Jump to content

Evinrude vro 50hp (1986) spruter olje ut av eksos + bensinlekasje


vinterbro

Recommended Posts

Jeg er ganske grønn på utenbordsmotorer og har nettopp kjøpt en 1986 Evinrude VRO 50 hp.

Har hørt at dette er slitesterke maskiner og den starter og går greit.

Motoren har stått i noen år, men startet i dag greit hos eier med litt startgass. Kjølte den med hageslange og kjølevannet kom greit.

 

To feil:

 

Bensin: Når jeg pumper bensin med håndpumpa på slangen blir den ikke hard, men isteden kommer det en surklelyd i fra forgasserene og det drypper bensin ut av luftfilteret.. er dette evt. flotør eller noe slikt som er feil? (Han har byttet det meste av slanger til bensin og det ser greit ut ellers. Den går også ok...

 

feil 2:

 

 

 

Når han ga gass sprutet det olje ut av eksosen i propellen (..og opp på hans terasse...) jeg syntes faktisk det luktet bensin av denne oljen og det drypper nå av propellen.. hva er nå dette mon tro? (mye røyk)

Har klokketro på disse 80-talls 2-takterene og håper noen kan hjelpe meg litt med råd:)

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Flottørnåla som da sitter i forbindelse med flottøren skal stenge igjen for bensin når flottøren flyter opp. Dette skjer ikke siden du kan pumpe bensin sånn at det renner ut av luftfilteret. Forgasseren må nok tas ifrahverandre for en skjekk. Det at det kommer mye olje ut av eksosen har nok en sammenheng med forgasseren som ikke funger som den skal, motoren får altfor mye bensin og drar med seg mye gammel eksosgørr på vei ut.

Redigert av Maruma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som forgasseren trenger en gjennomgang ja..

Disse motorene er ganske solide, men noe som er problem på de er VRO'en, altså oljetilførselen fra tank.

Bortsett fra det er det ganske gode motorer, så lenge man fjerner oljetank og heller tilfører olje i bensinen.

 

Problemer med VRO'en på disse motorene kan føre til 1 av 2 ting:

1. Den får for mye olje, og det du nevner skjer.

2. Den får for lite olje, og i værste fall skjærer seg.

Redigert av KrG489 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hoh.. Da var jeg i alle fall litt i nærheten av hva jeg også trodde;)

 

Det umiddelbare tipset er vel da å rett og slett la være å fylle olje på oljetanken og heller blande i bensinen.

Regner med at denne kanskje kan kobles av og bort. blende ingangen eller noe?

 

Vel, da begynner jeg med gasser..

 

Btw: Er det mulig å sandblåse stammen (Utvendig) om jeg skal lakkere den? og hva slags lakk er greit å bruke på på en båtmotor? Her har jeg mistanke om noen svorene regler..

 

Tuse hjertelig takk for svar! Mye tid spart og pipesettet skrangler allerede;)

Link to post
Share on other sites

Hadde en Evinrude 50 på en 16 foter. Det var den beste 2t motoren jeg har eid. den fikk foreskrevet vedlikehold, og det var aldrig et feilskjær. starta bestandig på første kneppet og det var aldrig noe feil på VRO systemet. Var heller aldrig noe med forgasserne. Det var to på min!  Eneste som var var at bensinslagene morkna opp og måtte byttes ut.. Etter vinterkonservering ble det litt røyk ved oppstart da vi brukte fog & oil. det var bare å ruse den litt når den ble driftsvarm, så var det normalt.  Å la en motor bare stå i noen år, er vel det verste når den begynner å bli så gammel. alle pakninger foringer og gummi tørker ut, og det vil aldrig gå seg til igjen.. her må nok en grundig overhaling til, og det ser ikke ut som om den har fått særlig til vedlikehold heller.. i hvertfal ikke utvendig..  Vår motor så nesten ny ut innvendig.. vi flikka litt på lakken, men originallakken på sprayboks virka bra. vi pussa ned motordekslet med sandpapir. det samme med stammen der det va flekka av. dette er jo alu, og når motoren er 20-25 år gamml har materialet gått mange ganger ut og inn pga temperaturforandringer..så det er naturlig med avskalling av lakk. tror neppe sandblåsning er tingen..sandpapir så man får heft er greit.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er enig i at du må gå gjennom gassar(ar?)

