Jump to content

Volvo Penta motorer generelt, havari pga konstruksjonsfeil?


Medusa

Recommended Posts

Jeg har registrert at det i flere tråder i de siste år har vært snakk om alvorlige problemer/konstruksjonsfeil på Volvo Penta som har ført til havari. 

 

Jeg er litt nysgjerrig på dette, så kan noen på en enkel måte fortelle meg hva problemene har bestått i, og er disse problemene historie nå?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det finnes et enkelt svar, bortsett fra at feilen ser ut til å ha blitt borte de siste par årene.

Men her er jo en grei artikkel om saken:

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/ingen-volvo-penta-havarier-i-2011

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Injektorer er presset inn i blokka. Blokka er støpejern, og baksiden av injektoren er kjølt av kjølevæske systemet

 

Tuppen på injektoren skjærer, hele trykket fra common rail systemet på 1600bar går ut i kjølesystemet. Frostpluggene blåser ut, kjølevæske forsvinner ut av motoren. Motoren varmskjærer

 

Er vel registrert 150-200 havarier totalt. VP har vel til nå produsert noen hundre tusen D motorer

 

Problemet fra VP er løst med nye injektorer og trolig er også dieselen som selges i Norge forbedret.

 

VP foreskriver EN95 diesel til D motorer, dvs bildieselkvalitet som har tilsetning for å smøre injektorer. Dette finnes ikke på norske marinaer. Norsk båtdiesel bruker svovel som smøring.

 

Det var kortversonen :-)

Link to post
Share on other sites

Så du mener at KAD motorene var feilfri? :lol:

Alle motorer har sine svakheter

 

De færreste som er fornøyde hører vi fra. De som har problemer hører vi garantert fra. Det er forumets natur.

 

VP har definitivt hatt en dose av dårlige komponenenter på D serien. Det er forskjell på å bytte en defekt/slitt komponent og havarert motor.

 

Jeg er antakelig forskånet for mye av dette så langt etter ti år med D motorer. Noen feil har det vært, utbedret på garanti/reklamasjon

Men for å sette det i perspektiv igjen: det er registrert 150-200 injektorhavarier. Og slike havarier har bare funnet sted i Norge. D motorene er solgt over hele verden. Volvo er markedsleder i fritidsmarkedet globalt.

 

 

 

Hadde VP vært så dårlig hadde de fått dårlig rykte hos produsenter, og andre hadde økt sin markedsandel.

 

De feil jeg har hørt om på D serien er

Feil på luftmengdemåler

Shims på drev i plast kan deformeres

Bokkhorn på drev, korrosjon

Lokk på intercooler som lekker, som kan gi skade på starter som sitter under

Lokk på sjøvannsfilter lekker

Gear wire til drev (følgeskade kan oppstå på aktuator)

injektorhavari, ref over

 

Så dukker det opp en del andre feil, disse regner jeg som "normale som kan skje med alle motorer".

 

Det største problemet for båtmotorer er for lite bruk. Snittet er 30-50 timer i året

 

Jeg kjøpte båt med d6 fra 2007 i sommer. Har ikke bekymret meg over det. Jeg sjekket motoren selv før kjøp.

 

Som på alle andre motorer er vedlikehold viktig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også er det vel slik at 5-års intervallet for rens av kjølesystemet er svært viktig å gjennomføre. Hvis ikke kan dette medføre overheting på sylinder uten særlig forutgående varsel. Kanskje ikke en feil direkte men kjekt å vite om slik at man gjør servicen også på dette punktet.

Link to post
Share on other sites

I følge en teknikker fra La-Sa, så driver de å bygger om sjøvannfilteret fra å sitte på trykksiden til sugesiden.

Det avhjelper sprekk i filterlokket. Hvordan de kunne konstruere denne løsningen med filteret etter impelleren, kan jeg ikke begripe. :confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Var også skeptiker med tanke på å kjøpe båt med D4 motorer. Fikk gjennomgang av motorer før kjøp og kjølere viste seg å være i utmerket stand selv om det ikke var utført systemrens. I følge La-Sa som tok service på motorene var det viktig å tilsette kjøleveske i saltvannskretsen på vinterstid om båten ikke var i bruk. Dette forhindret saltavleiringer.

