Frivakt Startet 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2015 Med ny dynamo og forenklet ladeopplegg var jeg trygg på problemfri lading. I går fungerte alt fint, men i dag begynte problemene. På lavt turtall ligger turtelleren på null. Ca hvert sekund kommer det et kort blink i ladelampa, så hopper turtelleren opp til riktig turtall og så ned igjen på null. Voltmeteret svinger litt i samme rytme. På høyere turtall faller ikke nåla på turtelleren helt til null, men svinger kraftig. På turtall over 2000 er den nokså stabil. Har doble reimer som er passe stramme. Har sjekket alle koblinger på dynamoen. Har ogsp målt spenningen direkte på dynamo. Både feltspenning og ladespenning svinger. Dynamoen har intern regulator. Tyder dette på at den nye dynamoen er defekt, eller er det noen andre åpenbare feilkilder her? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hvis den gikk igår da er det vel noe feil som dykket opp, ja.Men hvilken type dynamo er det?Hva betyr "forenklet opplegg"?Fortell mer om situasjonen og oppkobling, type dashbord, fordeling, ...Så kan man diskutere dette. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Forenklet opplegg betyr at jeg har tatt bort skillediode og ekstern regulator. Dynamoen lader startbanken og et rele åpner mot forbruksbanken ved lading. Den nye dynamoen har innebygget regulator med senser på startbanken. Dynamoen er på 90A. Den er ikke merket med fabrikat. Kjøpte den hos Triconor i Oslo som erstatning for min gamle Motorola. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Her er en video som viser hvordan meterne oppfører seg: https://drive.google.com/folder/d/0B8_p3LDGZmMmelRQaHdQUkZCb1E/edit Redigert 25.Juli.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Hvis dynamoen er koblet direkte til batteri, og spenningen svinger i takt likevel, da er det en feil på enten dynamo eller tilkobling.Skal man si mer da må du nok ut med type dynamo, og helst noen bilde som viser tilkoblingene før man kan si mer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Dunamoen er koblet til batteriet via starter og hovedbryter for start. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Med ny dynamo og forenklet ladeopplegg var jeg trygg på problemfri lading. I går fungerte alt fint, men i dag begynte problemene. . . . . . . Har doble reimer som er passe stramme. Ikke for å mase, men når du sier "passe stramme" reimer, var det da du monterte den nye dynamoen? Slike reimer har en tendens til å bli litt slakkere den første tiden, så hvordan er strammingen nå når du har dette problemet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Reimene var det første jeg sjekka, og de er tilstrekkelig stramme. Har også kontrollert alle koblinger. Forsøkte også å koble senser fra batteriet og over på B+. Svingningene er så store og regelmessige at jeg ikke kan skjønne at det er mekaniske årsaker. I tilfelle burde det være mulig å se det. Har studert reimene og dynamoen mens mororen går. Er ikke mulig å se noe uregelmessig i turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Se bilde. Svart kabel med rød teip går til starter pluss Brun går til ladelampe Gul går til turteller Gul/grønn med blå teip går til starter minus Tynnere gul/grønn på samme kobling går inn i samme strømpe som brun og gul. Vet ikke hvor den ender. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Kan det være at reimskiven spinner på dynamoaksel? Manglende akselsplint ? Kan jo forsøke med et tusj-strek på aksel og reimhjul for å se om reimskiven flytter seg i forhold til streken ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Kan det være at reimskiven spinner på dynamoaksel? Manglende akselsplint ? Kan jo forsøke med et tusj-strek på aksel og reimhjul for å se om reimskiven flytter seg i forhold til streken ? Bjørn Godt tips! Testet, men det er ingen forskyvning. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Fant en QR-kode på dynamoen som ledet til denne adressen: http://powermax.dk/da/Product/Details/89212311 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Jeg bet meg merke i at du hadde fjærnet ekstern laderegulator.Da har du vel også tatt av plastdekslet bak på dynamoen og koblet inn den orginale interne regulatoren igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Jeg bet meg merke i at du hadde fjærnet ekstern laderegulator. Da har du vel også tatt av plastdekslet bak på dynamoen og koblet inn den orginale interne regulatoren igjen? Jeg har ikke modifisert dynamoen. Jeg demonterte ekstern regulator samtidig med at jeg satte inn ny dynamo med intern regulator. Redigert 25.Juli.