Steini Startet 28.Juli.2015 Del på Facebook Startet 28.Juli.2015 Etter nokre dagar seilas, så har eg havna på sørlandet. Her ein dag når eg sku legga meg, høyrte eg ein rar lyd. Etter ein del leiting fann eg ut at lyden kom fra under køya i forpiggen! Den var ca 100 liter vann inne ved thrusteren. Har ein slik sidepower nedsenkbar thruster. Vannet var komt over hovedstrømbrytaren, og motoren som kjører thrusteren opp og ner. No får eg kjørt den verken opp eller ner. I starten tok båten inn ca 2-3 liter i timen. Vannet kjem opp rundt thrusteren, så det ser faktisk ut som om det pippler opp gjennom glasfiberen, der thrusteren er støypt inn..... Fekk lappa litt sprekker i går, men den kjem fortsatt litt vann inn. Ca 0,3 liter i timen. Men no veit eg ikkje om eg våga seila båten meir, og lurer på om eg må ta den på land. Ligger til anker utfor Kristiansand. Nokon som har råd/ tips eller forslag til kva eg skal gjer, evt hvor eg kan ta båten på land i området? Har ikkje vert nerpå med thruster så eg veit. Men ein av dagane eg tok opp ankeret, var det eit gammalt garn som hang med opp. Misstenker at dette kan ha kommen inn i thrusteren som var ute på det tidspunktet. Og ka som har skjedd vidare, veit ikkje eg.... Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Goodwill Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Dette kan du vel ikke seile med. Du vil ikke synke. Få den på land og sjekk/reparer. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Det der ser ikke bra ut. Jeg ville også tatt den på land snarest. Er det ikke lensepumpe der fremme? Følg med om lekasjen øker før båten er på land. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Steini Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Det er desverre ingen pumpe der forut. Eg må nok ha båten på land, men er ikkje kjent i området. Nokon som kan anbefale ein plass å ta båten opp? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
knut1955 Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Båten din er vel så tung at du må ha mobilkran, Nygårds kran tror jeg de heter. De kan nok løfte deg opp i en av båthavnene, Bertesbukta øst for sentrum, Auglandsbukta i vest, el tilsv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Snakk med forsikringsselskapet ditt først. De liker å ha et ord med I spillet. :) Lykke til og håper det ordner seg raskt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tobixen Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Kjipt å oppdage slikt midt i ferien. Jeg har en kjent lekkasje ved propellakselen, det ble forsøkt fikset nå da jeg hadde båten oppe på land, men jeg fikk feil reservedel tilsendt og så gikk tiden ut, båten skulle ut på vannet igjen, og nå lekker det værre enn før. Jeg tror nok det er mer enn 3 dl pr time. Her var det bare å trø inn en lensepumpe med nivåvakt (men ikke av merket "Rule"!) og akseptere at det er et problem der. En lensepumpe kan ta unna en god del vann, men i mitt tilfelle har jeg rimelig kontroll på lekkasjen - jeg vet at det er en stabil lekkasje. Dersom det er strukturelle problemer med selve skroget kan det jo fort utarte seg til et langt større problem ... Det hjelper ikke trådstarter stort, men det er lærdom å ta med hjem her: Elektronikk, batterier og elektriske komponenter bør ikke installeres under eller rett over vannlinja - og dersom det virkelig er nødvendig må det isoleres så godt at det tåler litt bading i saltvann. I mange båter (særlig i litt større båter) og i mange situasjoner er det fullt mulig å få inn skadelige mengder vann uten at kapteinen legger merke til dette. Man må ha alarmer eller automatiske lensepumper, og dersom man har noe slags form for skott eller hindringer slik at vannlekkasjer ikke nødvendigvis finner veien ned til dypeste punkt i kjølsvinet må man sikre seg med flere alarmer og/eller lensepumper. Jeg har fortsatt en del jobb med min båt, tipper at batteribanken og kontakter ifbm min baugpropell og ankervinsj ligger under vannlinja, og jeg har heller ikke noen form for lensepumpe eller vanninntrengningsalarm i baugen. Hm. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bedre tider Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Alternativt kan du prøve Kristiansand Båt og Motor, ser ut som de har eget løfteutstyr til de fleste størrelser. Verksted: mandag - fredag : 08:00 - 15:30 lørdag : Stengt Besøksadresse : Andøyveien 27 4623 Kristiansand Tlf. sentralbord : 38 05 81 00 Sitér dette innlegget Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs" "I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me” Link to post
Steini Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Takk for gode inspill, då er kristiansand båt og motor kontaktet, og dei sku sjekka opp litt, og ringa meg tilbake Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Bedre tider Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Hvordan går det med deg der nede? Fått sjekka ut skuta? Sitér dette innlegget Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs" "I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me” Link to post
Steini Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Heisann. Jo blei kontakta kl 16.00 av dei. Så sku dei få mobilkran til 07.30 i måro. Veldig bra service sålangt. Så blir da spennande å sjå skaden i måro. Takk igjen for tipset :) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Steini Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Då var båten på land. Det viser seg at thrusteren er dårlig montert. Så dei som har utført jobben har gjort ein dårlig jobb, som medfører at det har oppstått lekasje rundt heile thrusteren. Den blir no tatt ut, og støypt inn på nytt. Så blir det også støypt inn forsterkninger i skroget rundt den. Noko som ikkje vart gjort av verkstedet som monterte den. Planen er sjøsetting på fredag. Må sei at sålangt her det vert ein veldig god service her på Kristiansand båt og motor. Tommel opp for gjengen her :) Så når båten fyrst står no her på land, så har eg fått på nytt bunnstoff også i dag. Samt byttet anoder. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.