Jump to content

Cabincruiser 23-26 fot, diesel, maks 250k, forslag? Fjord 27?

Disease

Recommended Posts

Hei

Jeg har i dag en plastsnekke, Skilsø 23. Nå som ungene er såpass små og utålmodige merker jeg at det at det kanskje går litt for sakte å komme seg fra sted til sted. Vi har båten på Mjøsa og bruker den stort sett til dagsturer, men ønsker samtidig å kunne reise med den noen dager å ligge over.

Dette er kravene:

• Cabincruiser i størrelse 23-26.
  • Det bør være god plass(både takhøyde og gulvplass) akter under kalesjen og ståhøyde for voksne inne i cabinen.
  • Samtidig må jeg ha soveplass til 2 voksne og 3 barn. Uten at noen må ligge under kalesjen.
  • Fastmontert sittegruppe ute, gjerne i forbindelse med kapteinplassen slik at man kan ha samtale og kjøre samtidig.
  • Enkel manøvrering og stabil i sjøen. Blir brukt uansett vær.
  • Må være dieselmotor.
  • Liker dieselforbruket på snekka, men skjønner at jeg ikke kan komme på 0,4l/nm med noe annet. Men forbruk er også viktig.
  • Marsfart rundt 20 knop pluss/minus. Toppfart har ingen reell betydning.
  • Mulighet for å lage mat og kjøleskap
  • Pris, under 250 000
  • Bruken blir fisketurer og dagsturer samt kanskje en ukes ferie hvert år.

Noen som har noen tips til valg av båt? Tittet litt på Fjord 27 og likte denne veldig godt, men syns denne kanskje er litt for stor.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hjelp til å finne en båt som passer meg hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Det er litt motsetninger mellom dine krav/ønsker og båtstørrelse. Det er svært, om noen, båter under 26 fot som har ståhøyde i kabin og sengeplasser til 5...

Hvor gamle er barna dine? Det har en del å si for hvilke båter som kan være aktuelle.

Med 5 sengeplasser er Master 820 et godt alternativ. Denne ligger ute til 280k, men kan sikkert prutes til 250k:

http://www.finn.no/62134159

Om du skal holde deg til litt mindre båter er jo Draco 24 er klassiker, men for 5 pers er den kanskje litt snau:

http://www.finn.no/56375048

Ellers er det flere muligheter om du går opp til +/- 29 fot. F.eks Fjord:

http://www.finn.no/61835938

Eller Nidelv 28, men da må du fire på fartskravet ditt...:

http://www.finn.no/62022708

Ellers er kanskje amerikanske båter noe å sjekke ut, selv om jeg personlig ikke har så sansen for de.

Redigert av KongKing (see edit history)

Takk for svarene. Likte baylinerbåtene veldig godt. Hva med denne? Er det noe å satse på? Hvordan er denne motoren i forhold til driftsikkerhet og hva er forbruket på noe slik?

Må vel fire på noen av kravene når jeg ikke ønsker alt for stor båt.

Redigert av Disease (see edit history)

Takk for svarene. Likte baylinerbåtene veldig godt. Hva med denne? Er det noe å satse på? Hvordan er denne motoren i forhold til driftsikkerhet og hva er forbruket på noe slik?

Må vel fire på noen av kravene når jeg ikke ønsker alt for stor båt.

Bayliner er en masse produsert Amerikansk båtmerke, siden båten er masse produsert er også prisen rimelig billig kontra skandinaviske båter. 

Bayliner har dårlig rykte som sjø stabilitet, ømfintlig i skroget, AIDS som du aldri blir kvitt. 

MERK; Har ingen erfaring med bayliner, synes bayliner har kjempe fine former og linjer, men pga ryktet tør jeg ikke satse Amerikansk.. Håper det kan bli avkreftet engang, men til nå holder jeg unna Bayliner 

Ang forbruket, er det vessentlig forskjell, alt avhenger i størrelsen og motorkraft (type) noen båter har byttet ut drev/motor 100%. Umulig å si "ca" uten båten sin info 

Redigert av Kain (see edit history)

Hadde valgt Bayliner, Sea Ray, Larson eller en av de andre amerikanske båtmerkene. Dei er alle veldig like i utforminga både inne og ute. Ettersom det stort sett er ståhøyde under dekk blir dei litt høge og dermed legger seg litt i vinden men det burde være uproblematisk så lenge den har trimflaps.
Ser nokon meiner Bayliner har dårlig rykte, sjølv har eg stort sett berre høyrt positive ting om merket. Flotte å sjå til og praktisk layout. Har sjølv prøvekjørt en 245 2009 mod og det var ingenting å sei på korleis den oppførte seg i sjøen.

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Jeg har lagt merke til noe Ang bayliner.. De som ikke har eller har hatt mener det er en dårlig billigbåt med mye feil. Men de som har eller har hatt en bayliner er kjempefornøyd med båten..

Jeg har selv en norsk båt som jeg liker godt, men liker også bayliner og andre amerikanske merker..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Haha, ser nå at jeg glemte å legge ved linken til finn annonsen hele mitt forrige innlegg handla om. Aldri prøvd en, men det må vel la seg gjøre om det dukker opp en i nærheten. Men for fin del så ser disse iallefall fine ut.

http://www.finn.no/finn//boat/used/object?finnkode=57943097&searchclickthrough=true

Nå skal den brukes på Mjøsa, og det blir ikke 5 meter høye bølger der, men kan allikevel være ekkelt vær. 1 meter høye bølger som kommer så raskt at 3-4 treffer båten samtidig er ikke morsomt det heller :p

Den så bra ut! Her får du innfridd stort sett alle kravene dine, bortsett fra dieselforbruk da... ;-)

Personlig synes jeg uteplassen er litt klønete på amerikanske båter i denne størrelsen, siden den er veldig oppdelt med 2 sofaer. Men smaken er som baken :-)

Kk

Har selv en Bayliner 245. Kjøpte den ny hos forhandler i 2006. Jeg har kun positive erfaringer etter 10 sesonger på sjøen med den. Utrolig solid båt. Skroget er kraftig og solid. Den er lett å manøvrere, og har bravo 3 drev med Mercruiser 200 hk. Jeg har ikke hatt feilslag hverken på motor eller drev utover normal slitasje.

Har holdt vanlige service. Forbruk ca 1 liter pr nm på marsjfart

Bayliner er flere år blitt kåret til det merket med best costumer satisfaction. Båtene er serieproduserte og det gir en trygghet for kvalitet på støp av skrog osv. Amerikanske båter er god utstyrt og har vanligvis mer utstyr standard en mer nordiske merker. Bayliner er en av verdens største båtprodusenter. Det blir man bare hvis man har et godt produkt og kundene er fornøyde :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...