KapteinRommel Startet 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2015 Hei.. Jeg har nettopp bestått båtførerprøven og ønsker nå å kjøre for første gang. Er helt nybegynner i sjøen, og ønsker dermed tips fra dere dyktige båtførere. Vil det være vanskelig for meg første gang? Er nervøs for å legge båten til ved brygga. Hva om jeg treffer brygga? Hvordan kan jeg motarbeide det? Hilsen en båtinteressert på 25 år. Sitér dette innlegget Link to post
NNX Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Noe å huske på er vel at en båt ikke har bremser :) Når man legger til ved brygga er vel en lav fart man føler seg trygg på det beste, og når man nærmer seg er det bare å sette litt i revers for å "bremse". Uansett er de fleste båter solide, så lenge man ikke treffer brygga i høy fart pleier det gå fint, så lenge det ikke er steinbrygge- da kan det komme ett "kakk" i gelcoaten. Ville vel anbefale å kanskje prøve deg litt frem på ett stort område, for å få litt følelse av hvordan båten oppfører seg ved svinging/rygging/"bremsing" Redigert 25.Juli.2015 av KrG489 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Det viktigeste er å ta seg veldig god tid første gangene man skal legge til for å bli kjent med båten. Ingen ler av deg fordi du bruker lang tid med å legge til. Slakke ned i god tid og prøve å sige rolig inn til brygga. Dei aller fleste båtene har dårlig styring når motoren er i fri eller når du bakker, så du må ha styrefart så lenge det lar seg gjøre (Altså at du har gearet i forrover). Så må du hele tiden tenke og handle litt fram i tid, altså for eksempel når du skal ta en sving, så må du gjerne svinge litt før det som egentlig burde vært "normalt" for å treffe akkurat der du skal. Ser du at det mest sannsynlig går skeis og du kommer litt for fort mot brygga, så må du ikkje vær redd for å bruke motorkraft for å kunne bakke opp og unngå sammenstøt. Husk at øvelse gjør mester. Lykke til!! :) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Gratulerer med bestått prøve, KapteinRommel! Det kunne vært interessant høre hvilken type båt du har. Alle båter er forskjellig og må behandles forskjellig, selvom grunnprinsippene er de samme. Lykke til som båtfører, jeg tror dette skal gå veldig bra for deg! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Båt er ikke bil, men siden du er ydmyk og har såpass selvinnsikt at du skjønner det kan være en utfordring er det bare å komme seg utpå å prøve, øv gjerne på tilegging og lignende manøvrering utpå fjorden, før du kommer til havn, og vær forsiktig med gasspådrag, det er greiere enn kjekkas som skal legge bakk fort når han kommer til brygga. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 øv øv øv jeg er selv litt nybegynner bak rattet på båt og har bare tatt alt helt rolig og øvd mye(har kjørt mye båt før men var mange år siden og fikk egen båt for noen uker siden) jeg har en slektning som jeg vil tro er den som har vært mest på havet av alle her i bygda i mange år, han bytter båt ofte(cabincruisere 40f++) det første han gjør hver gang han får ny båt er å dra utpå en kveld og teste og øve seg med den nye båten siden alle båter oppfører seg litt forskjellig. så ingen er verdensmestere uansett hvor lenge man har kjørt båt. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
-Luna- Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hei Kaptenrommel! Masse gode tips her ser jeg! Bruk tiden før du kommer til kai godt så slipper du stress. Gjør klar fendre og tau 100m fra kai. Fortell mannskapet ditt hvilke oppgaver de har og hvordan du ønsker å legge til. Gå rolig til kai da blir det ingen eller små skader på båt om du treffer noe. De gangene jeg ser at folk stresser er typisk når tau/fendre ikke er klar når man legger til. Og for guds skyld fest tauet i båten før du hiver det til noen på land. Flere ganger har jeg opplevd at jeg drar inn en person istedenfor en båt ;-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
quantumduck Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 ta det sakte og rolig så du får tid til å reagere på båtens bevegelser og omvendt. yenk framover, ikke manøvrer deg inn ibsituasjoner du ikke kommer ut av. i trange havner hender det feks at jeg bakker inn. nå sier du ikke hvaslags båt det er snakk om. påhenger/drev, strk aksel og ror eller seilbåt? de har alle sine særegenheter. har du ikke drev/påhenger kan du lære deg å utnytte propellkavitasjonen v bakking. ha fendere og tauverk klart, fendere fjerner mye stress ... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Mange gode råd er gitt - men jeg bil gjerne gjenta et av dem: har du mannskap så fortell rolig og tydelig hva du har tenkt å gjøre, og hva de skal gjøre. Det er sjelden opplagt for dem. Og snakk alltid pent til dem. Klusser det seg til har kapteinen alltid skylda - ikke mannskapet. De arbeider på ordre, og går det galt er nok ordren ikke tydelig og klar nok. Jeg og kona er godt samkjørt i båtlivet, men vi tar av standard prosedyre alltid en muntlig avsjekk på hva som skal skje. For noen noen år siden skulle vi inn i en trang havn. Kona gjorde klar alt slik det var logisk mens jeg manøvrerte inn, men jeg skulle slippe anker foran og bakke hekken inn mellom noen båter, mens hun trodde motsatt og hadde gjort klar tauene foran. Så uansett hvor erfaren man er leser man ikke alltid tanker... Gi heller aldri mannskapet beskjed om å hoppe. Ting ser annerledes ut fra styreposisjon, og det er kapteinens jobb å få skuta slik at mannskapet er komfortabel med oppdraget. Er de det gjør de som planlagt, er de ikke det må kapteinen øve mer. En liten ting til: om noe går galt er konsekvensene alltid minst i liten fart. Det virker som noen tror at se trenger veldig stor styrefart. Det er det sjelden behov for, og både pulsen og skadeomfanget er størst når farten (generelt, og spesielt:) i havn er unødvendig stor. