5nacks Startet 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2015 Hei! Jeg er helt fersk her på forumet. Jeg og min bror bestemte oss i fjor (2014) for at vi skulle anskaffe oss seilbåt sammen. Vi har sett oss ut Albin Cirrus/Bostrøm 31/Maxi 84. I denne sammenheng må vi selvfølgelig ha en båtplass, og jeg er skremt av å lese ulike steder at ventetid for å få båtplass kan være opptil flere år. Er det noen her som kan dele erfaringer for hvor vanskelig/kostbart det er å anskaffe seg båtplass i Tønsbergområdet? Vi er ikke interessert i å kjøpe båtplass til flere hundre tusen, men å leie en rimelig plass. Horten og Sandefjord kan også være aktuelt om det er lettere å få plass der. Tusen takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Hei. Teie båtforening er det mulig å få plass post@teiebat.no Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
5nacks Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Er det? Tusen takk for svar, skal kontakte de i dag :) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Det er vanligvis plass på Redningen på Vallø, privat havn og dyr, men man får plass på dagen. http://båtplassvallø.no/ Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
5nacks Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Det står at man må være bosatt i Nøtterøy kommune for å få båtplass hos Teie Båtforening, stemmer dette? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Selv om de fleste båtforeninger har lang ventetid for å kjøpe andel, så er det som regel alltid en del plasser til leie i sesongen ettersom ikke alle andelseiere benytter sin plass. Jeg vet at havnevesenet i Horten har hatt mye ledig tidligere, også i Åsgårdstrand, men det finnes nok ledige plasser andre steder også, så fremt man er tidlig ute. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Mange kommunale båtforeninger har en klausul om man skal være bosatt i distriktet for å kunne få plass, noe som jo er forståelig mtp 7-8 års ventetid i enkelte foreninger. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
5nacks Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Ja, sånn sett så gir det mening. Tusen takk for svar folkens :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Det er lett å få leie båtplass i Tønsberg da vi har endel private brygge utleiere.Dette er jo endel dyrere enn å få ordnet det via en båtforening men er dere to om det så blir det jo halv pris.Prisbilde er ca kr 3500-4000 pr brede meter sist jeg tok denne runden,En båtplass til en 30 foter koster deg typisk kr 15 000 men det er fullt mulig å få tak i dyrere plasser også. Redigert 27.Juli.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Til sammenligning er prisen vanligvis rundt 1200,- eller mindre pr. breddemeter dersom man leier sesongplass av havnevesenet eller båtforeningene, noen av de tar så lite som et par lapper for en slik sesongplass. Det er vanligvis en hel del ledig, i enkelte foreninger leies store deler av plassene ut hvert år fordi det sitter folk som har arvet eller kjøpt andel i foreningen for flere generasjoner siden, og ikke lengre har båt. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Delt på to eller ikke, 15 000 høres vilt ut i mine ører =P Jeg har sendt mail til Teie Båthavn, men der er det ferie så fikk autosvar om at jeg ikke kunne vente noe raskt svar.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Jeg er mine tvil om at det er mulig å komme som et fersktmedlem en båtforening i Tønsberg området for så å få leie en sommerplass til en 30 foter.Mitt beste tips er å ta kontakt med Bliksekilen Båtforening som ligger mellom Tønsberg og Åsgårdstrand Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Reality check, du får ikke (høyst sannsynlig), en båtplass i Tønsberg-området for under 3000 for breddemeter. Kanskje du er heldig nå på slutten av sesongen, men ellers er det vanskelig. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Bliksekilen er mulig, men du skal ikke stikke dypere enn 1m for å komme ut og inn. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
