Jump to content

Fjordwing 19 med 150 hpdi, forvirret angående propell valg.


erik-a

Recommended Posts

Har en fjordwing 19 med 150 hpdi. Hadde opprinnelige en 21 " orginal propell. Fikk da 4700 omd og 40 knop , fikk lånt en 17 tommer og turtallet økte til 5100 omd og samme fart. Valget falt derfor på en 19 tommer. Problemet er at nå er turtallet 4700 omd slik som med orginal 21 tommer mens farten er redusert med 2-3 knop . kan det være at den 19 tommere eg har no er mer tungdrevet siden turtallet ikke har økt? Ann er vel mer kuppet, så det har vel innvirkning .

Link to post
Share on other sites

ja, forskjellig bladutforming og grep i vannet - og gjerne litt avvikende måter å måle stigning på mellom forskjellige fabrikater. 

 

hva slags modeller er de forskjellige propellene? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hvor høyt står motoren nå, med kavitasjonsplata i forhold til bunn?  Kan være at litt heving ville gitt deg turtall og farta tilbake

 

hva er anbefalt turtall på denne motoren da? 45-5500? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Michigan Apollo er en grei all round stålpropell men ikke mere enn det.

Så for optimal fart så bør du nok finne noe bedre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar :) ja det stemmer med anbefalt turtall Ivar:) har lurt på å heve motoren litt . er litt usikker på hvor høyt den står no. Må ha den på land å bytte ene flapsen som har en bøy , som fører til at den drar opp mye sjø på ene barbord side. Har hvert slik med alle propeller altså :) er vel kansje ikkje så lett å se på bilde, men den har fått en bue i stedet for å være rett.

bilde

Link to post
Share on other sites

er vel stålflaps, vil tro de kam rettes med litt nennsom bruk av hammer og ambolt?  :)

 

Du har jo lift ser jeg, da er jo høydejustering en lek 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

er vel stålflaps, vil tro de kam rettes med litt nennsom bruk av hammer og ambolt? :)

 

Du har jo lift ser jeg, da er jo høydejustering en lek

ja kan prøve på det. Ja høyde justering blir litt lettere med heis :) skal jo gjøre mer en 40 knop med 150 hk :/
Link to post
Share on other sites

ja , jeg ville også forventet noe mer.   Var vel en i en av de andre fjordwing trådene med tilsvarende motor mener jeg å huske..? 

 

etpar ting å være obs på med heis (men helst med mer ekstrem heving..)  :

 

kjøling , tryggeste er å ha vanntrykksmåler på kjølevannet. 

 

prop walk - om man hever så mye i fart at propellen mister taket i vannet og bare drar hekken bortover vannet.  Skal visstnok ikke være noe særlig når båten tar tak igjen:)   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde prop-walk en gang, men etter at jeg bytta til 4-blads har jeg ikke hatt det igjen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja , jeg ville også forventet noe mer. Var vel en i en av de andre fjordwing trådene med tilsvarende motor mener jeg å huske..?

 

etpar ting å være obs på med heis (men helst med mer ekstrem heving..) :

 

kjøling , tryggeste er å ha vanntrykksmåler på kjølevannet.

 

prop walk - om man hever så mye i fart at propellen mister taket i vannet og bare drar hekken bortover vannet. Skal visstnok ikke være noe særlig når båten tar tak igjen:)

takk for tips :):)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...