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Og ta alltid hensyn til vinden, i havn og ved tillegging vil den bevege båten i en eller annen retning, prøv å finne ut av det på forhånd så du kan forvente hvordan det vil påvirke din planlagte manøver. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) kroken agnet,søkke, snøre og fiskestanga Redigert 25.Juli.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Mange gode råd her! Hvordan båt har du? Det du også kan gjøre er å ta med deg en ut som er båtvant, og som er flink til å kjøre båt. Så kan du plukke opp litt tips og triks i praksis! :-) Om du ikke har noen for hånden finner du helt sikkert en her inne :-) Redigert 25.Juli.2015 av Kaptein Thomas (see edit history) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Bedre tider Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Et tips jeg har brukt for og lære bort og hvordan jeg selv lærte en gang i tiden, finn et sted på fjorden uten for mye vind kast ut en 1,5L tomflaske og legg deg helt inntil den for og plukke den opp. Gjenta prosedyren noen ganger. Da vil du kjenne hvordan båten oppfører seg. Sitér dette innlegget Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs" "I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me” Link to post
KapteinRommel Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Tusen for veldig gode råd! Dette setter jeg pris på. Merker at det ikke er noen fasit svar på hvordan man legger til kai. Det er vel godt å høre, tror jeg. Er det virkelig ikke farlig om jeg kommer nær brygga med båten? Båten jeg skal låne er en cabincruiser(ca 30fot). Selvfølgelig en motorbåt. Tør ikke å seile med en seilebåt enda. Enda en ting jeg lurer på er fisking ved oslofjorden, må jeg ankre, eller kan jeg slå av motoren? Hvorfor fungerer "gearen" på båten? Den går rett ned for backing, og i høyere fart jo lenger den dras opp? Sitér dette innlegget Link to post
bkv Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hei. Selv kjører jeg rundt i en 15-fots åpen båt. Jeg ser at båter av den typen du skal kjøre kan lage høye, korte bølger. Noen førere av slike båter er muligens ikke klar over at bølgene de lager når de stryker forbi er temmelig ubehagelige for dem som sitter i en liten båt. Så mitt tips er: Vis hensyn når du innhenter en liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Det er ikkje farlig å gå nær brygga så lenge du ikkje er borti. Men med en såpass "stor" båt så må du øve mykje. Om du er uheldig med en slik båt, så kan skadeomfanget bli stort. Du ankrer som regel ikkje opp når du skal fiske. Som regel kan også motoren være i gang, men er det stille og rolig og du har tenkt å ligge der ei stund, så går det and å stoppe motoren. Dei fleste båter i dag har bare en spake som betjener både gass og gir. Når spaken står rett opp, så er giret i fri og motoren går på tomgang. For å gå forrover, så skyver du spaken litt forrover til du merker eit knepp på hendelen, når du hører eller merker at båten har kommet i gir, så kan du gi meir gass ved å skyve spaken meir forrover. Det samme er det for å bakke. Du drar spaken bakover til den kommer til midtstilling, så drar du den videre bakover for å bakke. Det er en fordel å vente noen sekunder i fri fra du har gått forrover til du skal bakke, grunnen til det er at propellen skal få tid å slakke seg ned før du setter den i bakk (for da går propellen andre vegen) og du sparer girkassen for store slitasjer. Husk at når du bakker, så har du lite eller ingen styring på båten, og det er ikkje uvanlig at båten vrir seg til ei side når du bakker, derfor må du øve på dette. Noen båter har to spaker, der den eine spaken styrer giret og den andre styrer turtallet på motoren. Den spaken som styrer giret er i fri når den står rett opp, så er det framover for å gå frammover og bakover for å bakke. Spaken for turtall står da helt bakover når motoren går på tomgang og du skyver spaken framover for å få meir turtall på motor og meir fart på båten. Husk at spaken for turtallet på motoren må stå helt bak før du opererer spaken for forrover eller akterover så du ikkje skader girkassen. Sitér dette innlegget Link to post
KapteinRommel Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hei. Selv kjører jeg rundt i en 15-fots åpen båt. Jeg ser at båter av den typen du skal kjøre kan lage høye, korte bølger. Noen førere av slike båter er muligens ikke klar over at bølgene de lager når de stryker forbi er temmelig ubehagelige for dem som sitter i en liten båt. Så mitt tips er: Vis hensyn når du innhenter en liten båt. Takk for at du sa i fra om dette. Dette skal jeg passe på for. Sitér dette innlegget Link to post
