Jump to content

Er det noen som har vært i Røyksundkanalen feriesenter?

skyhawk

Recommended Posts

Vi tenker å ta en tur til Røyksundkanalen Feriesenter i Mosterhamn/Bømlo, og vi lurer på om noen har erfaring fra opphold der.

Vi har med oss en 6-åring som ønsker at "noe skal skje" hele tiden, og Røyksundkanalen ser ut som et greit sted å legge seg inn.

Nettstedet velihavn.no http://velihavn.no/gjestehavner/hordaland/8  gir litt opplysninger. Men jeg skulle gjerne ha hørt fra dere som nylig har vært der...

Selv om vi har både toalett og dusjer i båten, setter vi pris på OK sanitæranlegg i tilknytning til havnen

Vi har vært innom kanalen 4 år på rad nå og arna vil alltid tilbake.Det er barnevennelig med fine strender og bryggene er bra.Fasilitetene inne er ikke å skryte av. Stedet bærer preg av lite vedlikehold. Det er få/ingen endringer fra år til år.

En fantastisk beliggenhet og vi kommer tilbake. Men med litt innsats kunne det blitt så mye bedre! Virker som de som jobber der også er på ferie  :smiley:

200 pr natt ink strøm.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 11 måneder senere...

Ligger her nå, men det blir med en overnatting! Stedet er totalt nedslitt, med søppel som flyter rundt forlatt og øde bygningsmasse. Man kan kjøpe seg inn i betasuppe som lages på fellesen (sier vel litt). Det er vel hovedmåltidet i kaféen... Virker som stedet er blitt festplass for fast klientell. Landstrøm er av tvilsom karakter som ikke tåler regn. Jordfeil slår ut ofte.

Men toppen av idioti var at kvart på tolv i natt, skulle det testes vannskuter! Full trøe få meter fra båter og brygger. Føreren så tydeligvis ikke problemet med å teste den på det tidspunkt i en femknopssone. Verken med tanke på sikkerhet, støy eller at båtene lå og slag. En skuter lager også godt med sjø...

Tror det skal svært mye til for å få denne plassen skikkelig opp og gå. Det er verre å få gang på noe med nedslitt rykte, enn å starte ny virksomhet...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Takker for info Kjetil!

Det var trist å høre. Hadde tenkt å kjøre båten ned til Tysnes (hvor vi har hytte), og dra på dagsturer og overnattingsturer derfra. Røysundkanalen var en av destinasjonene, men den forlater jeg nå. Jeg har med familie og barnebarn på turene, og er takknemlig for gode tips til dags/overnattingsturer i området Hardanger, Sunnhordland, Stord og Bømlo. Mot slutten av ferien tenker vi kanskje å dra nordover på turer. Jeg er også interessert i tips til gode overnattingssteder opp til Sognefjorden her...

Kulleseidkanalen er så absolutt å anbefale, fantastisk vertskap.

Synd med Røyksyndkanalen, nå MÅ det snart bli en forbedring her, for tiden pågår et stort mudringsarbeide her for å øke dybden gjennom kanalen, noe som gjør dette til en enda mer attraktiv havn, beskyttet som den er. Potensialet er stort, håper bare noen snart tar tak i det.

Trist om det er slik Røyksundkanalen nå er blitt. Noen av mine flotteste barndomsminner kommer fra turene i pappa sin lille åpne båt med 9.9 hesters påhengs og telt stuet under dekk fremme.

Første dag gikk alltid til Nautøya hvor vi kasta ut dreggen og gikk i land. Kosta bort sauaskiten med granbar og fikk opp telt og bål. Neste dag gikk til Røyksundkanalen og det var i mine barneøyne et stort lekeland med hoppeputer og vannsklier. Skikkelig sommerparadis!

Får håpe de finner formen igjen. Hadde vært kjekt å tatt med egne unger tilbake dit i tilfelle...

Jeg ser at det er stedvis trangt og relativt grunt enkelte steder (innløp til Mjelkevika fra øst). Er det spesielle ting man bør være oppmerksom på ved denne innseilingen?

Innseilingen er bra merket med staker, og det er grunt men ikke ekkelt grunt. På det trangeste stykket kan to båter passere om begge viser hensyn. Jeg er vant til å gå til Kvitsøy. Der er innseiling til indre havn mer krevende, med flere staker og et litt smalere parti.

Våknet til ferske rundstykker og lokalavis lagt innenfor kalesja bak. Det ble eg god frokost. Snakket senere såvidt med innehaver av havna her. Han kunne fortelle litt om de gamle byggene i tilknytning til havna og om Grindabygget som de hadde satt opp i gammel stil og i gammel byggetradisjon mellom 150 år gamle bygg. Der var det restaurant og bar, åpent for havnegjester og til utleie til privste tilstelninger. Han kunne skilte med 136 forskjellige ølsorter. Plassen med flest sorter mellom Stavanger og Bergen.

Her er wifi, bad/dusj, vaskemaskin, lån av sykler inkl i havneleie på 200 kr. Til sammenligning var det i samme beløp på Røysund inkludert sporadisk strøm, og høy musikk fra båter ved bryggene og fra bil med åpen dør på land... Og for de som røyker kan jeg nevne at røykeloven tydeligvis ikke gjelder inne i "kafé/selskapslokalet". Det stinket brun bar der utpå kvelden...

Mens her i Mjelkevika/Kuleseidkanalen ligger vi og koser oss på foreløpig andre dag, og ungene har badet.

• 1 år senere...
  • 6 år senere...

Løfter denne siden de holdt på å bygge helt nye marina der i fjor, som var planlagt å åpne i år.

Var stor aktivitet når jeg passerte i fjor, å det var tydelig det skulle helt nye flytebrygger ut.

Noen som har noe info om det  nye anlegget eller om det i det hele tatt er ferdig?

Ikke stort å finne på nett.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...