Fantino Startet 25.Juli.2015 Del på Facebook Startet 25.Juli.2015 Sliter med å få fyr på podens jollemotor. Lurer på om jeg byttet om plugghettene... Noen som vet om det er den ytre elle indre fra coilen som skal øverst? Se bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Ingen? Noen som har tilsvarende motor og orker å se etter? Er forøvrig null gnist også. Har dradd meg svett i dag. Prøvd å kople fra dødmannsknapp og gul ledning for nødkjøring uten CDI iht instruksjonsbok uten hell. Noen tips? Hvem er flinke på slikt i Stavangerdistriktet? Evt nordfylket da jeg ligger i Vikedal akkurat nå. Redigert 25.Juli.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 kan det være frisensor som kutter tenninga? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fantino Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Ja, lurte litt på det. Plastknasten ser ut til å funke, men jeg kan kanskje kople forbi denne også. Funker den på sanne måte som dødmannsknapp, dvs at den bare koples fra for å dekativere? Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Ser ut som du har byttet om på pluggledningene ja, mener innerst skal øverst. Jeg tror ikke de små motorene har noen frisensor, kun et mekanisk hinder(plastknotten). Er du sikker på det ikke er gnist ? Kan vere vanskeligt å se på pluggen, men er lett å kjenne med en finger i plugghetta Jeg ville kobla sammen igjen og prøvd med litt startgass... Redigert 25.Juli.2015 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Hmmm. Lenge siden jeg hadde 100-kubikker og fiklet med sånt, men mente gnisten var 'dårlig' hvis den var vanskelig å se? Mulig jeg må våge en finger i plugghetta (grøss) Den skal ha sperre mot å starte i gir iflg boka. Er en wire som står i forbindelse med denne plastknotten, men har ikke sjekket hva den gjør ennå, dvs om den sperrer mekanikk eller kopler ut tenning. Har vært inne på startgasstanken, men gav litt opp da jeg aldri så gnist.. Takker for gode tips. Får ta ei økt i morgen tidlig! Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Kjenner ikke motoren din men Se om motoren evt har en dobbeltcoil. Da er motoren en parallelltwin og det tenner likt i begge tennpluggene hele tiden uansett hvilken sylinder som er på arbeidsslaget. Da spiller det ingen rolle om du har byttet om pluggledningene annet enn for llenged. Regner med at motoren har dødmannsknapp. Sjekk at denne er i orden. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Enden av visa ble at Tveit AS i Sandnes tok en kikk på den og brukte ganske mye tid på å få den i gang. Diagnose: vann i sylindrene.. Trolig lagret liggende før kjølevann hadde drenert skikkelig. Er vel bare å kjøre den så mye som mulig nå. Det viser seg også at det neppe er en 2010 som jeg trodde. Det er en F6MH 2 sylindret sak på hele 38 kg.. Muligens den tyngste 6 hesteren som finnes? ?. Den er visstnok lik 8 hesteren som har 500 rpm høyere toppturtall. Noen som vet hvordan dette justeres opp hvis det er mulig på enkelt vis? Red: masse Kudos til Tveit som tok dette på strak arm midt i verste ferietida. Mekkingen ble gjort av mekaniker i hvit skjorte og penbukse. Kult! Redigert 27.Juli.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 For og få 8 hk så må du skifte forgasser og cdi Unit Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Du trenger ikke bytte forgasser om den er lik den jeg har. (Tror det. Min heter F6AMH). Det er en sperre som hindrer spjeldet å få full åpning. Bare å bøye vekk. Så kjøper du "utvekslingsarmen" slik at du får full åpning på spjeldet. Kostet under en 50- lapp. Da har du kraften til 8 hk, men ikke toppfarten. For å få maks turtall må du bytte cdi enheten. Redigert 27.Juli.2015 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Det må nok prøves. Denne armen fikk du hos Yamahaforhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Jepp Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Fantino Svart 2.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2016 For de som måtte ha samme motor: Del 68T-41283-00 er innkjøpt (erstatter 68R-41283-00) og montert etter tips fra Viksund Bravo. Kostet en femtilapp pluss porto. Justerte arm til spjeld på nytt og bøyde bort stopperen. Resultat: Ny motor. Far kommer i plan på sekunder i stedet for et minutt eller to liggende fremover baugen. En kan høre at turtallssperra begrenser turtallet (CDI på 6hk sperre visstnok 500 rpm lavere enn for 8 hk). Men kreftene fra start er der og det var poenget. Takk til Viksund Bravo for knalltips!! Sitér dette innlegget Link to post
thaugv Svart 12.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2019 Er det slik å forstå at en F6AMH opprinnelig er en nedstrupet 8HK? Og det eneste som trengs er en Utvekslingsarm som må byttes? + evt cdi-enhet for de siste 500RPM...? Utgjør utvekslingsarmen noen endring i farten? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2019 (redigert) Delvis riktig. Du må fjerne(bøye) en fysisk sperre på forgasser og bytte utvekslingsarmen for å få full åpning. Da har du samme oppsettet som 8hk bortsett fra CDI som du nevner ja ? Redigert 12.Oktober.2019 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.