Jump to content

Ny sjåfør ønsker tips om tillegging etc.


KapteinRommel

Recommended Posts

du kan ta noen turer sammen med eier av båten, så kan dere sammen bli enige om når kompetansenivået er tilstrekkelig til å legge ut på egenhånd. eier av båten kjenner den nok godt og kan sikkert fortelle en hel del om hvordan den oppfører seg i ulike situasjoner. greit å ikke måtte tilegne seg absolutt alt the hard way...

 

lærer man ikke at det ikke heter "sjåfør", "rygge" osv. i båt når man tar båtførerprøven? (ikke for å være snobbete, jeg sier like gjerne høyre som styrbord så folk skjønner hva jeg mener ...)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg begynner nsten å tro at du fleiper litt med oss? Du virker både ydmyk og fornuftig men å starte med en lånt 30-foter med såpass lite erfaring høres litt fleipete ut. Får du virkelig låne denne uten noe form for opplæring - ikke en gang hvordan spakene/gearet virker?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Som KongKing sier, få eier til å lære deg det elementære med båten. Ingen er like, og det er veldig varierende hvordan manøvrering gjøres om du har akseldrift eller ett / to drev. Dette går nok så bra så, bare ta det forsiktig så får du det fort i fingrene. Øvelse gjør mester! ? og by the way, ikke noe problem å begynne med 30 fot. (det gjorde jeg og som førstekjøpte båt) Men vær forsiktig!

Redigert av Navic II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Navic II. Demo og trening, og hold deg innaskjærs til å begynne med. Det er da ikke så vanskelig om man er forsiktig og bruker en del sunn fornuft (f.eks. hvis mye vind og strøm velger du ikke den beste, men den romsligste plassen å legge til). Les også tråden om dødssyndene så skjønner du et selv erfarne båtførere ikke er vaksinert mot tabber. 

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner nsten å tro at du fleiper litt med oss? Du virker både ydmyk og fornuftig men å starte med en lånt 30-foter med såpass lite erfaring høres litt fleipete ut. Får du virkelig låne denne uten noe form for opplæring - ikke en gang hvordan spakene/gearet virker?

 

30-foter er en sånn ca størrelse jeg tenker å kjøre. Anbefaler du noe mindre? Fleiper ikke, nei..

 

Takk for alle gode tilbakemeldinger! Skal ta alle deres gode råd til betraktning når jeg er på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er noen videoer på svensk her, mest for nybegynnere

 

Jeg fant linken her på Baatplassen, i en lignende tråd fra 2012 .

 

Ellers er det sagt mye bra hittil i tråden. Jeg skal bare legge til at du bør lære deg å "knyte fast" båten også.

:yesnod:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er på tide å anbefale å IKKE legge fra kai alene uten erfaren ledsager første gang. Ut i fra spørsmålene her bør du ha med deg en som kan hjelpe til frem til dette beherskes. Du har et stort ansvar når du fører 4 tonn i fart (ca vekt på 30 fots båt), og lager du hakkemat av en unge som bader er du ille ut. Det er ikke uten ansvar å føre båt!

 

Når det gjelder båtførerprøvens obligatoriskhet eller ei så er vel dette heller et eksempel på at den bør være obligatorisk, men utvides til praktisk opplæring.

 

Men vi har alle vært nye en gang, lett å glemme det...

Link to post
Share on other sites

Er vel noen her som har glemt at de selv var ferske på sjøen ja. Kan bli god plass på sjøen om alle skal tenke slik.

 

Imidlertid så er jeg enig i at du bør få deg litt erfaring med noe mindre først. Eventuelt få opplæring i større båt av noen. Hvor bor du?

 

Når det gjelder det å ligge inntil så er det stor forskjell på hvordan forskjellige båter oppfører seg. Vi har venner med både seil og strak aksling. Selv har vi drev. Vi går alle inntil på litt forskellige måter.

 

Med drev kan jeg holde svært lav fart inn mot bryggen. Jeg får uansett masse styring i det jeg ligger inn giret i noen sekund. Siger på skrå inn mot bryggen stort sett i fri. Like før jeg er inne så ligger jeg styringen hardt over inn mot land og går litt i revers. Da blir hekken dradd inn. Baugen er allerede nesten inne. Om nødvendig korrigerer jeg avstanden fra baugen inn til bryggen med baugpropell. Så ser jeg om båten fortsatt har fart forover eller bakover, og om hekken har passe sig inn mot bryggen. Om nødvendig korrigerer jeg med et kort støt i gir, forover eller bakover, med eller uten sving.

 

Jeg har det ikke travelt. Min erfaring er at det går lekende lett når man tar det med ro. Man har bedre tid til å tenke og å gjøre ting riktig på første forsøk. Tror også konen sitter pris på at vi tar det rolig og kontrollert.

 

Før dette var jeg og fruen hatt en samtale om hvor og hvordan vi skal ligge til. Vi har også avtalt hvor hun skal sitte fast tauet først om vi ikke får hjelp fra noen på land. Tau og fendere blir festet mens vi ligger helt i ro et stykke utpå. Fendere helt ned til vannet om det er flytebrygge, eller over fenderlisten om det er vanlig brygge eller en annen båt man ligger inntil. Så snart vi er sånn ca på plass skur jeg av motoren fordi vi har barn ombord. Da kan jeg forlate startposisjon og hjelpe fruen med å fortøye.

 

Jeg ville også gjort det slik om jeg hadde større båt med påhengs. Noen andre kan sikkert forklare hva de gjør når de kjører båt med fast aksling.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Takk for detaljert svar. Jeg er enig med dere. Skal ikke gå for en 30 footer, men heller for en 14-15 footer. Er ingen råkjører og har sjøvett så jeg tror jeg skal klare meg bra på sjøen, er bare uerfaren. Men man må jo starte et sted, eller hva?

 

Jeg bor i Oslo.

Redigert av KapteinRommel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle må starte ett sted ja, jeg startet nå med en 17foter og mestrer den ok. Har kjørt mye båt i ca samme str for mange år siden da og har en 14fots trebåt med påhenger som jeg har hatt fra jeg var liten guttunge. Jeg har og hvert mye ute på havet med kompiser med større båter(1 av dem er skipper som yrke) og har lært mye av dem. Den største utfordringen min nå er å lære meg noen ordentlige knuter :diving:

www.scooterforum.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis for stort å starte med en 30-foter, men konsekvensene ved sammenstøt med brygger eller andre båter er gjerne større med 4-5 tonn enn med en lett RIB på 15-20 fot...

 

Hvis du er helt uten erfaring som båtfører så kunne, som en nevnte over her, å leie en RIB en helg eller en ukes tid for å øve deg.

 

Det beste er uansett å ha med deg en som kan kjøre båt som kan lære deg opp. Det er ikke så mye som skal til før du mestrer en båt, og det kan være greit å ikke finne opp kruttet nok en gang, men heller få tips fra noen som har vært i båt før.

 

Det er ikke atomfysikk å kjøre båt, så dette går nok bra :-)

 

Lykke til :-)

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...