Hulda Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Volvo Penta innboard er det morsomt/dyrt å eie. Men også veldig bra motorer rent bruksmessig. Min 2005 mod D6350 har hatt følgende ekstraordinært vedlikehold i perioden 2012-2015, motor gått 250-493 timer: Mye av dette kan kanskje regnes som slitedeler etter 7-10 år. Samlet sum ca 350.000kr. Jeg setter bort alt til Volvo Penta verksted og de gjør alt. Leser denne tråden, selv om jeg ikke har Volvo. Erfaringen til Lingefan regner jeg ikke er representativ for Volvo, hadde jeg erfart så mange utgifter, ville det ikke sittet GM 6,2L NA i Hulda nå. Jøje meg, for utgifter! Føler med deg... På min ca. 1985 modell motor har jeg til sammenligning siden 2002/2003 byttet sjøvannssirkulasjonspumpe. Den var utslitt etter ca. 550 timer. Pumpen er montert på veiva, og har samme turtall som motoren. Kunne nok gått et par hundre timer til, men hadde sakene fra hverandre og skiftet hele greia i stedet for å overhale (en gang til, har vært overhalt en gang). Nå har jeg satt filter nedstrøms pumpen, og regner med at den holder mye lenger enn den første. I tillegg har jeg byttet demperplate, den ble overbelastet etter at jeg fikk et teinetau i propellen. Ble byttet på mistanke, var ikke brudd. Så har jeg vel byttet kanskje fire kileremmer, drar vannpumpe og dynamo. Nå har motoren gått 750 timer etter overhaling. Overhaling/renovering inklusiv innkjøp av 'prospekt' kom på ca. kr. 100 000, og noen greier i tillegg, si kr. 120 000. Som filter (strainer) har jeg denne i 1,5 inch fra Leif H. Strøm. Fungert i alle år: Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Hei Vi har en Viksund 2008 mod. med D6 365hk. Har kun hatt normalt serves og motoren har gått 1600 T. Hvis vi skal bytte båt eller motor er det stor sannsynlighet for at det blir Volvo igjen. Jeg tror ikke du finner bedre motor. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Har en D4 260 og dph-drev som jeg stortrives med. Har gjort de anbefalte oppgraderingene og byttet styresylindre og slanger. Har snart passert 900 timer. Min mening er at dette er kanonbra motorer. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Billa Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Hei Vi har en Viksund 2008 mod. med D6 365hk. Har kun hatt normalt serves og motoren har gått 1600 T. Hvis vi skal bytte båt eller motor er det stor sannsynlighet for at det blir Volvo igjen. Jeg tror ikke du finner bedre motor. Jan Martin Hvordan er motoren etter så mange timer mht støy, vibrasjoner, forbruk osv? Som ny? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
-Luna- Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Våre to D4-260 har 1450t og maler fint. Ingen vibrasjoner eller unormal støy jeg eller mekanikere har lagt merke til. Forbruk er mye lavere enn forventet. Gikk Drøbak - Bergen på ca 800L diesel blandet kjøring. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Stella Ulefoss Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Hei Det er ikke mer støy, vibrasjon eller eksos . Forbruket er jeg litt mer usikker på, i november i fjor gjekk jeg fra Langesund til Læsø DK ca 100 nm på 5t og ca 300 l diesel. På hjemturen dette året så gjekk det noe mer, men det var litt mer bølger da. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Det er veldig bra uansett med så lang kjøretid og viser at motorene holder bra. Hva er rutinene deres mht max marsj turtall, motortemperatur før dere gir på, service osv? Vil gjerne lære litt av de som har kjørt mye uten problemer. Opplever selv D6 som sterk, stille og snill på forbruk. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Marsjer på 2900-2920 rpm. D6/435. Kjører aldri over 1200 rpm før motorene er driftsvarme, dvs. 85 grader. Følger servicene som foreskrevet,(nettopp utført syrerengjøring av kjølerne og inspeksjonen før/etter viste både at det var nødvendig samt at renseprosessen hadde fungert 100%), drenerer forfiltere jevnlig og kjører med 10 mikron forfiltere (separ). Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 EN590 er ikke vanlig på Vestlandskysten. Der leveres det vanligvis kun MGO i marinaer, men det ryktes at det er på gang. Har kun brukt MGO med 500 ppm svovel på min 2008 D4-225 så langt. Den har 295 tim gangtid. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 (redigert) Vår D4 begynner hver tur med å gå litt på tomgang. Deretter 1100 til 1200 rpm en stund til temperaturen har lagt litt på 85 grader. Maks kontinuerlig turtall vi går på er 2900, men ligger oftest på 2700 til 2850. Lite støy, svært lite vibrasjoner, og imponerende lavt forbruk. Sevice blir utført i henhold til Volvo sitt regime. Har også gjort de anbefalte oppgraderingene. Jeg kjører også med 10 micron forfilter. Sjekker/trenerer jevnlig selv om det ikke pleier være noe særlig å drenere. Redigert 28.Juli.2015 av leif_erikg (see edit history) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Billa Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Jeg har brukt å kjøre opp til 70 grader før jeg gir på. Er dette for lite trur dere? Bør temperaturen være 85 grader før den kjøres i plan? Kjører også som regel på 2900 rpm. D6-330 fra 2008. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 (redigert) Siste nytt: D6en min ligger fortsatt hos Lasa, som regnes å være et av Norges beste Volvo Penta verksted. De sa den skulle være i orden for 10 dager siden, og jeg har inntrykk av at de er skikkelige folk. Nå er det kommet ytterligere ting som gjør at den ikke er klar. De sa den skulle være i orden etter å ha slipt topplokk og byttet toppakning, samt en del annet som nå er gjort. Nå bytter de manifold også og feilsøker videre. Er spent på når båten er klar. Den har vært på land siden juli i fjor og fortsatt er den ikke klar. Vi har nå begynt å tenke på vinteropplag da folk som vil kjøpe båten nå begynner med lavere bud, da sesongen jo snart er over... Holder folket oppdatert. Redigert 28.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Stella Ulefoss Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Hei Forhandleren av Viksund på Skjærhalden sa at motoren ikke måtte over ca 1200o/m før motoren hadde 70 g. Jeg bytter motorolje når skattepengene kommer. Ca annethvert er jeg på et Volvo verksted og tar serves dette er for å forvisse meg om at alt er ok. Nest år er det meningen at gir olje og frostveske og litt til skal byttes. 2800 o/m så har d6 max dreiemoment, men jeg pleier å ligge på + - 3000 o/m ca 20 knop, men jeg trives best i 6 knop. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Siste nytt: D6en min ligger fortsatt hos Lasa, som regnes å være et av Norges beste Volvo Penta verksted. De sa den skulle være i orden for 10 dager siden, og jeg har inntrykk av at de er skikkelige folk. Nå er det kommet ytterligere ting som gjør at den ikke er klar. De sa den skulle være i orden etter å ha slipt topplokk og byttet toppakning, samt en del annet som nå er gjort. Nå bytter de manifold også og feilsøker videre. Er spent på når båten er klar. Den har vært på land siden juli i fjor og fortsatt er den ikke klar. Vi har nå begynt å tenke på vinteropplag da folk som vil kjøpe båten nå begynner med lavere bud, da sesongen jo snart er over... Holder folket oppdatert. Med all respekt for forhandleren så høres det jo ikke helt ut som at verkstedet er på rett spor i sin feilsøking her? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Siste nytt: D6en min ligger fortsatt hos Lasa, som regnes å være et av Norges beste Volvo Penta verksted. De sa den skulle være i orden for 10 dager siden, og jeg har inntrykk av at de er skikkelige folk. Nå er det kommet ytterligere ting som gjør at den ikke er klar. De sa den skulle være i orden etter å ha slipt topplokk og byttet toppakning, samt en del annet som nå er gjort. Nå bytter de manifold også og feilsøker videre. Er spent på når båten er klar. Den har vært på land siden juli i fjor og fortsatt er den ikke klar. Vi har nå begynt å tenke på vinteropplag da folk som vil kjøpe båten nå begynner med lavere bud, da sesongen jo snart er over... Holder folket oppdatert. Føler med deg Lingefan. Det må være blandt de sureste eplene jeg kan tenke meg og gå glipp av brorparten av 2 sessonger samt sitte igjen med en regning i flere 100k klassen. Nær sagt uansett hva feilene måtte være, så må det være noe riv ruskande galt med apparatet rundt når ting tar slik tid... Vær glad du ikke sitter med 2 stk nedi kjelleren med slike problemer... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 I tillegg kan jeg kanskje nevne at der har vært mindre "irriterende" feil som følge av skvising av underleverandører der kvalitet har gått litt på akkord med kostnader. Som f.eks. slanger av dårlig kvalitet, dårlig konstruksjon av lokk på sjøvannsfiltere etc. Jeg valgte å tegne motorskadeforsikring og holder meg kun til originale reservedeler ........... Så at originaldeler/originale reservedeler er så bra kan kanskje variere litt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Det kan nok variere, men disse kjente feilene har VP kommet med produktforbedringer på. Det har ikke alltid løst problemet på første forsøk men med et godt forhold til forhandler får du alltid hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 (redigert) Er masse båter rundt om på verkstedene så jeg kan umulig være alene. Bransjen har tapt masse fremtidige penger på meg siden jeg egentlig skulle oppgradere til en Windy med 2 stk motorer (og drev). I stedet dropper jeg ut av båtlivet og går over til hyttelivet med småbåter (outboard) og mange små leketøy som vannscooter og lignende. Erstatteren skal nok også bli over åtte meter, men weekendturer med korte enkelte overanttinger vil nok holde i massevis. Om det koster meg 1200kr (som i dag) eller 3.000kr for en med dobbel bensinoutboarfor for en tur Oslo-Kragerø har i grunnen nul niks å si i den store sammenhengen når jeg vet hvor mye servicekostnader jeg sparer. Jeg lover å alltid betale bensinen min med glede :) Redigert 28.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Guzzi Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Jeg har ikke sett dokumentasjonen på dieselen jeg fyller, men når salgsstedene selv oppgir at det er EN590, så formoder jeg at det er korrekt. Bl.a. gjelder det tanken på Oksenøya og gjestehavna i Fredrikstad. Se www.energi1olje.no Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 De som selger diesel på Oksenøya redegjorde for dette i en egen tråd etter det ble påpekt. Som sagt vil jeg gjerne se et ofisielt dokument fra en troverdig kilde som sier at det finnes en farget diesel med EN590 i Norge. Leser du dokumentet i linken jeg postet så ser du selv hva som er EN590 og ikke. Selv om mange nok sier én ting blir det ikke nødvendigvis riktig. Når alt er sagt så er Anleggsdiesel uten EN590 og BIO et mye bedre produkt for våre båter enn EN590 autodiesel med avgift og BIO. Og heldigvis er det som selges de fleste steder. Unntaket er de som selger fyringsolje eller MGO bunkersstasjoner eller tankbil/ anlegg under navnet "farget diesel" eller "båtdiesel". Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 (redigert) Nå er båten sjøsatt og friskmeldt etter over ett år på land. Herlig å kjøre båt som er i orden. :) Forsikringen endte med å ta en vesentlig del av regningen. Så da ble det 80.000kr billigere totalt sett på motorskaden. Uten motorskadeforsikring hadde dette blitt dyrt. Drevet ble tidligere i år også nytt, dekket hovedsaklig av forsikring, selv om vi også her måtte ut med en del penger. For meg som kunde/båteier er dette derfor endt litt bedre enn først fryktet. Ille nok at båten er så lenge på land og har kostet såpass mye, men deilig når ting er i orden igjen. Hverken madammen eller jeg får plutselig ikke lyst til å selge. Kjører stort sett pent, men måtte jo teste toppfart, fikk 43 GPS knop med nesten full 400 liter drivstoff og full vanntank. Det anser jeg som friskmeldt. Styrer som en drøm og alt fungerer perfekt. Rart med hvordan sånt virker på lysten til å beholde båten :) Redigert 9.August.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 (redigert) Vi har en lei tendens til amnesia når de gjelder båtproblemer Særlig med helgens vær. Så hva har vært feil med D6en din nå sist, og hva er årsaken? Redigert 9.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.