 

Fikk også byttet lokk på intercooler som lakk en del.

 

Motorene har gått feilfritt i snart 1500t og håper de fortsetter med det! Noen garanti har man ikke når det gjelder brukt motor uansett merke.

 

I følge mekaniker var det bytte av olje og filtre en gang i året.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Injektorer er presset inn i blokka. Blokka er støpejern, og baksiden av injektoren er kjølt av kjølevæske systemet

 

Tuppen på injektoren skjærer, hele trykket fra common rail systemet på 1600bar går ut i kjølesystemet. Frostpluggene blåser ut, kjølevæske forsvinner ut av motoren. Motoren varmskjærer

 

Er vel registrert 150-200 havarier totalt. VP har vel til nå produsert noen hundre tusen D motorer

 

Problemet fra VP er løst med nye injektorer og trolig er også dieselen som selges i Norge forbedret.

 

VP foreskriver EN95 diesel til D motorer, dvs bildieselkvalitet som har tilsetning for å smøre injektorer. Dette finnes ikke på norske marinaer. Norsk båtdiesel bruker svovel som smøring.

 

Det var kortversonen :-)

Dette var en god og beskrivende forklaring.

 

I tillegg kan jeg kanskje nevne at der har vært mindre "irriterende" feil som følge av skvising av underleverandører der kvalitet har gått litt på akkord med kostnader. Som f.eks. slanger av dårlig kvalitet, dårlig konstruksjon av lokk på sjøvannsfiltere etc. Ikke alvorlige ting men dog kunne man vært spart for dette ved å holde kvalitetsfokuset oppe.

 

Har hatt både Yanmar og VP og ville ikke vært betenkt med å velge noen av motorene igjen. Nå har jeg en tomotors installasjon med 2xVP D6/435 som jeg har hatt i drøye 4 år. De eneste feilene gjennom totalt ca. 1300 gangtimer har vært tre sensorer, alle byttet på garanti. Jeg har ikke hatt noen avbrutte ferier eller andre ting som har ødelagt for båttholdet mitt i min eierperiode med VP og er så langt svært godt fornøyd med motorene. Kraften er unik og de er både tette og rene slik at jeg stadig kan gå på sokkelestene i maskinrommet når jeg gjør service. Det er MINE erfaringer med VP.

 

Jeg valgte å tegne motorskadeforsikring og holder meg kun til originale reservedeler samt utfører alle servicer som foreskrevet. I tillegg bruker jeg motorene "med hodet", dvs. ingen belastning før de er varme, bakker seg ned noen minutter før stopp etc. og da føler jeg at jeg har gjort så mye som jeg kan i forhold til å ivareta ansvaret som ansvarlig bruker. Så håper jeg at jeg ikke blir utsatt for havari av noe slag i framtida også.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørte noe om at Princess og Fairline ikke lenger monterer Volvo maskiner i sine nye båter, grunnet for mye klatt og høyere pris enn konkurenter. Stemmer det mon tro?

 

Nei det stemmer ikke, opp til ca. 65 fot er det i all hovedsak VP som gjelder for Fairline. Derfra er man kommet i et effektområde der MAN/CAT overtar.

 

Fairline og Princess monterer vel variantene D4 / D6 / D11 / D13. De siste benyttes jo bl.a. av redningsselskapet i kombinasjon med IPS på de nye ambulansebåtene til relativt hard yrkesbruk og jeg vil anta at de holder mål også til fritidsbåtmarkedet.

 

Jeg har hørt at motorene i ambulansebåtene kjører meget bra men at vedlikeholdet i hovedsak ligger på clutchene i IPS-systemet da tøff bruk året rundt krever en del clutching i det høyeste turtallsområdet (høy tomgang) under vanskelige værforhold.

De har visst 2 ekstra IPS drev til de tre båtene slik at to står på land overhalte og klare til montasje etter behov. Det er jo fornuftig vedlikeholdsplanlegging. Overhales visstnok på 2000 timer. Det burde indikere en svært lang levetid om man kun hadde benyttet drevene til fritidsbruk og tomgangsclutching.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge en teknikker fra La-Sa, så driver de å bygger om sjøvannfilteret fra å sitte på trykksiden til sugesiden.

