Johannes Startet 28.Juli.2015 Del på Facebook Startet 28.Juli.2015 Trenger hjelp til finne ut hvilken vinsj dette er. Den står montert akterut på en Hallberg-Rassy 31 fot. 82 modell? Vinsjen synes å stå fast. Noen som har noen tips? Gjerne også manual eller tegning? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Glemte å si at det er en elektrisk vinsj og den har strøm. Knurrer litt, men går ikke rundt... Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Ser ut som om den trenger litt omsorg! Hva med å ta den frahverandre, vaske av gammelt fett og støv. Gi den så litt molymbdenfett! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Johannes Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Helt enig aileen II, og nå skal den få omsorg. Hadde bare håpet at noen som gitt en slik vinsj omsorg tidligere hadde noen gode råd.. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 29.Juli.2015 Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Jeg har gitt mine to omsorg nylig. Du vil sannsynligvis finne ut at du må splitte tromlen du har tatt bildet av som sitter over dekket fra motoren og gearet som sannsynligvis sitter under dekket. Du må regne med at dette er syrefaste bolter som sitter i aluminiumshus og etter noen år har disse gjerne irret til en tilstand som ligner på fusjon. så det kan være du har flaks og at dette sklir fra hverandre uten motstand, men ikke gi opp hvis du etter hvert finner ut at det kanskje er lettere å ta motorsag og sage rundt vinsjen for å få f---skapet opp. Etter en lang kamp vil de ofte gi seg, men ta med litt tungt artilleri i tilfellet. Når du har fått det hele fra hverandre er det bare å pusse og vaske og smøre til alt ser vakkert ut. Det som ofte skjer med slike "gjennomdekksmonterte vinsjer" er at simmerringen som sitter øverst på akselen i gearet begynner å lekke og da kommer det saltvann ned der. Du bør derfor være forberedt på å skaffe i hvertfall simmerringer. Selv om vinsjen er gammel kan du gjerne skaffe deler for eksempel på ebay. For eksempel er min ene en Lewmar og de selger ikke simmerringer, men det viste seg at de var av samme dimensjon som en jeg kunne få via ebay så da ordnet det seg. Pakninger kan du lage selv ved å kjøpe ark på Biltema. Litt avhengig av patent skal gjerne gearhuset fylles med 90-olje. Hvis el-motoren går fint og det er gearet som sitter ville jeg latt den være som den er. Fort gjort at du ødelegger noe der og det kan bli vanskelig med deler så konsentrer deg om gearet og pakninger. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Takker Sail S! Har du erfaring med denne typen vinsj med slik stramme mutter (eller brems?) på toppen? Da I forhold til hvordan den virker? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Juli.2015 Del på Facebook Svart 30.Juli.2015 Strammeren er nok for å justere 'clutchen' som på andre wincher, så du får nok moment, men skal kunne slure hvis det er bom stopp for å ikke dra istykker noe. Et bra tips til evt bolter som har satt seg, irret fast i salt og korrosjon, er å bruke en muttertrekker med slag, luft, oppladbar eller nettdrevet. Prøver man med rå vold og latmannsarm, så vrir man gjerne bare bolten av. Slagene fra en trekker redder gjerne dagen :) . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.