GM36 Startet 27.Juli.2015 Del på Facebook Startet 27.Juli.2015 Har en Lofrans Cayman 1000w ankerwinch (med 3 strøm ledninger) der jeg må skifte solenoid. Den hang seg opp under opptrekk og jeg måtte slå av hovedbryter for å stoppe den. Jeg får ikke take i en orginal. Den jeg finner på nett som ser lik ut er en Imtra spa-10700. Men jeg ser også at Watski selger Quick solenoider som kunne passe. Det er to utgaver som forvirrer. De selger både reverserende og ikke reverserende. Hva er forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
Rune75 Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Det betyr at du kan snu polariteten (pluss og minus) og dermed kjøre motoren begge veier. Hvis motoren er laget for det. Dette er den reverserene. Redigert 27.Juli.2015 av Rune75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Dersom du har automatisk frifall på vinsjen, bruker du ikke reverserende solenoid. De reverserende er beregnet til vinsjer som kjører ut ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Da er det den reversende jeg trenger. Har nå tre ledninger til winch (en jord og to pluss). Den solenoiden som står der idag switcher mellom de to pluss kretsene for inn og ut funksjon. Har ikke fritt fall. Redigert 27.Juli.2015 av GM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtfersking... Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Anchorlift har en solenoid de omtaler som "polvender" den har to utgående tilkoblingspunkter som gir +/- eller -/+ avhengig av hvilken av de to styrekablene som får 12 v inn. Med det kjøres anker ut eller inn (Deres frittfall er bare en timer som lar motoren gå ut i 40sekunder før det stoppes automatisk) Men siden du har jord og to pluss på motoren vil ikke dette kunne virke (Din - er jo alltid samme kabel) Om den reverserende solenoiden du har sett på gir + på en ELLER en annen utport bør det virke. Sitér dette innlegget Link to post
GM36 Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Det var feil i det jeg beskrev ovenfor. Minus går rett til winch. Pluss går til solenoid der det er to utganger M1 og M2 som bestemmer retning ( inn og ut) Så da blir det Quick T 6315-12 Reversing Contactor jeg må bruke. Koblingskjema her: http://www.safety-marine.co.uk/downloads/Quick-T6415-Solenoid-Control-Box-Instruction-Leaflet.pdf?did=406 Sitér dette innlegget Link to post
Båtfersking... Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Det ser riktig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.