magnuje Startet 25.Juli.2015 Del på Facebook Startet 25.Juli.2015 Holder på å montere ankervinsj og alle tegningene viser at kablene skal kobles direkte på batteriet med kun en circut breaker mellom batteriet og vinsjen sin selenoid (rele?). Det vil da stå spenning på disse kablene mellom batteri og selenoid selv når båten ikke er i bruk, om man da ikke utløser circut breaker manuelt (tungvint grunnet plassering). Vinsjen kan slås av med en knapp som kutter strømmen på styresiden av selenoid, så den kan deaktiveres helt. Er dette standard oppsett? Er det greit at det står spenning i kabel batteri-selenoid hele tiden, eller burde jeg installert en hovedstrømbryter i tillegg som jeg slår av når jeg forlater båten? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Du får trolig flere svar og meninger.Jeg foretrekker alltid hovedbrytere på ankervinsj og truster.Relé kan brenne seg fast, ellers kan også brytere eller fjernstyringer gjøre seg selvstendig.I så fall kan det vare greit å kunne slå av hele systemet manuelt og med bare et kjapp vri.Dessuten også nyttig med barn ombord. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Jeg har en stor, rød avtagbar nøkkel (type hovednøkkel) ute hvor betjeningsknappene er plassert, og den vrir jeg rundt for å skru på ankervinsjen bak. Foran er det ingen slik nøkkel - så lenge hovedstrømmen er på går det strøm til rele/vinsj. Redigert 25.Juli.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
magnuje Svart 25.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Så det vil si at du har koblet kablene via hovedstrømbryteren til det øvrige ekektriske? Det er dette jeg ikke har, og slik jeg ser på de fleste skisser er kablene montert direkte på batteriet. Det vil da stå på strøm selv om båten ikke er i bruk så lenge circut breaker ikke er utløst da. Vil det være fare for lekkasje over tid med et slikt oppsett? Ang. Sikkerhet ved ankervinsjer på bærtur så kan man jo utløse circut breaker manuelt, men det er jo ikke praktisk å gjøre dette under vanlig bruk av båten Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 For vanskelig tilgjengelige el.motorer har jeg installert en BEP fjernstyrt hovedbryter. Om bord her har alle elektromotorer hovedstrømbrytere på 'høyampere-siden'. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Du får trolig flere svar og meninger. Jeg foretrekker alltid hovedbrytere på ankervinsj og truster. Relé kan brenne seg fast, ellers kan også brytere eller fjernstyringer gjøre seg selvstendig. I så fall kan det vare greit å kunne slå av hele systemet manuelt og med bare et kjapp vri. Dessuten også nyttig med barn ombord. Jørg Helt enig. Bør ha hovedbryter. Tenk hvis vinsjen begynte å gå mens barn badet fra båten? baugthruster og vinsj kan evt. dele hovedbryter, da de sjelden går samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 (redigert) Takk da blir det hovedstrømbryter! Et annet spørsmål: Jeg tenkte å installere circut breaker nær styreposisjon så jeg kan enkelt resette denne. Kabelen jeg har kjøpt blir da 1 meter for kort, og jeg tenkte å skjøte denne med en gammeldags sikring nært batteriet for ekstra sikkerhet mot brann. Spørsmålet er da. Hvor stor bør denne sikringen være om circut breaker er 80 amp? Jeg ønsker kun at denne sikringen skal gå om noe er virkelig gale. Circut breaker ønsker jeg skal slå ut under normalt bruk da jeg ikke ønsker å skifte sikring i stressende situasjoner. Holder 100 amp for eksempel? Regner med at manuelle og automatiske sikringer har ulik responstid? Redigert 28.Juli.2015 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Jeg har opplevd truster som slo seg på ved vannlekasje, kjøre i sirkel i havnebasseng blir fort "gammelt" drømte om en bryter på den da... demontere benken med 20 skruer og nappe rele mens man kjører sirkel anbefales ikke. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Takk da blir det hovedstrømbryter! Et annet spørsmål: Jeg tenkte å installere circut breaker nær styreposisjon så jeg kan enkelt resette denne. Kabelen jeg har kjøpt blir da 1 meter for kort, og jeg tenkte å skjøte denne med en gammeldags sikring nært batteriet for ekstra sikkerhet mot brann. Spørsmålet er da. Hvor stor bør denne sikringen være om circut breaker er 80 amp? Jeg ønsker kun at denne sikringen skal gå om noe er virkelig gale. Circut breaker ønsker jeg skal slå ut under normalt bruk da jeg ikke ønsker å skifte sikring i stressende situasjoner. Holder 100 amp for eksempel? Regner med at manuelle og automatiske sikringer har ulik responstid? tommelfingerregelen for selektivitet mellom smeltesikring og automatsikring er 2 sikringsstørrelser opp, så hvis du bruker 125A ved batteriet burde det bli riktig. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Takk, akkurat det svaret jeg var ute etter! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Takk da blir det hovedstrømbryter! Et annet spørsmål: Jeg tenkte å installere circut breaker nær styreposisjon så jeg kan enkelt resette denne. Kabelen jeg har kjøpt blir da 1 meter for kort, og jeg tenkte å skjøte denne med en gammeldags sikring nært batteriet for ekstra sikkerhet mot brann. Spørsmålet er da. Hvor stor bør denne sikringen være om circut breaker er 80 amp? Jeg ønsker kun at denne sikringen skal gå om noe er virkelig gale. Circut breaker ønsker jeg skal slå ut under normalt bruk da jeg ikke ønsker å skifte sikring i stressende situasjoner. Holder 100 amp for eksempel? Regner med at manuelle og automatiske sikringer har ulik responstid? circut breaker er eit utenlandsk ord for hovedsikring, Hvis den skal plasserast langt frå batteriet, ville eg vurdert ein tjukkvegga plaststrømpe / plastrør utenpå kabelen frå batteriet, for ekstra isolasjon. Dermed kjem den inn i kategorien "kortslutningssikker forlegning" og treng ikkje forankobla sikring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.