Jump to content

Haster: ombyttede plugghetter - Yamaha 6 hk 4T 2010


Fantino

Recommended Posts

Ingen? Noen som har tilsvarende motor og orker å se etter?

 

Er forøvrig null gnist også. Har dradd meg svett i dag. Prøvd å kople fra dødmannsknapp og gul ledning for nødkjøring uten CDI iht instruksjonsbok uten hell. Noen tips?

 

Hvem er flinke på slikt i Stavangerdistriktet? Evt nordfylket da jeg ligger i Vikedal akkurat nå.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Ser ut som du har byttet om på pluggledningene ja, mener innerst skal øverst.

 

Jeg tror ikke de små motorene har noen frisensor, kun et mekanisk hinder(plastknotten).

Er du sikker på det ikke er gnist ? Kan vere vanskeligt å se på pluggen, men er lett å kjenne med en finger i plugghetta  :lol:

 

Jeg ville kobla sammen igjen og prøvd med litt startgass...

Redigert av Kasper22 (see edit history)
Link to post

Hmmm. Lenge siden jeg hadde 100-kubikker og fiklet med sånt, men mente gnisten var 'dårlig' hvis den var vanskelig å se? Mulig jeg må våge en finger i plugghetta (grøss)

 

Den skal ha sperre mot å starte i gir iflg boka. Er en wire som står i forbindelse med denne plastknotten, men har ikke sjekket hva den gjør ennå, dvs om den sperrer mekanikk eller kopler ut tenning.

 

Har vært inne på startgasstanken, men gav litt opp da jeg aldri så gnist.. Takker for gode tips. Får ta ei økt i morgen tidlig!

Link to post

Kjenner ikke motoren din men Se om motoren evt har en dobbeltcoil. Da er motoren en parallelltwin og det tenner likt i begge tennpluggene hele tiden uansett hvilken sylinder som er på arbeidsslaget.

Da spiller det ingen rolle om du har byttet om pluggledningene annet enn for llenged.

 

Regner med at motoren har dødmannsknapp. Sjekk at denne er i orden.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Enden av visa ble at Tveit AS i Sandnes tok en kikk på den og brukte ganske mye tid på å få den i gang. Diagnose: vann i sylindrene.. Trolig lagret liggende før kjølevann hadde drenert skikkelig. Er vel bare å kjøre den så mye som mulig nå.

 

Det viser seg også at det neppe er en 2010 som jeg trodde. Det er en F6MH 2 sylindret sak på hele 38 kg.. Muligens den tyngste 6 hesteren som finnes? ?. Den er visstnok lik 8 hesteren som har 500 rpm høyere toppturtall. Noen som vet hvordan dette justeres opp hvis det er mulig på enkelt vis?

 

Red: masse Kudos til Tveit som tok dette på strak arm midt i verste ferietida. Mekkingen ble gjort av mekaniker i hvit skjorte og penbukse. Kult!

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Du trenger ikke bytte forgasser om den er lik den jeg har. (Tror det. Min heter F6AMH). Det er en sperre som hindrer spjeldet å få full åpning. Bare å bøye vekk. Så kjøper du "utvekslingsarmen" slik at du får full åpning på spjeldet. Kostet under en 50- lapp. Da har du kraften til 8 hk, men ikke toppfarten. For å få maks turtall må du bytte cdi enheten.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
  • 1 år senere...

For de som måtte ha samme motor: Del 68T-41283-00 er innkjøpt (erstatter 68R-41283-00) og montert etter tips fra Viksund Bravo. Kostet en femtilapp pluss porto. Justerte arm til spjeld på nytt og bøyde bort stopperen. Resultat: Ny motor. Far kommer i plan på sekunder i stedet for et minutt eller to liggende fremover baugen. En kan høre at turtallssperra begrenser turtallet (CDI på 6hk sperre visstnok 500 rpm lavere enn for 8 hk). Men kreftene fra start er der og det var poenget. Takk til Viksund Bravo for knalltips!!

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...