Det avhjelper sprekk i filterlokket. Hvordan de kunne konstruere denne løsningen med filteret etter impelleren, kan jeg ikke begripe. :confused:

 

Da skal jeg fortelle deg det. En del pumpefabrikanter er redd for at pumpene skal tørrkjøre og gummiimpelleren skal overopphete og svelle/sprekke/splitte. Og spec.'en på den pumpen jeg har sier 'strainer to be installed upstream pump'. Forholdet inntreffer når pumpens sugeside strupes. Det skjer ikke like hurtig eller aldri når trykksiden strupes, dvs. flow reduseres. Således er det nødvendig med hyppig ettersyn av sjøvannsfilteret (strainer) når den er plassert nedstrøms pumpen (på sugesiden). Dette er det svært båteiere som får med seg. Og mange 'tror' at når motoren har vært til service, så skal den lovmessig holde hele sesongen. Derfor. I sommer hadde vi to uker i Danmark. Vi har straineren på sugesiden. Og den var oppe annenhver dag for rensing. Mye gressplen i straineren er ikke så farlig. Men den ble nokså tett enkelte ganger av slam. Og en gang var den nesten tett av brennmanetpurrè. Så hos oss får straineren en visuell sjekk hver eneste dag. Vi kjører daglig motorkontroll etter at vi har lagt oss til ro for dagen. Sjekker oljer, kjølevæske, ser etter lekkasjer osv. Hver eneste dag. Selv om jeg er utdannet som-, og har jobbet årevis som mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Fairline og Princess monterer vel variantene D4 / D6 / D11 / D13. De siste benyttes jo bl.a. av redningsselskapet i kombinasjon med IPS på de nye ambulansebåtene til relativt hard yrkesbruk og jeg vil anta at de holder mål også til fritidsbåtmarkedet.

 

 

 

D6 435 med vannjet og litt lavere effektuttak enyttes også på noen av de mindre RS'ene. D6 435 og D4 300 er vel de man hørt om minst mekanisk tull med.

Det lå en RS i Son i Juni med en sprengt 435 med relativt få gangtimer. Hørte den hadde blåst olje og havarert samt at ny motor var på vei.

 

 

 

Filter etter impeller er for å slippe impellerdeler inn i kjøkekretsen.

Det kunne enkelt løses med en grov sil/ rist etter pumpa som hadde fanget opp evt impellerbiter. Synes risikoen blir mindre ved å forhindre at fremmedlegemer entrer pumpa og så ødelegger impelleren med det resultatet det ofte får.

Filter før pumpa har vel vært standarden på det meste untatt visse drevinstallasjoner fra VP.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har man sjøvannsfilter med sort plastlokk bør man bytte til glasslokk

Og det kan selvsagt ikke leveres til D3...

Jeg både dobbelt- og trippelsjekker for lekkasjer etter at jeg har sjakket sjøvannsfilteret.

I flg. Jarlsø og LaSa må jeg evt. bruke noe uoriginalt - og ødelegge garantien :-/

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta innboard er det morsomt/dyrt å eie. Men også veldig bra motorer rent bruksmessig.

Min 2005 mod D6350 har hatt følgende ekstraordinært vedlikehold i perioden 2012-2015, motor gått 250-493 timer:

 

Byttet av det jeg kommer på:

Svinghjul

Løpehjul og remmer

Sjøvannsfilter

Eksosbend (måtte så ut med motor)

Girvaiere

Aktuator

Trimsylindre

Styresylindre

Turbo

Impeller

 

Mye av dette kan kanskje regnes som slitedeler etter 7-10 år.

 

I tillegg til alle anbefalte servicer og oppgraderinger har den syrerenset kjølerne.

Den er fortsatt hos Lasa og de har feilsøkt, åpnet motor slipt topp, byttet toppakning (jeg har alltid kjørt den driftsvarm før den har blitt kjørt opp i plan), og jeg tyner sjelden motoren lenge av gangen, så dette synes jeg var dårlig av produktet. Motor måtte ut.

