erik-a Startet 26.Juli.2015 Del på Facebook Startet 26.Juli.2015 Har en fjordwing 19 med 150 hpdi. Hadde opprinnelige en 21 " orginal propell. Fikk da 4700 omd og 40 knop , fikk lånt en 17 tommer og turtallet økte til 5100 omd og samme fart. Valget falt derfor på en 19 tommer. Problemet er at nå er turtallet 4700 omd slik som med orginal 21 tommer mens farten er redusert med 2-3 knop . kan det være at den 19 tommere eg har no er mer tungdrevet siden turtallet ikke har økt? Ann er vel mer kuppet, så det har vel innvirkning . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 ja, forskjellig bladutforming og grep i vannet - og gjerne litt avvikende måter å måle stigning på mellom forskjellige fabrikater. hva slags modeller er de forskjellige propellene? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
erik-a Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Den 17 tommeren var en ballistic Og den 19 tommeren eg har no tror eg e en Michigan. Står Apollo på siden mener eg . bildet er av 17 tommeren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Ja er ikkje propellene av samme fabrikat og modell kan man ikkje forvente enhetlig resultat. 19 tommer er ikkje 19 tommer for å si det slik også har jo en propell ørten andre varienende egenskaper Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Er det diameter eller stigning du henviser til? Diameteren sammen med antall blader eller areal av propellbladene angir grepet propellen har i vannet. Stigningen angir hvor langt frem propellen skjerer på en omdreining. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
erik-a Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Det er i hovedsak snakk om turtall og fart altså stigning:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 hvor høyt står motoren nå, med kavitasjonsplata i forhold til bunn? Kan være at litt heving ville gitt deg turtall og farta tilbake hva er anbefalt turtall på denne motoren da? 45-5500? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Michigan Apollo er en grei all round stålpropell men ikke mere enn det. Så for optimal fart så bør du nok finne noe bedre. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
erik-a Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Takker for alle svar :) ja det stemmer med anbefalt turtall Ivar:) har lurt på å heve motoren litt . er litt usikker på hvor høyt den står no. Må ha den på land å bytte ene flapsen som har en bøy , som fører til at den drar opp mye sjø på ene barbord side. Har hvert slik med alle propeller altså :) er vel kansje ikkje så lett å se på bilde, men den har fått en bue i stedet for å være rett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 er vel stålflaps, vil tro de kam rettes med litt nennsom bruk av hammer og ambolt? :) Du har jo lift ser jeg, da er jo høydejustering en lek Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
erik-a Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 er vel stålflaps, vil tro de kam rettes med litt nennsom bruk av hammer og ambolt? :) Du har jo lift ser jeg, da er jo høydejustering en lek ja kan prøve på det. Ja høyde justering blir litt lettere med heis :) skal jo gjøre mer en 40 knop med 150 hk :/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 ja , jeg ville også forventet noe mer. Var vel en i en av de andre fjordwing trådene med tilsvarende motor mener jeg å huske..? etpar ting å være obs på med heis (men helst med mer ekstrem heving..) : kjøling , tryggeste er å ha vanntrykksmåler på kjølevannet. prop walk - om man hever så mye i fart at propellen mister taket i vannet og bare drar hekken bortover vannet. Skal visstnok ikke være noe særlig når båten tar tak igjen:) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Tror jeg hadde prop-walk en gang, men etter at jeg bytta til 4-blads har jeg ikke hatt det igjen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
erik-a Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 ja , jeg ville også forventet noe mer. Var vel en i en av de andre fjordwing trådene med tilsvarende motor mener jeg å huske..? etpar ting å være obs på med heis (men helst med mer ekstrem heving..) : kjøling , tryggeste er å ha vanntrykksmåler på kjølevannet. prop walk - om man hever så mye i fart at propellen mister taket i vannet og bare drar hekken bortover vannet. Skal visstnok ikke være noe særlig når båten tar tak igjen:) takk for tips :):) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
erik-a Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Tror jeg hadde prop-walk en gang, men etter at jeg bytta til 4-blads har jeg ikke hatt det igjen. tror du eg ville komt bedre ut av det med en ballistic propell ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.