Jump to content

Er det noen som vet hvilken vinsj dette er?

Johannes

Recommended Posts

Jeg har gitt mine to omsorg nylig.  Du vil sannsynligvis finne ut at du må splitte tromlen du har tatt bildet av som sitter over dekket fra motoren og gearet som sannsynligvis sitter under dekket.  Du må regne med at dette er syrefaste bolter som sitter i aluminiumshus og etter noen år har disse gjerne irret til en tilstand som ligner på fusjon.  så det kan være du har flaks og at dette sklir fra hverandre uten motstand, men ikke gi opp hvis du etter hvert finner ut at det kanskje er lettere å ta motorsag og sage rundt vinsjen for å få f---skapet opp. Etter en lang kamp vil de ofte gi seg, men ta med litt tungt artilleri i tilfellet.

Når du har fått det hele fra hverandre er det bare å pusse og vaske og smøre til alt ser vakkert ut.  Det som ofte skjer med slike "gjennomdekksmonterte vinsjer" er at simmerringen som sitter øverst på akselen i gearet begynner å lekke og da kommer det saltvann ned der.  Du bør derfor være forberedt på å skaffe i hvertfall simmerringer.  Selv om vinsjen er gammel kan du gjerne skaffe deler for eksempel på ebay. For eksempel er min ene en Lewmar og de selger ikke simmerringer, men det viste seg at de var av samme dimensjon som en jeg kunne få via ebay så da ordnet det seg. Pakninger kan du lage selv ved å kjøpe ark på Biltema.  Litt avhengig av patent skal gjerne gearhuset fylles med 90-olje.  Hvis el-motoren går fint og det er gearet som sitter ville jeg latt den være som den er.  Fort gjort at du ødelegger noe der og det kan bli vanskelig med deler så konsentrer deg om gearet og pakninger.

Lykke til.

Strammeren er nok for å justere 'clutchen' som på andre wincher, så du får nok moment, men skal kunne slure hvis det er bom stopp for å ikke dra istykker noe.

Et bra tips til evt bolter som har satt seg, irret fast i salt og korrosjon, er å bruke en muttertrekker med slag, luft, oppladbar eller nettdrevet.

Prøver man med rå vold og latmannsarm, så vrir man gjerne bare bolten av. Slagene fra en trekker redder gjerne dagen :) .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...