Jump to content

Turteller, ladelampe og ladespenning svinger

Frivakt

Recommended Posts

Ok, bra mysteriet er oppklart og at gaffatapen som holder universet sammen kleber enda :) 

- Er det mulig at bolten til B- har rotert og vakkelen har oppstått grunnet denne har løsnet internt? ;Alá tidligere tråder om eks. Prestolite dynamoer, og sikkert flere andre som krever mothold bak kabelskoene for å stramme koblingen uten å rotere bolten.

- Er det mulig at bolten til B- har rotert og vakkelen har oppstått grunnet denne har løsnet internt?

Det er nok en sannsynlig årsak. Etter jeg hadde tatt ut dynamoen oppdaget jeg at bolten på B- roterte med mutteren når jeg teitet til. Den ga likevel så mye motstand at jeg ikke oppdaget det når jeg lå på magen på motoren og koblet ledninger. Dette kan jo også forklare hvorfor alt virket etter at jeg hadde koblet fra den gulgrønne. Bolten har ved frakobling blitt dreid i en posisjon der den midlertidig ga god kontakt. Vi får se om verkstedet trekker samme konklusjon når de får den i retur i dag.

Heisann Gib

Jeg tror det kan være lurt av deg å undersøke ordentlig hvordan batterisystemene dine er koblet. Få det tegnet ned på papir slik det i realiteten er konstruert i dag. Mye kan være endret på av tidligere eier(e).

Motoren din har tilkoblet to batterissystem.

En Startbank og en Forbruksbank.

Slik jeg forstår dine innlegg så lader du mot forbruksbanken og Pluss/Minus ladekabler er tilkoblet denne banken.

Til motorstart/motorstyring/overvåkning så er selvfølgelig Startbanken tilkoblet.

Dine problemer kan skyldes at disse batteribankene ikke benytter felles minus.

Vanligvis så er batteribankene koblet sammen på minussiden med en grov kabel tilkoblet batteripolene. Pluss-strøm fra en batteribank finner automatisk tilbake til den respektive batteribankens minus.

I ditt tilfelle, og slik den nye dynamoen var koblet, så vil ladelampe og alarmkrets få pluss-strøm fra Startbanken, men de vil være tilkoblet forbruksbankens minusside via dynamoens B- terminal.

På den gamle dynamoen din så var dette løst med en ekstra forbindelse mellom B- og startmotorens minustilkobling (I realiteten en liten sammenkobling av bankenes minusside). Dermed fikk både ladelampe og alarmkretsen minus i fra riktig krets. Altså startbanken.

Undersøk om minus på batteribankene er sammenkoblet eller ikke. Hvis ikke så koble de sammen med en grov kabel mellom minus-polsko fra den ene banken til en minus-polsko fra den andre.

Hvis de allerede er sammenkoblet, så er der noe annet som skurrer, og jeg beklager dette innlegget.

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Fikk ny dynamo av samme type fra Oslo i dag. Selger forsikret meg om at denne var kontrollert og at alle boltene satt fast. Det viste seg likevel at mutteren på B- ikke fant motstand på denne dynamoen heller. Mutter, kabelsko og bolt bare roterte.

Jeg kjøpte derfor en ny Letrika-dynamo hos Sea King i Fredrikstad. Med den på plass fungerte alt som det skulle - og båtturen kunne endelig starte. Nå er vi vel framme i Fjellbacka, og jeg håper verktøyskrinet får hvile resten av turen.

Kinesisk "kvalitet" har kostet oss en halv uke av båtferien, og jeg blir nok ikke stamkunde hos Triconor.

Men takk til dere som har bidratt med tips og råd under feilsøkingen. Alltid mye å lære her på forumet!

Kobla du den nye dynamoen på samme måte som den forrige, eller brukte du også minus-forbindelsen mellom B- og starter ?

Den forrige var koblet til henholdsvis pluss og minus på starter med de originale kablene. Under feilsøkingen la jeg opp nye 35mm kabler direkte til startbatteri. De originale kablene rekker ikke fram til terminalene på den nye, så jeg beholdt foreløpig direktekablene til startbatteri.

Startbatteriets minus er koblet både til starter og forbruksbanken med grov kabel. Startbatteriets pluss er koblet til starter via hovedbryter og til forbruksbanken via et spenningsstyrt rele.

Når jeg er koblet til landstrøm får begge bankene lading fra en Quick-lader.

Den nye dynamoen er på 70A. Jeg skulle gjerne satt inn en større dynamo, men jeg fant ikke noe større som passet i Fredrikstad i går. Dersom det er riktig at hvert batteri absorberer 20A under lading, burde vel mine fire batterier på tilsammen 400Ah hatt minst 80A. Jeg ville egentlig ha 100A-varianten av den jeg kjæpte, men den var utsolgt. Men med hyppig bruk av landstrøm betyr det kanskje ikke all verden?

Flott det ordnet seg og nyt endelig ferien!

Etter min mening er 70A ok på banken din, det viktigste er at ladespenningen blir mest mulig riktig. Har den nye dynamoen senseledning ville jeg koblet denne til forbruksbanken for å kompensere mot de tiendedelene  med spenning som forsvinner på veien. Sjekk databladet på batteriene dine og pass på at ladespenning blir mest mulig optimal for syklisk drift.

Mulig regulator kan byttes til en annen type om den ikke leverer riktig, ellers er det å anbefale en ekstern regulator som også vil sikre et ladeforløp som landstrømladeren din, istedet for bare en konstant påtrykt spenning.

Jeg er meget fornøyd med Sterling sin PDAR eksterne regulator sammen med min 70A Valeo dynamo. Dynamoen lader da med full spenning (innstillbar etter type batteri) den første timen før den går ned på vedlikeholdslading videre. Jeg har satt den til å gi 14,8V den første timen, og så 13,65V videre. Dette er spenninger mine Euroglobe åpne bly/syre semitraction batterier liker. I tillegg vil min gamle Ladac regulator tre inn dersom PDAR skulle svikte. Den vil da lade med 13,6V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...