Dette med at motorar & anna er dødsdømt fordi det har stått "ei stund" byrje eg å bli drit lei av å lese & høyre. Ikkje personlug meint.... :thumbsup:

No har eg vekka til live so mange motorar & anlegg med olje som har stått LENGE utan å oppleve så mykje som ein lekk pakkboks at denne "maling av fanden" på skottet er eg litt lei. I prinsippet vert ALLE pakkningar med meir harde,sprø, morken etc over tid. Så det kan likefullt oppstå på ein motor o.l. som har gått fint i 20 år for deretter å ta til å lekke. Slik er no det men den saka.

På nevnte påhengs vil eg også ha sjekka om olja du ser ikkje kjem frå gearet. Dvs ut langs propellaksling. Dette ser ein best på staden.

Å sandblåse aluminium & spesielt ein påhengsmotorstamme vil eg STERKT fraråde  :pray:  . At du skader aluminiumen unødig er 1 side, ein annan side er all sanda du bler inn i kvar ein innerste avkrok. MÅ det blåses kan du heller kalkblåse den. Er det større korrosjonsskader i aluminiumen, kan disse slipes & fylles i. I praksis vil eg ha gjordt rein, dratt over med syregrunning & deretter lakk. Eg har våtslipa fleire påhengsar, lagt på syregrunning, deretter baselakk & avslutta med klarlakk.

Du kan vurdere å nytte lakk frå fks Biltema om dei har rett fargekode for din motor.

Link to post
Share on other sites

Når regnet tilot det demonterte jeg bagge forgasserene, skrudde av flotørkammerene og det så egentlig ganse bra ut. flotørene lå horisontalt i mot godset og lukket ok. jeg renset og blåste det rent med trykkluft, monterte og den startet greit.. MEN den røk kraftig og ville ikke opp i turtall. ble vel egentlig litt kvalt og stanset på tomgang.

 

Det mest deprimerende er vel at det fremdeles renner bensin ut av begge forgasserenes innsug når jeg bruker håndpumpa på slangen.. Bør jeg bestille et reppsett med pakninger? Ser dem har det på Skruvat for kr. 280,-

 

Er det noen innstillinger jeg bør justere på?

 

(Jeg tok ikke ut tinnknottene og spjellet, men benyttet CRC cuiqcleen)

 

2: Ganske usikker på hvordan jeg angriper feilen med denne oljen som renner ut i fra propellen.. Oljen kom nå også. (Gråaktig)

Er det giroljen må jeg vel ha av drevet?

Link to post
Share on other sites

Tok ut pluggene som var våte.

Så har jeg midlertidig koblet ut VRO systemet med en drivstoffkran på oljeledningen i fra tanken (Blendet)

Så tok jeg ut ledningen til oljetanken. regner med det er en pumpe der.. eller nivåvakt..? vel. jeg forsøkte å starte og nå kom det bensin ut av propellen.. altså.. hmm.

 

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å blande olje i bensinen i stedenfor VRO systemet so visstnok kan være upolitlig.

Må finne ut hvordan jeg kobler bort VRO på en riktig måte.

 

Jeg bestiller repsett til gasserene på skruvat.

(Ingen bråhast så bare gøy å skru)

 

Takk for svarene så langt!

Link to post
Share on other sites

om jeg ikke husker feil så er det "Prime start" på denne?   dvs for kaldstart så sprøytes det inn ekstra bensin.   Kan være at denne lekker , slik at den gir ekstra fuel hele tida

 

På en 90 talls OMC motor jeg hadde var det en rød kran som åpnet denne manuelt  - da pøste den på med bensin hele tida. Så mye at motoren stoppet etter noen få minutter

 

grå olje kan tyde på at det er vann i girolja ja, du får tappe av og sjekke

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...