Jump to content

Trimplan Nidelv 26?

odis123

Recommended Posts

Har en nidelv 26 fot med en Yanmar 4jh-hte 66 hk. Synes den går penest på 2400 omdreininger og 7,5 knop. Når jeg gir mer gass graver den og max blir snaut 9 knop(3100 omdreininger ferielastet  med 4 voksne).

Vurderer å sette på trimplan men er usikker på¨hva det er å hente da motor ikke er spesielt stor. Kunne forsåvidt vært fornøyd om jeg kunne klart å få 8,5 knop på 2400 omdreininger. Har lest om en som har lik motor som meg å har toppfart på nær 15 knop med trimplan fra Asdal. Kan ikke forstå at det skal gi en så bra effekt, Noen som har noen erfaringer?

Med 10 fot plan klarer du ca 15 knop med 66 hp, men det blir jo en grådig svær badeplatform ;-)

Edit:

Kunne oppfattes litt flåsete, men poenget;

Du vil ikke med flaps oppnå så veldig mye om du ikke har kreftene å slå i bordet med. Da får du stort sett kun økt deplacement-fart og det er uansett kun kvadraten av lengden av båten som faktor men. Litt vil det merkes, og sansyligvis vil du f.eks kunne marsje mer økonomisk på de samme 9 knopene som før

Redigert av Sjuren (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Tror ikke du får så mye nytte av trimplan i det fartsområde 7,5-8,5knop. Jeg hadde Nidelv 26 med 105hk, klarte 17knop med medsjø, medvind og kjøttkaker til middag, uten trimplan vel og merke. Ferielastet gjorde den 14 knop.

Trimplan er nok bortkastet penger på en Nidelv med 66hk, kos deg i 7 knop og bruk penger på biff og rødvin istede :cheers:

Redigert av Førstefender (see edit history)

Har en nidelv 26 fot med en Yanmar 4jh-hte 66 hk. Synes den går penest på 2400 omdreininger og 7,5 knop. Når jeg gir mer gass graver den og max blir snaut 9 knop(3100 omdreininger ferielastet med 4 voksne).

Vurderer å sette på trimplan men er usikker på¨hva det er å hente da motor ikke er spesielt stor. Kunne forsåvidt vært fornøyd om jeg kunne klart å få 8,5 knop på 2400 omdreininger. Har lest om en som har lik motor som meg å har toppfart på nær 15 knop med trimplan fra Asdal. Kan ikke forstå at det skal gi en så bra effekt, Noen som har noen erfaringer?

Tror det mangler en del rpm? Den motoren skal vel ha 3600 rpm på maks.

På min Nidelv 26 hadde jeg Asdals "trimplan" og 94 hk. Oppnådde opp mot 14-15 knop på full guff, men marsjet gjerne på 10-11. Er skeptisk til om du har for svak motor til å ta ut noe særlig mer med Asdal på din. Koster jo fort 20 000 inkl montering, vil jeg tro. Går jo an å høre med Asdal eller Nilsen (gamle Nidelv) båtbyggeri hvilke erfaringer de har. Ring til Frode Nilsen så får du gode råd.

For ikke å snakke om Nidelvklubbens Facebook-side som etterhvert har 5-600 medlemmer og sitter samlet med massiv erfaring på det meste om disse båtene. Post også spørsmålet ditt der.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

• 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...