S/Y Emma Svart Søndag 00:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 00:32 Argh. ChatGPT (eller andre AI-er) har null greie på dieselmotorer eller noe som helst, eller forståelse for mekanikk og fysikk. De aner ikke hva en motor, en dyse, en riser, kondens, eller en båt faktisk er. Dette er språkmodeller som har dradd sin "kunnskap" fra et tverrsnitt av hva som har blitt skrevet på nettet i forum, firmasider og diverse andre kilder inn i databasen sin, og så mixer og setter de sammen ordene til et svar som høres troverdig ut, og utbasunerer det som om de har doktorgrad i temaet. Ikke behandl GPT-er som noen kunnskapsrik person! I beste fall oppsummerer de alt de finner på nettet til en ball av tilsynelatende troverdig informasjon. Man kan like godt stille spørsmålene til en fyllik på Skipperstuen i Bergen og få et like troverdig og bastant svar. Dessuten er poster med "dette synes GPT om ditt og datt" helt verdiløse. Det har samme verdi som at hvem som helst kan stappe et vilkårlig spørsmål inn i en KI-generator og få et tilsvarende svar tilbake (avhengig av hvilken KI-motor man spør). Fra Reddit i dag: https://i.redd.it/y2shg5mhc07g1.jpeg Forøvrig kan det noteres at mer enn halvparten av nytt innhold på internett nå er KI-generert. Så internett er i stor grad ferdig. Det blir mer og mer KI-incest, der KI lærer av annet KI-generert innhold, og alt blir mer og mer ræva i en nedadgående kvalitetsspiral. Det er roboter som genererer innhold som andre roboter leser og kommenterer (og kanskje noen ekte mennesker inn i mellom). På Facebook flommer det over med bilder og videoer av løver som redder spedbarn, utrolige hus med akvarium i trappene, nordlys som ser ut som engler og all annen drit som folk 60+ tror er ekte og liker, kommenterer og sprer i stor stil. Så heretter går der bare nedover med SoMe/KI-generert innhold. Det er ikke til å stole på. Kanskje vil personlige hjemmesider og nisjeforum som baatplassen.no få sin renessanse når folk går lei av amerikanske tech bros og SoMe-drit. Her er en lenke til typisk KI-graut som deles og elskes på Facebook av ukritiske pensjonister: https://www.facebook.com/share/r/17hoy9sSb1/ Slikt blir det bare mer og mer av, og det blir stadig vanskeligere å skille ekte fra falskt. Etter hvert som f.eks. Gemini bli bedre, blir det umulig å vite hva som er ekte og KI-generert. Dette er bare starten. Det verste er de som vet innhold er KI-generert, men likevel ler av det og deler det til ukritiske venner. De som tjener penger, er de som kynisk utnytter andres uvitenhet og spyler ut masseprodusert KI-graut for å få noen annonsekroner. Personlig har jeg kuttet ut alt av sosiale medier, og henger nå bare på baatplassen.no og et par andre gammeldagse forum fra 2000-tallet. Det eneste som man vet er "ekte" i fremtiden, er det man opplever personlig. We are cooked, som ungdommen sier. Personlig logger jeg av det meste. Ville du lest en bok som var skrevet av ChatGPT? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
mthoms Svart Søndag 08:40 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:40 8 hours ago, S/Y Emma said: Argh Der er intet i hele det indlæg jeg er uenig i. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Søndag 08:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:51 S/Y Emma skrev for 11 timer siden: Argh. Kunne ikke sagt det bedre selv Heldigvis begynner folk å våkne og ser Kunstig Sladder for det det virkelig er: En språkmodell med veldig høy selvsikkerhet og lite eller ingen intelligens. S/Y Emma skrev for 11 timer siden: Så internett er i stor grad ferdig. Veldig synd men også veldig sant. Når en har et suuuuupert verktøy så vil der ALLTID være noen som ødelegger det... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart Søndag 08:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:54 SveinHa skrev 1 minutt siden: En språkmodell med veldig høy selvsikkerhet og lite eller ingen intelligens. Beskriver Hulda spot on :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart Søndag 10:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:50 S/Y Emma skrev for 10 timer siden: Argh. ChatGPT (eller andre AI-er) har null greie på dieselmotorer eller noe som helst, eller forståelse for mekanikk og fysikk. De aner ikke hva en motor, en dyse, en riser, kondens, eller en båt faktisk er. Dette er språkmodeller som har dradd sin "kunnskap" fra et tverrsnitt av hva som har blitt skrevet på nettet i forum, firmasider og diverse andre kilder inn i databasen sin, og så mixer og setter de sammen ordene til et svar som høres troverdig ut, og utbasunerer det som om de har doktorgrad i temaet. Ikke behandl GPT-er som noen kunnskapsrik person! I beste fall oppsummerer de alt de finner på nettet til en ball av tilsynelatende troverdig informasjon. Man kan like godt stille spørsmålene til en fyllik på Skipperstuen i Bergen og få et like troverdig og bastant svar. Dessuten