MortenMM Startet 26.Juli.2015 Del på Facebook Startet 26.Juli.2015 Heisann, Jeg har en Mercury 25 hk som ikke vil starte. Jeg får ikke dratt ut startsnora, det virker som om den har kilt seg fast. Jeg skrudde opp motoren og fikk løsnet opp, men det samme skjer igjen. Når jeg har nappet og herjet litt med snoren løsner den av og til, og jeg får startet motoren. Etter en liten stund (30 sek), når jeg har akselerert og akkurat kommet opp i plan, stopper motoren. Noen som har vært borti lignende, eller har peiling på hva som kan være årsaken til problemene mine? Morten Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 høres jo mest ut som at den varmskjærer - dvs det blir så varmt i motor at et stempel utvider seg så mye at det setter seg fast i sylinderen. få tatt en komp test Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T&P Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Hadde ein visst kor du var konne ein ha hjulpet til Med fks kamera nedi alt etter som Gammal motor? Sitér dette innlegget Link to post
MortenMM Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Varmskjæring høres jo ikke bra ut, kanskje like greit å bare levere den til et verksted?Båten er 2003 modell, og jeg tipper kanskje at motoren ikke er særlig eldre. Ser hvertfall ok ut. Lagde en video, men får ikke lastet den opp til Baatplassen, så jeg laster heller opp et par bilder som viser motoren. https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51738/20150612_164845.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51738/20150704_151546.jpg Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Alder&modell står som regel på ei merkeplate på motoren Trur du får sjokk viss du skal ha den maskina der på verkstad......mtp varmskjæring Sitér dette innlegget Link to post
MortenMM Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Jeg skal sjekke ut alder og modell. Hva mener du med det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 vil tro han mener det er en dyr affære om det viser seg at den er skjært. Mye arbeidspenger å ta fra/sette sammen, samt at blokka muligens må bores , i værste fall byttes. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T&P Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Riktig! Rekn for med ein fin 4siffra times betaling om dette skal inn til ein av dei "store" på påhengs. Dertil prisar på originale deler.... Berre ein"kjapp" feilsøking dreg fort med seg tusenlappane...Kjenner fleire verkstader som i praksis ikkje fakturerer under 5K. Men for all del, prøv du Det private markedet kan kanskje bistå på ein meir prisgunstig måte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 motorkyndige venner er også kjekt å ha :) du kan kjøpe en slik for å få en pekepinn: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/ Ta ut begge pluggene , i med testeren, full gass og dødmannsknappen av. 5 kjappe drag i snora. Tallene du får er mindre viktig - det som oftest er interessant er avviket mellom sylindrene. På en frisk motor bør det ikke være mer en +- 5%. Post uansett tallene du får her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T&P Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Pent sagt Ivar! Mrk Ofte forskjell på "våt" og "tørr" verdi på kompresjonstestar gitt. Når det er sagt; har ein ikkje LITT mekanisk innsikt, er også dette verdilaust............... Sitér dette innlegget Link to post
MortenMM Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Ok, skjønner. Tusen takk for svar begge to. Jeg venter nok noen uker nå før jeg gjør noe (reiser bort), men tar opp igjen prosjektet til høsten. Da kjøper jeg en kompresjonstester og så får vi se hvordan det går! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.