Lars H. Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Mutteren på B- er nok på plass ut fra hva bildet viser. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Da har jeg koblet fra ladelampa og satt inn lampe mellom B+ og D+. Testpæra blinker på samme måte som ladelampa. Turteller svinger fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Send dynamoen i retur til forhandler og krev pengene tilbake ! Ikke prøv å åpne den selv da det kan påvirke garantien ! Håper du får hånd på en ny der du ligger ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Da har jeg koblet fra ladelampa og satt inn lampe mellom B+ og D+. Testpæra blinker på samme måte som ladelampa. Turteller svinger fortsatt. Med det resultatet seier eg meg enig med Send dynamoen i retur til forhandler og krev pengene tilbake ! Ikke prøv å åpne den selv da det kan påvirke garantien ! Håper du får hånd på en ny der du ligger ! Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Ok! Da har saken tatt en ny vending. Det ser ut til at jeg kan friskmelde dynamo. Har snudd alle steiner, og som vanlig er det den siste mulige som gir resultat. Forsøkte først å legge opp nye pluss- og minuskabler direkte til batteriet. Ingen endring. Så koblet jeg fra den tynne kabelen fra B-. Da oppførte ladelampe, turteller og voltmeter seg normalt. Koblet til igjen og feilen var tilbake. Ny frakobling og alt ser ut til å fungere - bortsett fra oljetrykkmåleren som blir stående på maks utslag fra jeg slår på tenningen. Ser heldigvis ut til at jeg slipper å kjøpe ny dynamo. Men jeg liker ikke helt å koble ut ledninger som jeg ikke vet hva er. Alt ser ut til å stemme med originalt koblingsskjema, bortsett fra denne ledningen. I følge skjema skal alle instrumenter ha felles minus, men de fleste instrumentene fungerer med denne ledningen frakoblet. Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal isolere feilkilden knyttet til denne ledningen? Koblingsskjema ligger nederst i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/16342-fjord/ Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Har målt denne ledningen nå. Spenning mot batteri pluss: - tenning av, 12,5V - tenning på, 2,8V Spenning mot batteri minus: - tenning av, 0V - tenning på, 9,7V Kan jeg trekke noen konklusjoner ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Ser også at med ledningen frakoblet virker ikje alarmdioder og buzzer når jeg slår på tenninga. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Det er en ting jeg har lagt merke til på bildet ditt, og det er merkingen av tilkoblingspunktene. Er det noen lapper du har satt på selv? I så fall, er du helt sikker på at det står B- på selve dynamoen der du har satt på lappen med B- ? Alt det sannynlige har du jo vært gjennom, så hva med flere usannsynlike momenter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Det er en ting jeg har lagt merke til på bildet ditt, og det er merkingen av tilkoblingspunktene. Er det noen lapper du har satt på selv? Det er ingen merking på dynamoen. Jeg ba derfor verstedet om å sette på disse lappene. Må nesten stole på at de gjorde det riktig. Som du ser ovenfor fungerer nå ladingen når jeg har koblet opp i samsvar med båtens koblingsskjema. Problemet nå er at jeg har en løs ledning og mye som ikke fungerer på konsollet. Redigert 26.Juli.2015 av gib (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Eg syns bolten som heiter B- er tynnare enn den som heiter B+ Dette får meg til å føla at der kan vera ein joker i stokken med merkelappar, so eg lurer på om det kan vera lurt å ta vekk ein lapp, og leita med lys og lykte, samt lupe - om der kan vera eit merke som er prega i plasten. At denne vekkobla ledningen er svevande (ikkje heilt til hverken + eller -) kan tyda på at den er tilkobla eit eller fleire viserinstrument. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal isolere feilkilden knyttet til denne ledningen? Koblingsskjema ligger nederst i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/16342-fjord/ Desverre, dette koblingsskjemaet er for einkvan båt. Motoren har sitt eige skjema, Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Eg syns bolten som heiter B- er tynnare enn den som heiter B+... Og D+ synes å være like tykk som B+. Ulogisk. