betegnelse) med hhv. 50 og 70hk:http://www.yamaha-motor.eu/no/binary/Körfakta%202015%20Röd_tcm122-426563.pdf Redigert 25.Juli.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T&P Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Tja, får eg kjøpt din 50hk gunstig, vil eg jo anbefale å byte til noko nyare Spøk til side; Synes du det er forsvarlig å "ta ut" ein flett ny motor (i disse dagar er det vel kanskje overliggarare å få fatt i også?) med det for auge å ha mekanisk sjelero, so må det bli di avgjersle. Nyare motorar koster fort litt i vedlikehald også skal garantiar med meir oppretthaldast Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Mange bra innspill. Nå har jeg fått testet båten litt, og for å sitere T&P så tror jeg at jeg har funnet tilnærmet mekanisk sjelero med min Yamaha 50F. Den planer lett med 5 voksne, og går som en kule med meg og barna. Barna blir redd når det går for fort, og selv trives jeg best når jeg kan stå bak konsollen og cruise i 18-20 knop. Tviler på at jeg vil merke mye forskjell opp til 60HK, og 70HK blir for dyrt når jeg ikke er spesielt ute etter mere fart. Mine tidligere erfaringer med utenbords er en Evinrude 79mod og en Johnson 7,5hk fra 1984 (på seilbåt). Så langt er jeg utelukkende imponert over min nye(2006) Yamaha 50f, går lydløst, og har masse punch... Jeg ble advart mot 50HK på 17fot på dette forumet for noen år siden, mulig det lå litt i bakhodet. "Kraftig undermotorisert" husker jeg en skrev.... Varier selvfølgelig fra båt til båt, men på en Yamarin 5010 funker 50HK veldig bra.. Her slo nok HK syken inn litt tidlig, så da beholder jeg motoren og håper ikke 3-fot syken slår inn på en stund enda... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Du får vel 2-3 knop ekstra om du endrer motoren til 60 hk, noe som virket relativt enkelt. Men muligens må du ha et nr. større propell da. Om motorstyringen også må omprogrammeres vet jeg ikke helt, men det vet nok de som driver med slikt. F.eks. Lundins Marin. Jeg byttet fra 50 hk til 70 hk (4-takt begge to) på en Mørebas 17 for en del år siden, og det ble merkbar forskjell kan man si. Fikk omprogrammert (dvs. byttet motorstyring da omprogrammering ikke var tilgjengelig i 2009) en Evinrude E-tec 40 til 50 hk. Fikk 3-4 knop ekstra så det var jo verd det forsåvidt. Redigert 26.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HansH Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 F50 er fortsatt en meget moderne, økonomisk og stillegående motor. Tror du har lite å hente på å bytte hvis den du har er ok. Service på F50 er dessuten enkelt og billig. Mht å trimme motoren ved å ta ut "restrictor plate" så er det svært enkelt og gir en viss effektøkning ved at motoren oppnår litt høyere maks-turtall. Tror ikke man får ut 60 hk uten å endre selve motorstyringen.Vår sønn har en 2005 mod hvor platen er fjernet. Det ga noe økt maksfart på en 16 fot rib, dvs fra ca 32-33 knop til 34-35. For de fleste helt unødvendig men for en ungdom litt morsomt og egentlig ufarlig for motoren. i praksis ytterst sjelden den økte ytelsen brukes. Dessuten lite nyttig så lenge den ikke følges av mer dreiemoment ved lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Prøv, se hva du får for den, nytt er alltid gøy. Men, den du har er finfin og virker nok lenge til. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 31.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Hmmm... Klarte ikke helt å slippe tanken på et bytte. Fikk et anslag av en forhandler, 50-55.000kr i mellomlegg for en ny F70 ferdig montert. Etter en ukes intens bruk kunne jeg godt tenke meg litt mere punch på hekken... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Ja om du har den 10 år blir det bare kr 5.000 pr. år, minus innbytteverdien den vil ha Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
R.O Svart 31.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Hadde jeg vært 100% sikker på at jeg skulle beholdt båten i 10år hadde jeg byttet tvert. Da hadde det vært god økonomi. skulle det derimot bli motorbytte i år, og båtbytte om 2-3 år blir vel regnestykket noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Moro kan ikke måles i penger Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.