Jump to content

Nautiske mil og sjømil.

Leon KAD502

Recommended Posts

Derfor begrepet "kvartmil". Det henger igjen hos noen av oss enda. Fire kvartmil på en sjømil. Fire nm på en sjømil.

Vi kjørte kvartmila med snekkene i gamle dager for å måle farta på snekka. Flere steder i fjorden var det oppmerket kvartmilstrekning. I Moss var det merket opp på Rosnestsngen og Kjellandsviktangen.

Større fartøy hadde "Hortensmila" som måling av fart. De hadde selvsagt lodding av fart i tillegg.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

På svensk kaller mange det nå for "distansminut" eller "distans". Er dette et millitært utrykk, eller er det noe man har funnet på for å bli kvitt forvirringen mellom kvartmil og sjømil en gang for alle?

En breddegrad er 60 NM og et breddeminutt 1 NM. Antar derfor distansminutt. 

Gubban! Det er lengen siden vi gikk kvartmil for å få nøyaktig farstangiving. Hadde helt glemt det. Gikk begge veier for å nulle ut strømmen. Og laget tabell fart relatert til rpm på motoren.

Og så er det mange som har 'mil' som fartsbegrep. "Båten min går 12 mil". Hvilket betyr en utseilt distanse, ikke en hastighet. Som har korrekt betegnelse knop på sjøen. Digresjon igjen, beklager.

Eller som da vi var på tur med bilen på forsommeren. Den gikk 4040 mil. Det betyr ikke at den gikk mach 2. For vi kjørte ikke fortere enn 200 km/t.

Flere steder i fjorden var det oppmerket kvartmilstrekning. I Moss var det merket opp på Rosnestsngen og Kjellandsviktangen.

Større fartøy hadde "Hortensmila" som måling av fart. De hadde selvsagt lodding av fart i tillegg.

Og så har/hadde du "Kaldnesmila" utafor Store Hui og Skjellerøy i Nøtterøyskjærgården.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er kjekt å se at gamle D5L-deltagere fra Baatskolen POSEIDON dukker opp meg gode og presise svar når slik tema kommer på banen! 

Noe sitter tydeligvis igjen, selv om det er mange år siden vi slet oss gjennom pensum, Astor og arkmarin  :thumbsup: :thumbsup:

Mimretimen - det var dengang jeg satt med Kart nr 16 på flyet til Chicago og jobbet meg gjennom navigasjonsoppgavene (og Poseidon ikke helt forstod at vi fra Østlandet ikke var helt lokalkjente på fjelltopper og tv master i farvannet rundt Stavanger :lol:)  Det var fine kurs som har gitt mye glede :smiley:

Lastelæren ble praktisert litt i Bangkok sist uke. Vi gikk ikke ombord i fergen som var lastet godt over lastemerket :smiley: Men det var fortsatt plass til flere ombord...

Moss motorbåtforening hadde jo regatta på kvartmila i Mossesundet før - uten at jeg helt har fått med meg hva de konkurrerte om..

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Mimretimen - det var dengang jeg satt med Kart nr 16 på flyet til Chicago og jobbet meg gjennom navigasjonsoppgavene (og Poseidon ikke helt forstod at vi fra Østlandet ikke var helt lokalkjente på fjelltopper og tv master i farvannet rundt Stavanger :lol:)  Det var fine kurs som har gitt mye glede :smiley:

Lastelæren ble praktisert litt i Bangkok sist uke. Vi gikk ikke ombord i fergen som var lastet godt over lastemerket :smiley: Men det var fortsatt plass til flere ombord...

Javisst, og dere aner ikke hvor mye glede disse flotte kursdeltagerne har gitt meg!

Massevis av gode og interessante innspill og erfaringer  -  og venner for livet.

Jeg satser på at det skal bli både D5L og D5LA her på baatplassen.no denne vinteren også, så det er bare å reservere helgene :yesnod: :yesnod:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...