pipe Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Jeg viste ikke at innseilingen var så grunn men nå har jeg bare så vidt vært der med bil. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Reality check, du får ikke (høyst sannsynlig), en båtplass i Tønsberg-området for under 3000 for breddemeter. Horten Havnevesen tar 1280,- per breddemeter for plasser i Åsgårdstrand, og Pluggen i indre havn i Horten tar fast pris på 3400,- for sesongplass til 28-30 foter, og er helt nede i 2100,- for noen av plassene som tar maks 28 fot. Et par av foreningene ser ut til å ha en litt annen prismodell, for eksempel Solviken, hvor man tar bredde x lengde x 86,- Altså vil en plass på 3x8 meter koste 2064,- Melsomvik og Rakkevik har vanligvis ligget på rundt et par lapper for leie av plass de også, og Ollebukta i Tønsberg tar 3020,- for "stor plass", hva enn det er. Det er kun hvis man leier av enkelte private aktører, særlig på Foynland, Nøtterøy, Tjøme osv. at det koster titusenvis av kroner, foreningene ligger betydelig lavere. Redigert 27.Juli.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Ok, for å oppsummere så er det utfordrende å skaffe plass som en fersking til båtmiljøet i Tønsberg. Jeg ser antydninger til optimisme i kommentarfeltet, så jeg tar hvertfall kontakt med de ulike foreningene for å høre. Kanskje jeg skal legge om strategien: se på båter som har båtplass ut året og satse på å få båtplass til neste sesong. Litt dumt å ha det som kriterium når man skal kjøpe båt. Må takke for engasjement i tråden :) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Problemet slik jeg ser det er om TS i det hele tatt får en sommerplass til en 30 fot båt i de prisgunstige havnene.Der jeg ligger på Valløy båthavn er svaret hardt og brutalt på tre bokstaver.Ser TS tenker på å kjøpe båt nå og da er det nok en mulighet for å få plass ut året oss flere båtforeningerGrunnen til det er jo at de som stod i kø har gitt opp og leid privat i steden.Samtidig vil båtforeningene få noen plasser som blir meldt ledige etter salg,havari,fikk ikke satt ut båten i år etcUtfordringen er nok størst til våren når alle skal ha og de fleste har stått lengre på venteliste eller kommer først i køen fordi de har leid båtplass der i x antall år. Redigert 27.Juli.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) En annen ting som er lurt er jo å få leid seg en plass nå da trykket i båtforeningene er lavt.Da seiler man forbi hele køen av de som ikke fikk plass i år når plassene skal fordeles til neste år.Mange av båtforeningene leier nemlig først ut til de som allerede har leid båtplass i havnen. Redigert 27.Juli.2015 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Det er mulig det har blitt mer press de siste årene, men jeg hadde en båt liggende i Vallø båtforening i flere år, det er rundt 4-5 år siden jeg flyttet båten et annet sted, og den gangen hadde de problemer med å få leid ut alle de ledige sesongplassene, og en bekjent fikk plass på dagen midt i mai ? Jeg leide forøvrig også en fast plass på land i flere år på Vallø av en beryktet marinaeier, og hadde aldri problemer med det heller, det var knirkefritt, og det er jo også en mulighet nå som det så sent i sesongen å sette båten på land til neste år. Ventelistene for neste sesong begynner normalt å settes opp i de første månedene rett etter nyttår, så det gjelder å sette seg på liste tidlig. Jeg valgte å finne en annen plass enn Vallø for rundt 5 år siden, og satt meg opp på liste i Ollebukta, Rakkevik, Melsomvik, Åsgårdstrand og flere andre foreninger, og fikk plass på alle stedene utenom ett sted hvis jeg husker riktig, så det er normalt ikke noe problem med sesongplass. Jeg har forøvrig også andel i en båtforening, kjøpt for en del år tilbake etter 12 år på venteliste, men har hatt behov for både to, tre og fire plasser enkelte sesonger (alt for mange båter), og har da leid flere steder i Vestfold, og det har aldri vært noe problem, eller kostet noe særlig mer enn et par lapper i året. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg skal legge inn søknader hos de ulike båtforeningene, men man må betale 200-300 for å stå på venteliste. Forøvrig en ok ordning for å hindre at folk slenger inn useriøse søknader. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Du må som regel betale et årlig gebyr for å stå på venteliste for fast plass, men det er de fleste steder gratis å stå på liste for leie av sesongplass. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Prøv å hør med Solnes Båthavn i Melsomvik. De har hatt ledige leieplasser i år. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Takk for tipsene, skal høre med de i Melsomvik :) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 For 4-5 år siden var det enklere mtp på finanskrise og dipp i båtmarkedet. Nå er det tyngre, men klart, sikkert mulig å ordne noe billig på slutten av sesongen. Ta en telefon, ofte bedre enn mail og hør. Ps: Har ligget på Vallø mange sesonger både vinter og sommer. Har alltid fått prima service ? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.