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Jeg har nå koblet denne ledningen direkte til batteri minus, slik at jeg fikk tilbake alarmene. En kort oppstart tyder på dette ikke gir den samme ladefeilen som når ledningen var koblet til dynamoen. Det er ingen markeringer på dynamoen. Studerte den grundig på verkstedet, og påpekte dette. De satte derfor på lapper. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei Gib, jeg må tilbake til bildet ditt igjen. På venstre siden så stikker det ut en gul ledning. Er den tilkoblet til noe ? Er det sensorkabel for regulatoren ? Her et bildet fra den linken du refererte til lengre oppe i tråden: Som du ser så er det her koblet til en gul kabel til B+. Kabelen forsvinner tilsynelatende inn i selve dynamoen, og kan være sensorkabel til den interne regulatoren, men det kan også være tilkobling til en støykondensator. Hva slags tilkobling er dette ??? ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei Gib, jeg må tilbake til bildet ditt igjen. På venstre siden så stikker det ut en gul ledning. Er den tilkoblet til noe ? Er det sensorkabel for regulatoren ? Ja, dette er sensekabelen. Den er koblet til D+ fra fabrikken, men kan kobles til batteriet for å kompensere for evt. spenningstap. Under feisøkingen har jeg forsøkt å koble tilbake til B+ Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Har målt denne ledningen nå. Spenning mot batteri pluss: - tenning av, 12,5V - tenning på, 2,8V Spenning mot batteri minus: - tenning av, 0V - tenning på, 9,7V Kan jeg trekke noen konklusjoner ut av dette? Ja det tror jeg du kan. Kan være B- er feilmerket og skal være noe annet enn det som er står på lappen. Med tenning av 0 V og på måler du 9.7 V (12 V med dårlige kontakter/spenningsfall på ledning), som kan være spenning fra batteriet via tennings lås, f.eks det som kalles "exite" eller felt spenning til lader. "Sense" ledning skal ligge på batteriet, men det er vel konstant12 V og ikke "switched". Lader generatoren som den skal ? Link du viste til viser en 50 A generator, er det det samme du har kjøpt som 90 A ? Instrumentene som ikke fungerer kan hende de mangler + spenning eller - jord. Du bør sjekke hvor de ledningene som du har montert på B- går. Skal i hverfall ikke til noe (- ) minus når du måler + 9,7V. Instrumenter får gjerne spenning via tennings nøkkel, når du skrur på tenningen. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kaffelars Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Eksisterer det et bilde av baksiden på gamledynamoen som viser farger og tilkoblinger? B- har ofte en kort lask til motorblokk, eller dynamo har kun minus via festebolt i enpolte anlegg, som de fleste fritidsbåter har. Kan det være at den gulgrønne lederen som skimtes til B- skal egentlig til D+ (??) og er det spenning på den tynne brune som nå går til D+ ved tenning på? Turteller/W og B+ kan vel konkluderes med er korrekt, så en løsning er ikke så langt unna.. Redigert 26.Juli.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Lader generatoren som den skal ? Link du viste til viser en 50 A generator, er det det samme du har kjøpt som 90 A ? Instrumentene som ikke fungerer kan hende de mangler + spenning eller - jord. Laderen fungerer som den skal nå etter at jeg koblet den tynne gulgrønne kabelen fra B-. Dynamoen ble solgt som 90A, men når jeg leser av QR-koden som pålimt sender meg til den linken jeg postet ovenfor. Blitt lurt? Instrumentene fungerer ikke fordi jeg koblet den gulgrønne ledningen fra B-. Hvis jeg kobler denne kabelen til minus, fungerer de. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Eksisterer det et bilde av baksiden på gamledynamoen som viser farger og tilkoblinger? B- har ofte en kort lask til motorblokk, eller dynamo har kun minus via festebolt i enpolte anlegg, som de fleste fritidsbåter har. Kan det være at den gulgrønne lederen som skimtes til B- skal egentlig til D+ (??) og er det spenning på den tynne brune som nå går til D+ ved tenning på? Turteller/W og B+ kan vel konkluderes med er korrekt, så en løsning er ikke så langt unna.. Her er bilde av den gamle dynamoen. Da bildet ble tatt hadde jeg ikke rørt noen av kablene siden jeg kjøpte båten for fire år siden. Som du ser er det to gulgrønne kabler på B-. Den ener er den jeg nå har koblet fra, den andre går til hovedjording på starteren. Jeg tror problemet er at det har oppstått en feil i en av de komponentene som får minus fra den tynne gulgrønne, og at denne feilen forstyrrer laderegulatoren. Utfordringen er å finne ut hvilken komponent som feiler. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Desverre, dette koblingsskjemaet er for einkvan båt. Motoren har sitt eige skjema, Sorry. Her er riktig tråd, fortsatt siste posting: https://baatplassen.no/i/topic/16402-ford-27xx-serien/ Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Svart kabel med rød teip går til starter pluss Brun går til ladelampe Gul går til turteller Gul/grønn med blå teip går til starter minus Tynnere gul/grønn på samme kobling går inn i samme strømpe som brun og gul. Vet ikke hvor den ender. Ser bildet av gamle dynamoen. Den blå strømpen, om du følger den, går den mulig inn i en større samlestrømpe til dashbordet eller kan denne ha vært koblet via en kobling i sammenheng med ekstern regulator i nærheten av motoren? Gul/grønn er nok ikke standard farge fra motorprodusent, og kan være en omkobling som er gjort i forbindelse med forrige ladeopplegget.(?) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Ser bildet av gamle dynamoen. Den blå strømpen, om du følger den, går den mulig inn i en større samlestrømpe til dashbordet eller kan denne ha vært koblet via en kobling i sammenheng med ekstern regulator i nærheten av motoren? Gul/grønn er nok ikke standard farge fra motorprodusent, og kan være en omkobling som er gjort i forbindelse med forrige ladeopplegget.(?) Den blå strømpen innholder tre ledninger: - brun til ladelampe - gul til turteller - gul/grønn som jeg ikke finner igjen i dashbord, men som må være koblet til minus for at visere og alarmer som er koblet til givere på motoren skal virke. I følge koblingsskjema skal alle givere være enpolede, og alle instrumenter få minus fra samme kilde. Også de som virker når jeg kobler fra denne kabelen (turteller, tankmålere, timeteller ++). Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Mente den tynne gul/grønne i den blå strømpen, og prøve å følge begge, men ser jeg skrev ikke hva jeg tenkte :) Målingene på den kan tyde på at den går gjennom/fra noen instrumenter, men er nok en modifisering av et slag, og følgene av den tilkoblet er litt mystiske om B- på dynamo virkelig er merket riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Reaksjonen som er beskrevet på denne tynne gul/grøn, får meg til å tenkja at det kan vera ein minusledning til motoren sine instrumenter. Å leggja egen instrumentminus til motor, er fornuftig, for då unngår ein spenningsfallet i felles minusledning til panelet, med derav følgende feilvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Reaksjonen som er beskrevet på denne tynne gul/grøn, får meg til å tenkja at det kan vera ein minusledning til motoren sine instrumenter. Å leggja egen instrumentminus til motor, er fornuftig, for då unngår ein spenningsfallet i felles minusledning til panelet, med derav følgende feilvisning. Jeg tror du har rett. Med unntak av ledninger til etterinstallert utstyr, stemmer opplegget i båten og motoren med koblingsskjema. Men jeg har funnet to unntak: - denne gule/grønne kabelen finner jeg ikke i skjema - i koblingsskjema er alle givere enpolede, mens de som står på motoren har to ledninger. Jeg tror derfor også at denne kabelen er minus til giverere m.m. på motor. De to andre kablene som går inn i den samme strømpa finner jeg igjen i multikontakten mellom motor og dashbord, men denne kabelen finner jeg ikke der. Videre testing i dag viste at den merkelige oppførselen til turteller og ladelampe ikke skyldes denne kabelen. Det har nok vært tilfeldig at symptomene forsvant da jeg koblet denne fra B-. Feilen er litt ustabil. I dag fjernet jeg alle feilkilder ved å la dynamoen kun være koblet til batteriet med nye, direktekoblede kabler. Turteller koblet jeg fra i tilfelle den skulle ha feil. Satte inn lampe mellom D+ og B+. Lampa blinket taktfast, og da tenker jeg feilen må være i dynamoen. Har også forsøkt å strammer reimene ytterligere. Jeg har nå skrudd dynamoen ut og drar og bytter den i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.