Jump to content

24 Volt lykt/ kjørelys - gode forslag?


Team Colibri

Recommended Posts

Det siste året har jeg hatt en (ebay-)lykt montert på pulpiten som jeg brukte som kjørelys på vei tilbake til havn på mørke kvelder. Den fungerte meget bra så lenge jeg kjørte den på 12V. Men siden spesifikasjonene mente den skulle tåle opp til 36V og jeg har byttet ut 12V-kretsen foran med en på 24V koblet jeg lykten til den og da ble det mørkt gitt. 24V-kretsen har en mye større batteribank enn den gamle, siden den skal drive en elmotor, så en ny 12V-lykt er ikke aktuelt.

 

Så hvis du har gode erfaringer med en 24V lykt som ikke koster skjorta er jeg lutter øre. :) Det finnes mange i prisklassen 2500+ men jeg hadde håpet å komme ned på halvparten.

Link to post

Går ut ifra det er di siste 50 meterne inn til havnen det menes..vist ikke vil jeg tro det er litt forvirrende og møte en båt med xenonlys i mørket på havet ☺

Jeg slutter meg til innlegget fra boble65, om at du bruker den kun de siste 50 m inn til havnen. Med en så kraftig lyskaster blender du andre, som trenger sitt nattsyn for sikker navigering. Det er ikke bil du kjører, men fører en båt i mørke. Lyskaster må brukes så lite som mulig, og husk å ta hensyn til andre.

Link to post

Jeg synes trådstarter skulle slippe alle diss formaningene. Jeg har sterke lyskastere både på Tora og på Saowannee. De er selvfølgelig spesielt viktige når jeg legger til i marina eller i uthavn. Men de er også til stor hjelp i trange farvann til å se land eller finne staker i mørket. Selvfølgelig setter jeg ikke lyskasteren på andre båter. Dersom andre båter går med forskriftsmessig lys er det ikke noe problem at jeg skal blende dem.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg skjønner at det er flere her som ikke bruker båten sin vinterstid i urent farvann, eller deltar i ettersøk. Men for oss som gjør dette, er skikkelig lys en nødvendighet til tider. Angående å blende andre, så er det ingen "andre" å blende der lykten brukes. Det er (heldigvis) lite båter ute i perioden oktober-februar, som er den perioden jeg primært trenger lyset. Dette er den beste tiden på året i Oslofjorden, rett og slett fordi alle de som tror at å putre tur-retur Middagsbukta to søndager i juli er alt du kan bruke en båt til, befinner seg på land. ;)

 

Takk for forslaget Jernbåten, jeg skal ta en kikk på den.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Jeg skjønner at det er flere her som ikke bruker båten sin vinterstid i urent farvann, eller deltar i ettersøk. Men for oss som gjør dette, er skikkelig lys en nødvendighet til tider. Angående å blende andre, så er det ingen "andre" å blende der lykten brukes. Det er (heldigvis) lite båter ute i perioden oktober-februar, som er den perioden jeg primært trenger lyset. Dette er den beste tiden på året i Oslofjorden, rett og slett fordi alle de som tror at å putre tur-retur Middagsbukta to søndager i juli er alt du kan bruke en båt til, befinner seg på land. ;)

 

Takk for forslaget Jernbåten, jeg skal ta en kikk på den.

du skrev at du trenger kjørelys for og kjøre hjem når det er mørkt. Litt forskjell på det og ettersøk ☺
Link to post

du skrev at du trenger kjørelys for og kjøre hjem når det er mørkt. Litt forskjell på det og ettersøk ☺

Har en sammenheng med hva lykten primært brukes til. :)

Søk har jeg bare vært med på en gang (jeg regner da ikke med alle gangene jeg har "søkt" etter bryggeplassen min, utrolig hvor like nabobåtene blir når det er mørkt). Men manøvrering i svarte natten skjer gjerne på ukentlig basis i de mørke årstidene.

 

Ute på åpent vann ser jeg ingen behov for lykten, derimot har den vært gull verdt i nærheten av land.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Jeg tror noen henger seg opp i at du kalte det kjørelys. Selv er jeg helt enig i at lyskaster kan være elt nødvendig i trangt farvann om natten. Jeg ville ikke tatt risken på å greie meg uten.

 

Skulle gerne vite hvordan andre greier seg når de er nær land, staker og grunner i nattemørke.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg tror noen henger seg opp i at du kalte det kjørelys. Selv er jeg helt enig i at lyskaster kan være elt nødvendig i trangt farvann om natten. Jeg ville ikke tatt risken på å greie meg uten.

 

Skulle gerne vite hvordan andre greier seg når de er nær land, staker og grunner i nattemørke.

nei si det.. må ha vært ett h....... i gamledager da en ikke hadde lys på båt ? når det er sagt, er det bra lys av slike ledlykter i forhold til xenon og halogen ?
Link to post

Det var mye som var et h..... i gamle dager. Det var nok også færre lystbåter ute natterstid og alle gikk langsomt.

