Jump to content

Mercury 25 hk stopper / starter ikke

MortenMM

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har en Mercury 25 hk som ikke vil starte. Jeg får ikke dratt ut startsnora, det virker som om den har kilt seg fast. Jeg skrudde opp motoren og fikk løsnet opp, men det samme skjer igjen. Når jeg har nappet og herjet litt med snoren løsner den av og til, og jeg får startet motoren. Etter en liten stund (30 sek), når jeg har akselerert og akkurat kommet opp i plan, stopper motoren.

Noen som har vært borti lignende, eller har peiling på hva som kan være årsaken til problemene mine?

Morten

høres jo mest ut som at den varmskjærer  - dvs det blir så varmt i motor at et stempel utvider seg så mye at det setter seg fast i sylinderen. 

få tatt en komp test

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Varmskjæring høres jo ikke bra ut, kanskje like greit å bare levere den til et verksted?

Båten er 2003 modell, og jeg tipper kanskje at motoren ikke er særlig eldre. Ser hvertfall ok ut.

Lagde en video, men får ikke lastet den opp til Baatplassen, så jeg laster heller opp et par bilder som viser motoren.

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51738/20150612_164845.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51738/20150704_151546.jpg

vil tro han mener det er en dyr affære om det viser seg at den er skjært.  Mye arbeidspenger å ta fra/sette sammen, samt at blokka muligens må bores , i værste fall byttes.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Riktig!

Rekn for med ein fin 4siffra times betaling om dette skal inn til ein av dei "store" på påhengs. Dertil prisar på originale deler....

Berre ein"kjapp" feilsøking dreg fort med seg tusenlappane...Kjenner fleire verkstader som i praksis ikkje fakturerer under 5K.

Men for all del, prøv du

Det private markedet kan kanskje bistå på ein meir prisgunstig måte.

motorkyndige venner er også kjekt å ha :) 

du kan kjøpe en slik for å få en pekepinn: 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/

Ta ut begge pluggene , i med testeren, full gass og dødmannsknappen av.  5 kjappe drag i snora.  Tallene du får er mindre viktig - det som oftest er interessant er avviket mellom sylindrene.  På en frisk motor bør det ikke være mer en +- 5%.  Post uansett tallene du får her

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...