Lars H. Startet 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2015 (redigert) Hei. I år tok vi 7 uker tidligferie på Svenskekysten fra 18. mai, men som pensjonister har vi jo mulighet til en ny runde. Vi tenkte derfor på noen uker nedover i Vestfold og kanskje ned til Kragerø når fellesferien er over om en uke. Men det er 20 år siden vi var nedover der, så litt info om havner kunne vært greit. Krukehavn kunne være et av stedene vi drar innom, men hvordan er havnen? Er det i båser og kailangs som bildet nedenfor viser der jeg har markert med gult? Vann og strøm på bryggen? Havneavgift (27fot)? Lars H. (Trudelutt) Redigert 26.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernbåten Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Kan ikke svare deg på det du spør om Lars H. Men vi var i tidligere år en hel del på Kruke. Før denne flytebryggen ble lagt ut, og har ligget langsetter på utsiden av moloen. Den gangen kunne det virke som om losbåten hadde det som sport å prøve å knuse alt på utsiden. Den setter opp en himla hekksjø når det detter ned fra halvplan 20 meter fra moloåpningen. Mulig de med årene har blitt mer sivilserte, skal ikke se bort fra det. Hadde jeg hatt din 27 foter, ville jeg lagt meg på innsiden av moloen. Etter at fellesferien er over vil jeg tro du kan ligge ved den faste kaia til høyre på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Utgår Redigert 26.Juli.2015 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hei Det er fine plasser med båser på brygga du har rammet inn. Det er strøm og vann. Prisen er ca 200, etter fellesferien regner jeg med at det er bra med plasser hvis du ikke kommer for seint. Lykke til på Hvasser. Ellers kan jeg nevne at havna på Verdens Ende er blitt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Vi kaller Kruke for gnukkehavna. Uansett hvordan du fortøyer, blir det rykk og napp i tauverk. Ihvertfall med slike båter som vi har, Lars. Prøv, så skjønner du hva jeg mener. Det er mye strøm i vannet, samt dårlig festet hovedbrygge. Losbåten lager også strømninger som merkes svært godt. Fin plass, men bedre å ligge i Havna på Tjøme. Redigert 26.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Takker for alle opplysningene. Vi vet ikke hvor langt nedover kysten vi drar, men noe lengre enn til Kragerø blir det neppe. Spørsmål andre havner nedover der, kommer i egen tråd. Når det gjelder Verdens Ende, så er planen å dra innom på hjemturen. Vi skal på Sagabåt-treff der den siste helgen i august. Havna på Tjøme er jo også et alternativ, utenom ferien og helger, er det vel greit der, så lenge en ikke legger seg helt inn mot restauranten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Humrefisker Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Lå på Havna tre dager denne uken med små barn, det gikk helt fint. Vakter sørger for ro etter kl 23. Mye utskiftninger på morran, så det burde være greit å finne plass. Verdens Ende er også blitt veldig fint! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Det er litt forandring fra det bildet ditt Lars H. Det er kommet en flytebrygge med båser på innsiden av den brygga du har merket med gult. Dette er faste båtplasser. I tillegg er det lagt ut en bølgebryter mot nord.innseiling blir da mellom den brygga du merket med gult og bølgebryteren. Dybden er grei for din båt, ca 3m og litt grunnere innerst mot steinmoloen. I fellesferien er det veldig mye båter der og det kan være fullt, men ute for sesongen er det aldri problemer. Longside plasser på utsiden av gjestebrygga og båser på innsiden. Skulle lysten for uthavn er Furusand veldig fint bortsett ved nordavind. Den ligger på nordsiden av Sandø, øya rett utenfor Kruke. Redigert 26.Juli.2015 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Hyggelig på Kruke og grei gjestehavn, men verdens ende eller Havna er gode alternativ. Hva med Østre Bolærn? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Turen vår går fra hjemmehavnen Son og så over fjorden. Da er det sannsynlig at vi først går til Åsgårdstrand, så Østre Bolærne, derfra ned til Kruke eller Havna. Verdens Ende tar vi på hjemturen den siste helgen i august. Da skal vi som nevnt på Sagabåt-treff der. Videre sydvestover er jo Stavern aktuell elller kanskje vi kikker innom Ula der vi ikke har vært før om det skulle være noe ledig der. Så står Nevlunghavn for tur, Valle og til slutt Kragerø før vi snur og tar samme veien hjem. Slik er planen i grove trekk. Denne turen blir kun i gjestehavner, regner med greit med plasser. Vi kommer jo fort ut i august når vi starter om en uke. Tips om andre koselige/fredelige plasser for oss pensjonister tas imot med takk. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Du har jo Horten indrehavn, da du avslutter før Soon..... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 (redigert) Etter Verdens Ende nordover, blir det nok strake veien hjem til Son, kanskje med en tur over fjorden til Hankø for en natt. Sykehusbryggen Horten frister ikke. Redigert 26.Juli.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjeros Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Vi var en del på Hvasser tidligere. Vi var heldige og fikk låne en bås inne i havnebassenget. Mitt tips er at dersom du ikke får plass på innsiden av moloen, så bør du reise videre til Havna eller Verdens Ende. Fra Hvasser er det bare 3 nm til både Havna og Verdens Ende. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2015 Mener å huske at det er ei brygge til der og at det var litt trangt å komme ut av båsen med snekka uten trøste og bære eller noe. Men bildet viser vitterlig bare en brygge. Husker jeg så feil? Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Lå på Hvasser fra fredag til lørdag. Koselig som alltid å besøke der. Båser på innsiden, lett adkomst. Blåste 10 - 12 ms SV, ingen problem ned fortøyning, om man bruker lange spring. Kom ny bølgebryter mot nord i fjord, så greit beskyttet fra den kanten også. Masse god og fersk sjømat å kjøpe på fiskemottaket. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
tobixen Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Finnes det septiksug i Krukehavn? (Det skal visstnok være det, men visstnok har ingen funnet den?) Redigert 27.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Shiny: Lå noen hakk lenger inn for deg på fredag ?. Det er en bra havn, men som nevnt kan det bli litt bølgete hvis man ligger på utsiden. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Ms Fortuna Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Jeg har ihvertfall fjernet Kruke fra oversikten over tømmestasjoner etter flere meldinger om at det ikke er noe der. Men for all del, hvis noen finner den igjen så rop ut http://msfortuna.no/septik.html Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Som andre har nevnt før er plassene der du har rammet inn med gult. IKKE ligg på utsiden longside da trafikken forbi skaper mye bølger. Fortøyer du med gummiavlaster på spring så er ikke svellet så ille, men det er der om syd-vesten har stått på. En ting jeg ville gjort der var å ta en middag på den Blå Brygge(2. etg. over butikken), de har pleid å ha meget bra mat. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.