 

Det kan også gjøres ganske enkelt med en håndholdt lykt. Det blir lettere å søke med den enn en fastmontert. Jeg ha en MagLite som gjør nytten, i tillegg til den kraftige på cockpittaket.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ta også en titt på denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Arbeidsbelysning/Arbeidsbelysning-2000030801/

Jeg har montert en slik under targabøylen som peker akterover. Den er beregnet på de som skjer aktefor båten. Eksepelvis akterforøyning når ankeret skal opp i kølamørke etc. Den lyser mer enn man skulle tro. For å lyse forover, har jeg en xenon fra Biltema (spreder) som jeg ikke får opp på internett, men den er i katalogen. Utmerket når jeg skal inn i hjemmehavnen. Der er det motlys fra land, noen hundre meter med brygger, der en del ikke er opplyst- har endelys. Disse bryggene er umulig å få øye på om vinteren. Med xenonlampen er det flomlys forover. Mulig jeg har et bilde. Skal se etter. Hos meg er det kun 12 volt anlegg.

 

Denne lampen flomlyser hele båten forover, hvilket naturligvis ikke er optimalt. Og den kan ikke brukes for seil.

 

bilde

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post

Ser til og med hurtigbåten til tider brukar kjørelys. På hausten med mykje stor flo, dreg sjøen med seg mykje rekgods so har lege på land. Alt frå store tømmerstokkar til rekved. Ikkje kjekt å køyre på i den farten. Me har til og med hatt eindel uhel med dette. Då kan kraftigt kjørelys vere greitt å ha, men skal du sjå slikt må det vere svært kraftigt. Det med blending har ikkje vore noko problem.

Link to post

Du har rett i at du har noe som heter lanterner, men det er altså ikke det jeg er ute etter. Dette er en lykt, nærmere bestemt den jeg har brukt ett års tid:

bilde

Kan skaffe deg denne type lyskaster frå Engelske "Lazer". Ikkje gratis, men dei held & døyr ikkje etter kort tid. Har ein T24 LED bjelke på eine bilen.

Det vart spurt om lys frå desse; Det er veldig kvitt & intenst. Min erfaring frå land er at desse er finfine når det er tørt, dvs ein ikkje blir blenda av snø, tåke eller regn. Lysbildet er enormt, Lazer er godt representert innan rally etterkvart, så dei tåler ein støyt

Link to post

Lommeboken er faretruende nær tom etter å ha kjøpt den frontmonterte elmotoren og alt som krevdes for å få den montert på en båt som ikke er ment for det. Derfor behovet for lavbudsjett i denne omgang. Stort mer enn de 1600 Biltemas xenonvariant koster har jeg rett og slett ikke råd til for øyeblikket, så da får jeg heller klare meg med den håndholdte jeg har til neste år. Men takk for tilbudet T&P. :)

Link to post

Angående blending og forskjellige lykter.

Det var flere båter i Oslofjorden i vinter som brukte kjørelys, uten at jeg kan si at jeg ble nevneverdig plaget av det. Dette var langt større båter enn mine 17 fot, med tilsvarende kraftigere lys. Selvfølgelig skal lys brukes med forsiktighet og fornuft, men det gjelder det meste som er båtrelatert.

 

Særlig i litt dårlig vær med noe sjø, er det bortimot umulig å se objekter som flyter i sjøen uten skikkelig lys. Skulle du ane noe der ute i mørket, selv i åpen sjø, er det utrolig greit å kunne slå på lyset og se om det bare er en ekstra stor bølge, eller noe du absolutt ikke skal kjøre på. Om det er en luring som er ute og ror uten lanterner midt på natten, er det langt bedre for alle parter at han blir blendet, men at jeg ser ham, enn at jeg først blir oppmerksom på han pga lyden av tre og glassfiber som knuser. I Tyrifjorden, der jeg har båten så lenge det er isfritt, blir det endel drivved hver vår og høst som følger elven(e) ned i fjorden. Vi snakker om alt fra småkvist til store trær. Det blir EKSTREMT mørkt vinterstid med dårlig vær, og motlys fra land gjør det enda værre. Det ideelle hadde naturligvis vært å ikke kjøre båt under slike forhold, men noe av sjarmen med båtliv i Norge er for min del å utfordre elementene innenfor rimelighetens grenser. Båtliv om vinteren kan være en flott opplevelse, så lenge man tar noen forhåndsregler.

 

Derimot er det fort gjort å blende seg selv. Endel monterer disse lyktene på taket, med refleksjoner i fordekket som en naturlig konsekvens. Skal man montere på taket, bør man sjekke grundig at man ikke ender opp med å blende seg selv, det blir mye refleksjoner fra glassfiber og blankt metall.

 

En håndholdt lykt er bra, en hodelykt enda bedre. Men det erstatter ikke en fastmontert lykt, det kompletterer den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...