Mort1 Startet 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2015 Yamaha 75 2-takt 2000 mod. Motoren er altfor lite brukt. Motoren nyser og stopper på tomgang, uryddig gange fra tomgang til ca 1900 rpm. Fra 2000 rpm går den som en kule. Den går fint på tomgang bortsett fra når den nyser, stopper ofte etter nyset. Motoren har nye plugger, rengjorte forgassere og bensinfilter (var ikke spesielt med skitt), blandingsskruen er skrudd helt inn og 1 7/8 omdreining ut igjen etter data jeg har fått oppgitt. Her virker tomgangen best. Er det noen som har erfaring/gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
NNX Svart 23.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2015 (redigert) Kan den få falsk luft noen vei, fra tank, morkne slanger eller lignende? Og du er sikker på at forgasseren er rengjort godt nok? Blåst godt ut av dysene? Bensinen er ny? Redigert 24.Juli.2015 av KrG489 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Testet tenningstidspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Forgasserene er så ren som de kan bli med mekanisk rengjøring og trykkluft. Det kan selvfølgelig ligge noe i kanaler som jeg ikke kan se, men alt er åpent. Hvis det hadde vært falsk luft tror jeg motoren hadde fusket over 2000 rpm også, eller tenker jeg feil? Alle slanger er byttet/kontrollert. Tenningen er neste punkt på listen, men har ikke satt meg inn i hvordan den fungerer på denne motoren. Er det helelektronisk tenning? er det noen bevegelige tenningsdeler under svinghjulet? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Nysing på lavere turtall tyder på mager blanding. Enten feiljusterte gassere eller dritt i tomgangs systemet. De 3-4 små hullene i venturien (nederst i forgasser halsen). Om den går på høyere turtall tviler jeg på at tenning er feil. Sikker på at blandeskruen er riktig justert på alle gassere. Skru de inn i bunn(tell omdreininger) og skru de ut 3 1/2 omdr. igjen for å prøve. De skal være likt justert. IKKE skru hardt til , kun så de "toucher" anleggsflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 Hullene i venturien var rene og fine. Har justert mye på blandingsskruene,på den måten du beskriver, det fungerer best med ca 1 7/8 omd ut igjen. De 1 7/8 leste min bror i manualen som han lastet ned fra nett. Jeg var innom den lokale yamahaforhandleren idag og han anbefalte og ta forgasserene en gang til. Jeg må finne en god lupe før jeg setter igang. Alternativt må svinghjulet av for å inspisere tenningsystemet etter å ha målt tenningen, dette også fra forhandler. Får finne meg litt lektyre å fordype meg i. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2015 er noen passasjer i disse forgasserne som er vriene å få rene ser det til. Ultralydrensing kan funke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 2.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Fikk omsider sjøsatt denne båten igjen i sommer, etter at forgasserene var rengjort igjen, denne gang i ultralydvasker. Dette fungerte helt flott. Vet ikke hvilke kanaler som var tett eller grodd, men nå går motor fint sommer som vinter. Takk for tips Ivar, burde jo kommet på dette selv, har rengjort utallige dysespisser i ultralydvasker... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.