bayliners Startet 24.Juli.2015 Del på Facebook Startet 24.Juli.2015 Heisan har en bayliner 2855, nå ønsker jeg å flytte varmtvannsberederen til baugen i båten den er en 30 fot båt med motoren helt bak hekkagrigat. blir det et problem med så lange slanger fra mtotoren. tenker på sirkulasjonen fra varmtvannet i motoren. de andre slangene er ikke problem. har noen gjort dette uten problem. skal samtidig også flytte 2 stk 220 ampere batterier lengre frem i båten. er det tabeller for hvor mye en må gå opp i kvadrat på ledningen ang tap av spenning som følge av batteriflytting. Synes at den er altfor baktung.setter pris på svarmvhJan Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Er det ingen som har flyttet varmtvannstanken frem eller noen som ikke har tanken i motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Du bør vel passe på at vv.tanken ikke kommer høyere enn motoren. Da kan du få ei luft lomme, og dermed dårlig sirkulasjon på kjølevannet fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 er det ikke bare å fylle frostvæske gjennom systemet så er det i orden Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Det er høydeforskjellen mellom motor og vv-tank, jeg prøver å peke på. Når du har hekkaggregat og motoren helt akter i båten, og ønsker å flytte vv-tanken til baugen, skal det vel noe til at du greier å få den lavere enn motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 skjønner ikke at høydeforskjell har noe å si så lenge en får luften ut av slangene Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Er ikke værre enn å montere inn en ekspansjonstank ekstra ved vv bereder. Jeg har montert både defroster og vvbereder høyere enn motor, men kommer til å montere inn en ekstra ekspansjonstank da det var et voldsomt styr å få ut all luft. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Ikke uten grunn at expansjon-tanken er høyeste punkt i motorens kjølesystem. Og hva skjer når vv-tanken kommer høyere ? Jeg tror du vil få vansker med å få dette til å fungere uten en ekstra exp-tank på høyeste punkt. Men kom gjerne med tilbake-melding om hvordan dette gikk. Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Jeg tenkte å fylle frostvæske gjennom slangene og bereder til det er tom for luft. sirkulere væsken til det er tom for luft for så å koble det på motor. ser ikke på lufta som noe problem. det jeg er opptatt av er om ferskvannpumpen takler å sirkulere væsken frem til baugen og tilbake til motor. en kan også sette en lufteventil ved berederen ved det høyeste punktet. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Husk at når kjølevannet blir avkjølt etter bruk trekker det seg sammen, og intet kjølesystem kan være hermetisk tett, altså vil det trekke inn luft. Og den havner på høyeste punkt selvsagt. Men dette vet du nok. Sitér dette innlegget Link to post
lotus3 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Heisann.jeg har plasert varmtvannstanken i baugen på min båt og har aldrig hatt noen problemer med luft/utlufting. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Du bør vel passe på at vv.tanken ikke kommer høyere enn motoren. Da kan du få ei luft lomme, og dermed dårlig sirkulasjon på kjølevannet fra motor. Hvordan begrunner du dette? Alle mine båter har hatt VV-bereder høyere enn motor. No problem. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Under trapp ned til cabinen er det mange US båter som har vv berederen. Om trappen er plassert på siden og ikke midt på, pleier det å være godt med plass der. Blir ikke så langer slanger dit. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Knappern Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Ikke noe problem.. Har ny baugpropell og100A batteri pluss 80kg i vekter i baugen:) synes båten går bedre i sjøen. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Jeg ville ikke plassert tanken så langt foran. Det blir mange meter med mulig lekkasje/gnaging/uforutsett. Og konsekvensene av det er store. På egen båt vurderer jeg å koble fra tanken for å redusere feilkilder, og alternativt kjøre på en diesel vannvarmer og evt strøm via inverter når motoren går. Min tank står en drøy meter foran motoren, men når jeg ser på slanger ut/inn og hvordan disse ligger og er koblet er forskjellen på suksess og katastrofe ikke så stor. Hvis du likevel gjør det så beskytt slangen veldig godt, fest det god så det ikke blir drag noe sted, og bytt den etter visse intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.