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) D+ ville jeg prøve helt separat, enkelt ved å tilkoble B+ via 3 - 4 W lyspære for å unngå tull fra dashbordet.Men ellers, forutsatt at tilkoblingene bak dynamoen stemmer(ser akkurat på linken), blir det vel bare noe feil på dynamo igjen. Jørg Redigert 25.Juli.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 D+ ville jeg prøve helt separat, enkelt ved å tilkoble B+ via 3 - 4 W lyspære for å unngå tull fra dashbordet. Men ellers, forutsatt at tilkoblingene bak dynamoen stemmer(ser akkurat på linken), blir det vel bare noe feil på dynamo igjen. Jørg Forstår jeg deg riktig at jeg skal koble fra ledning til ladelampe og sette inn en testpære mellom D+ og D- ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Eg forstår Jørg dithen at testpæra skal koblast mellom D+ og B+, noko som ogso stemmer med min fornuft. Forøvrig syns eg at forslaget er godt og enkelt. Hvis dette virker so er ladelampen utkoblet og turteller stabil. Magne Redigert 25.Juli.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Kimbo, her inne, hadde et lignende problem med sin nyinnkjøpte dynamo i Mai i år. https://baatplassen.no/i/topic/118696-dynamotr%C3%B8bbel-p%C3%A5-kad32/ Enden på visa ble at den måtte leveres tilbake til forhandler, og han fikk en ny. (Vet ikke forhandler, men kanskje du har kjøpt hans gamle) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Nå skriver trådstarter at ladelampen blinker når dynamoen begynner å fuske. Altså synes det som at selve ladelampe kretsen er OK. Den henter jo minus fra D+ via rotor, børster, og en sluttet regulator. Når dynamoen begynner å fuske så mister den feltspenningen slik at den ikke lader. Utifra trådstarters info så synes feilen meget sporadisk. Jeg tror at han har et internt brudd i dynamoen, f.eks. dårlig loddeforbindelse i diodebroen og at motorvibrasjoner gjør at den løse forbindelsen har sporadisk kontakt. En slik forbindelse kan medføre gnistbuer og medfølgende varmgang og branntiløp Personlig har jeg villet levere inn dynamoen til forhandler snarest. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 (redigert) Høres ut til at jeg bør bli liggende i Strømstad til verkstedene åpner på mandag, ja. Fryktelig irriterende. Hadde planer om å nå Lysekil i dag. Starten på to ukers båtferie... Redigert 25.Juli.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Vi synser.Testen med "test"-ladelampen er for å utelukke noe evt. feil (f.eks. kortslutning) på kontrollpanel (eller også kabelen mellom panel og D+....).Kortslutning der kan bety at den stjeler fra D+ og at feltspenningen forsvinner fordi den tar den korteste veien. Men som sagt, synsing og ellers er jeg helt på din mening, mateco.Og er det Volvo panel sammen med feil på regulator eller D+ da har vi synderen allerede. Sjekk med ladelampe mellom B+ og D+, gib. Funker ikke det da kan du levere dynamoen tilbake. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
mateco Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Se bilde. Ja vi synser, og det synes jeg vi skal fortsette med ! Apropo, jeg satt å kikka på dette bildet, og jeg synes selv at jeg har litt dårlig syn, men se på koblingspunktet for B-. Jeg synes det ser ut som at der mangler festemutter !??? Ser jeg rett ???? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 ... men se på koblingspunktet for B-. Jeg synes det ser ut som at der mangler festemutter !??? Bjørn Det hadde vært noe :-) Nei, den er der. Kontroll av at alle koblingene var det første jeg gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2015 Er vel synet som svikter litt nå da !! Kanskje ikke så rart på en sein lørdagskveld med noko attått !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Her er en mer tigjengelig versjon av videoopptaket. Med så regelmessige hopp i viseren og tilhørende blink lanpa, er jeg overbevist om at det er en elektronisk komponent som forårsaker feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.