JohnC Startet 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2015 Oppdaget i dag ved en tilfeldighet at vann i skutebunn er jord. Dvs, måler jeg med multimeter på en plusskabel og i dette vannet så viser multimeteret vel 12v. Er blitt fortalt at dette er naturlig, men klarer ikke helt å slå meg til ro med dette. Jeg får samme målinger uavhengig om landstrøm er tilkoblet eller ikke. Noen som kan kaste lys over dette? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 (redigert) Det blir sikkert en spennende forskjell i ladningen mellom jernspikrene som fester første bordgang mot kjølen, og kobberklinka mellom første og andre borddgang! Mer seriøst, har du ledninger som går nedenom kjløen og "bunnvannet". Ledningene kan lekke strømm og det er ikke gunstig. Redigert 23.Juli.2015 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Men det er jo som det skal vaere hos traadstarter. Vannet er paa jordpotensiale, det er ingen potensialforskjell mellom vannet og batteri minus. Dersom du maaler spenning mellom vannet og batteri minus, er det grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Elektrisk jord i båten er vel jorda i sjøen via propell og zinkanoder, og feste av disse er kanskje i kotakt med vann i skutebunn? Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Jeg tror ikke det skal være ledninger som går i vann i skutebunn som kan gi jord, men skal ta en befaring på dette i helgen. Er ikke alle området det er like lett å komme til for å sjekke. jeg måler forøvrig ikke spenning mellom batt.minus og vannet. Er naturligvis bekymret for tæring grunnet dette, men forstår jeg deg riktig Vestkystseiler så vil vannet alltid jorde? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 I og med at det er vann her, så høres vel ikke dette så rart ut. Om jeg oppfatter deg rett måler du med minusledningen på instrumentet til vannet og plussledningen til en ledning med 12 V. Dette er jo helt normalt om du har en ensporet motor ok festeboltene for denne kommer i kontakt med vannet. Det du bør måle er fra minus Polen på batteriet til vannet. Er det spenning her ville jeg vært mer urolig da du fort kan få elektrolytisk tæring. Da er forklaringen ofte at enplussledning har lekkasje til vannet. Dette kan typisk være en lensepumpe eller nivåbryter. Har du mye vann i båten og dette kommer i kontakt med tanker med givere, kan også disse lekke. Det beste er jo å få fjernet vannlekasjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.