 

I tillegg har det vært masse på drevet, det gamle drevet riktignok, for kort fortalt er det nytt i år. Men det gamle drevet hadde ny shims, slitte tannhjul som måtte fikses osv.

 

Samlet sum ca 350.000kr. Jeg setter bort alt til Volvo Penta verksted og de gjør alt.

Man må jo regne med litt. Fantastiske motorer i drift, men har nok hatt litt mer enn vanlig på vår motor sier alle rundt omkring som er redd for ryktet til Volvo. Likevel hører jeg om mange andre med problemer også. Felles for de er ikke nødvendigvis at de også har Volvo, men flere har innboard med drev, uansett merke. Innboard med drev er laget for å fore båtmekanikere med penger og ofte havarerer de gjerne midt i juli når båtmekanikere gjerne har tatt ferie.

 

Personlig foretrekker jeg outboard i fremtiden, men innboard er uunngåelig på større båter. Drivstofforbruk er ikke ille på nye outboard og 17 kr literen er en fryd å betale til marinaen fremfor en skitten båtmekanikerbransje (gjelder ikke alle, men veldig mange).

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Det var vel i kjølvannet av D-problematikken det ble avdekket at norske marinaer solgte MGO i stedet for diesel av standarden EN590, som Volvo har satt som krav. Nå har heldigvis EN590 blitt vanlig langs kysten.

Kan du finne et offisielt dokument som viser at det selges farget diesel i Norge med EN590 norm?

Jeg har tilgode å se den påstanden dokumentert. En helt annen sak er at den fargede anleggsdieselen er et bedre produkt enn blank EN590 Autodiesel i en båteiers øyne, men EN590 norm har jeg aldri sett dokumentert.

 

-EN590 autodiesel er blank og har full avgift og skal i følge EN590 normen ha opptil 7% FAME (BIO) innblanding (min 2% i Norge). Dette er dieselen man fyller på bilen som selges på stasjoner langs veien. Denne ville jeg ikke tanket på båten min pga BIO innblanding.

 

-Anleggsdiesel er den høyeste kvaliteten man får på farget diesel i Norge. Den er farget, har redusert avgift, inneholder ikke FAME (BIO) og har ikke EN590 spec (heldigvis, for da måtte den hatt BIO). Dette er dieselen hvertfall jeg ønsker å tanke på båten.

 

Etter Anleggsdiesel finner man fyringsolje og MGO.

 

For ordens skyld, her er en link til Norsk Petroleuminstitutt sin bransjestandard for oljeprodukter: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf

 

Diesel er fra side 10 og utover, og les spes fotnotene under hvert produkt.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble jo mye interessant å lese i tråden etter hvert. Fikk god forklaring på mitt spørsmål og takker Bitteliten for det. Takk også til Teerex for link.

 

Jeg forstår det slik at VP mener å ha rettet opp problemet, og bra er det. Men, om jeg skal gjøre  en investering på et par-tre hundre tusen på ny motor så ville det bli et skår i gleden om man skulle sitte der med en liten tvil i bakhodet på om problemene virkelig er over..

Link to post
Share on other sites

På ny motor hadde jeg overhode ikke bekymret meg. VP har ny serie med injektorer. se på marinepartseurope så ser du hele delenummerhistorikken. 

 

At det er andre ting på motorer som kan svikte er naturlig - slik er det med all mekanikk. Kjøpt i Norge gir VP 2 års garanti - du har 5 års reklamasjonsfrist i hht forbrukerkjøpsloven. OG du kan i tillegg kjøpe garanti fra VP for 3 år - dvs 5 års garanti

http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/parts_service/warranty/Pages/XTcoverage.aspx

(Porsche har dette opplegget på biler inntill 10 år også. Den koster ca 18000 kr/år)

Forskjellen på garanti og reklamasjon er bevisbyrden. Ved garanti tar produsent fullt og helt ansvar for feil. Ved reklamasjon må du bevise at det var feil.

 

Jeg vet ikke prisen på utvidet garanti fra VP.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...