er poster med "dette synes GPT om ditt og datt" helt verdiløse. Det har samme verdi som at hvem som helst kan stappe et vilkårlig spørsmål inn i en KI-generator og få et tilsvarende svar tilbake (avhengig av hvilken KI-motor man spør). Fra Reddit i dag: https://i.redd.it/y2shg5mhc07g1.jpeg Forøvrig kan det noteres at mer enn halvparten av nytt innhold på internett nå er KI-generert. Så internett er i stor grad ferdig. Det blir mer og mer KI-incest, der KI lærer av annet KI-generert innhold, og alt blir mer og mer ræva i en nedadgående kvalitetsspiral. Det er roboter som genererer innhold som andre roboter leser og kommenterer (og kanskje noen ekte mennesker inn i mellom). På Facebook flommer det over med bilder og videoer av løver som redder spedbarn, utrolige hus med akvarium i trappene, nordlys som ser ut som engler og all annen drit som folk 60+ tror er ekte og liker, kommenterer og sprer i stor stil. Så heretter går der bare nedover med SoMe/KI-generert innhold. Det er ikke til å stole på. Kanskje vil personlige hjemmesider og nisjeforum som baatplassen.no få sin renessanse når folk går lei av amerikanske tech bros og SoMe-drit. Her er en lenke til typisk KI-graut som deles og elskes på Facebook av ukritiske pensjonister: https://www.facebook.com/share/r/17hoy9sSb1/ Slikt blir det bare mer og mer av, og det blir stadig vanskeligere å skille ekte fra falskt. Etter hvert som f.eks. Gemini bli bedre, blir det umulig å vite hva som er ekte og KI-generert. Dette er bare starten. Det verste er de som vet innhold er KI-generert, men likevel ler av det og deler det til ukritiske venner. De som tjener penger, er de som kynisk utnytter andres uvitenhet og spyler ut masseprodusert KI-graut for å få noen annonsekroner. Personlig har jeg kuttet ut alt av sosiale medier, og henger nå bare på baatplassen.no og et par andre gammeldagse forum fra 2000-tallet. Det eneste som man vet er "ekte" i fremtiden, er det man opplever personlig. We are cooked, som ungdommen sier. Personlig logger jeg av det meste. Ville du lest en bok som var skrevet av ChatGPT? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart Søndag 11:31 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:31 KI er i mange tilfeller gull og i andre livsfarlig. Bare tenk om leger begynner å bruke dette i diagnose og behandling? Som sagt så var det bare en kuriositet fra min side. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 12:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:01 Leger har begynt å bruke KI til vurdering av bilder og slikt. Og det ikke overraskende resultatet er at de blir dårligere til å vurdere bilder selv. https://www.nrk.no/ytring/fordummende-intelligent-teknologi-1.17675992 Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Jamfør andre tråder her på forumet er også Båtplassen.no "cooked" fordi enkelte her inne rett og slett ikke ser noe som helst problem med å bruke KI til å argumentere for seg på forumet. Vi kan spotte en del av dem utifra formen, andre merker det de poster som "jeg spurte KI og dette er det den sa", men atter andre bruker bare KI i det stille og forgifter brønnen for oss alle. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden (redigert) S/Y Emma skrev On 14.12.2025 at 1.32: Argh. Utenfor topic, men likevel: En bra utblåsing som peker på all møkka som nå kommer inn på nettet. Støttes. Så vil jeg selv likevel si at det KI kan "i beste fall" være litt mer nyttig enn mange hevder. Info basert mer på fysikk og matematikk kan være nyttig, slik som feks formler. KI kan finne og regne gjennom formler og matematikk som jeg selv er sjanseløs på. Jeg er ikke så skeptisk til svarene der. Redigert 15 timer siden av Lucky Strike Tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden KI er veldig god på mye. Som når jeg skulle flytte 199 GB data fra en windows 8 pc over til en windows 11 via nettet i huset Da ble alt rett både komandoer på den ene og den andre maskina. I forbindelse med ryddinga fant jeg en PDF som volvo penta hadde laget i 2007 ang havariene. Der står det nesten i klartekst at det var vannslag men de fokuserte ikke på hvor vannet kom fra. Mulig at KI hade lest den Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden ulyden skrev 13 minutter siden: I forbindelse med ryddinga fant jeg en PDF som volvo penta hadde laget i 2007 ang havariene. Der står det nesten i klartekst at det var vannslag men de fokuserte ikke på hvor vannet kom fra. Interessant. Har du mulighet til å dele denne pdf-en? Kanskje ikke så enkelt å laste opp her i åpent forum, men dokumentarkivet har mulighet for å laste opp pdf. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ulyden Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Aner ikke hvorfor jeg har dette. Du finner det sikkert på nettet. PDF fil som heter noe sånnt som Copper sleevesMeeting fra Volvo Penta 2007_10_23 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.