KapteinRommel Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Det er ikkje farlig å gå nær brygga så lenge du ikkje er borti. Men med en såpass "stor" båt så må du øve mykje. Om du er uheldig med en slik båt, så kan skadeomfanget bli stort. Du ankrer som regel ikkje opp når du skal fiske. Som regel kan også motoren være i gang, men er det stille og rolig og du har tenkt å ligge der ei stund, så går det and å stoppe motoren. Dei fleste båter i dag har bare en spake som betjener både gass og gir. Når spaken står rett opp, så er giret i fri og motoren går på tomgang. For å gå forrover, så skyver du spaken litt forrover til du merker eit knepp på hendelen, når du hører eller merker at båten har kommet i gir, så kan du gi meir gass ved å skyve spaken meir forrover. Det samme er det for å bakke. Du drar spaken bakover til den kommer til midtstilling, så drar du den videre bakover for å bakke. Det er en fordel å vente noen sekunder i fri fra du har gått forrover til du skal bakke, grunnen til det er at propellen skal få tid å slakke seg ned før du setter den i bakk (for da går propellen andre vegen) og du sparer girkassen for store slitasjer. Husk at når du bakker, så har du lite eller ingen styring på båten, og det er ikkje uvanlig at båten vrir seg til ei side når du bakker, derfor må du øve på dette. Noen båter har to spaker, der den eine spaken styrer giret og den andre styrer turtallet på motoren. Den spaken som styrer giret er i fri når den står rett opp, så er det framover for å gå frammover og bakover for å bakke. Spaken for turtall står da helt bakover når motoren går på tomgang og du skyver spaken framover for å få meir turtall på motor og meir fart på båten. Husk at spaken for turtallet på motoren må stå helt bak før du opererer spaken for forrover eller akterover så du ikkje skader girkassen. Takk for detaljert svar. Blir det vanskelig å rygge ut fra en brygge? Kommer jeg til å treffe brygga da? Siden jeg ikke har god styr? Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål :) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Siden du skal låne en båt så burde du få eieren til å lære deg det elementære med bruk av båten. Å lære seg dette via et debattforum blir omtrent umulig... Det er praktisk øvelse som gjør mester. Lykke til :-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Takk for detaljert svar. Blir det vanskelig å rygge ut fra en brygge? Kommer jeg til å treffe brygga da? Siden jeg ikke har god styr? Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål :) Her må eg bare svare at det er opp til deg om du kommer til å treffe brygga eller ikkje. Alt kommer ann på situasjonen du er i, ingen bryggeanlegg er like. Men eit godt utgangspunkt er å unngå å treffe brygga ;) Husk å ta deg god tid og prøv å unngå stress så godt som mulig. Redigert 25.Juli.2015 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 I en 30 fots båt er det mye tyngde. La for all del ikke noen prøve å ta støyen I det du kommer mot brygga. Bein og armer knekker som fyrstikker med 4 tonn mot. Så du må som kaptein sørge for at båten siger så rolig inn at du selv kan stoppe den uten å touche brygga. Evt fjell. :) senk skuldrene å ta det helt med ro. :) Blåser det mye der du skal legge inntil så fin deg heller en annen plass. Vinden kan ødelegge selv for den dyktigste skipper.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
KapteinRommel Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hjelper det mye med fendere? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Helt klart det hjelper med fendere. Men om du legger dregg akter. Å siger inn med baugen. . Så må du stoppe siget før du går I brygga. Klarer ikke fender midt på baugen. :) å da må ingen kroppsdel komme mellom båten å brygga.. :) Redigert 25.Juli.2015 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Siden du skal låne en båt så burde du få eieren til å lære deg det elementære med bruk av båten. Å lære seg dette via et debattforum blir omtrent umulig... Det er praktisk øvelse som gjør mester. Lykke til :-) Kk Jeg hadde iallefall ikke følt meg komfortabel med å låne eller låne ut en slik båt uten en slik gjennomgang først. Et tips jeg har brukt for og lære bort og hvordan jeg selv lærte en gang i tiden, finn et sted på fjorden uten for mye vind kast ut en 1,5L tomflaske og legg deg helt inntil den for og plukke den opp. Gjenta prosedyren noen ganger. Da vil du kjenne hvordan båten oppfører seg. Godt råd! Hjelper det mye med fendere? ja, og helst noen store kulefendre. Husk også at en båt ikke svinger som en bil -men mer som en gaffeltruck med hjulene bakerst. Er også forskjell på om om båten har fast propell / ror eller drev (mer styring med det siste) Hvaslags båt er det forresten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 En ting jeg har funnet ut etter å ha ligget på litt forskjellige brygger. Stopp båten så den ligger helt i ro noen meter før brygga, og ta det med ro.. Det er mye sig i en båt og den går ikke alltid nøyaktig der du ønsker.. Kjør ut på et åpent område på sjøen. Hiv en fender på sjøen og prøv å legg deg helt inntil den noen ganger fra forskjellige retninger.. Da lærer du å kjenne båten og dens bevegelser.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.