Jump to content

Hvor legger en seg trygt og godt i Stavern gjestehavn?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Som nevnt i en annen tråd, har vi allerede vært på 7 ukers båtferie fra 18. mai på Svenskekysten. Men som pensjonister, tenkte vi å bruke august til en tur nedover Sørlandet. Der har vi ikke vært på 20 år, så gjestehavnene har nok forandret seg siden den gang. Vi har tenkt oss en tur innom Stavern, men hvor legger en seg der? Vi har hund ombord, så flytebrygge passer best. Og om natten vil vi ha fred og ro, så plassene jeg har merket med et 3-tall fremfor Losen, er vel neppe noe for oss.

Så hva anbefales av dere som har vært der i det siste? Vi har en Saga 27.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Stavern har svell om vinden kommer med styrke 10m/s eller mer ved brygge 1, 2(utsiden) og 4. Brygge 5 er faste plasser og ikke for besøkende.

Den beste plassen for deg er høyre siden av brygge 4 nærmest moloen. På venstre siden av den er svellet mer markant og også trafikken ut og inn av havnen som finnes på innsiden av gangbroen.

Om du unngår fredag/lørdag er brygge 3 helt super, bortsett fra at du der må bruke dregg og baug inn. Brygge 2(molo) på innsiden er longside og fin plass, men du må forvente opptil 3 båter på utsiden ved mye båt.

Brygge 1 synes jeg er urolig uansett side.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Longside på hitsiden av nr. 4 er nok den fredeligste plassen. Både med tanke på støy og svell ved lit sørvest vind. På nr. 5 tror jeg det er faste plasser. Nr. 1 og 2 er fint når det ikke sveller fra sørvest inn søndre løp.

Ellers kan du nok få plass i Vadskjæret i Larvik. Kr 100,- pr natt med vann og strøm. Roligere havn får du neppe om sommeren, for her er normalt ikke gjesteplasser, men foreningen leier ut ledige enkeltplasser til tilfeldige gjester.

Jepp....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Var der i fjor. Lå på brygge 4 ut ifra bildet ditt. Synes det var en flott havn å ligge i. Vi liker oss best i uthavn. Men Stavern er vel den beste havna jeg har ligget i til nå. Vet ikke hvor lenge de holder på. Men kan nevne hyggelige personal med ferske bakevarer fra tralle

Norske båter er best!

Plass 2 kun på innsiden longside eller flytebrygge nr 4 er best om man ikke vil ha støy og sjø. Flytebrygge 1 burde ikke vært betalte plasser, her kan det huske en meter sjø rett inn. Flytebrygge 4, innsiden, og nærmest land er kanskje best. Ellers fint og rolig inne i selve havnebassenget, men litt fest og moro til ca 0300.

Merket plass 5 er ikke gjesteplasser.

Stavernsøya er fin både inne i bukta og mot stavern, bra brygger og 2 minutters jolletur. Ingen strøm/vann der.

Stavern har blitt bra for båtfolket :-)

Hei.

Som nevnt i en annen tråd, har vi allerede vært på 7 ukers båtferie fra 18. mai på Svenskekysten. Men som pensjonister, tenkte vi å bruke august til en tur nedover Sørlandet. Der har vi ikke vært på 20 år, så gjestehavnene har nok forandret seg siden den gang. Vi har tenkt oss en tur innom Stavern, men hvor legger en seg der? Vi har hund ombord, så flytebrygge passer best. Og om natten vil vi ha fred og ro, så plassene jeg har merket med et 3-tall fremfor Losen, er vel neppe noe for oss.

Så hva anbefales av dere som har vært der i det siste? Vi har en Saga 27.

bilde

Har aldri gjort det selv men ser mange legger seg på citadell-øya og tar jolla inn hvis de trenger noe. Vet noen om det er gode forhold der? Bryggeanlegg? Strøm?

Vi foretrekker det ved godt vær. Dvs at det er mulig for ungene å bade. Det er ikke strøm, men bryggene er gode. Det er også veldig flott inne i festnings-"dammen". 1-3 meters dybde og stille som i et badekar. Det er containere for søppel og en utedass, men ikke noe strøm.

Nå ligger vi foran Losen, og det er greit så lenge det ikke er fredag/lørdag. Sør-vesten som stod på når vi kom i går var også godt merkbar. Blkr mye svell i havna. Ankerfestet er tilsynelatende godt og det har sittet på første forsøk begge ganger jeg har vært innom i sommer.

Brygge 1, den spinkle flytebryggen ytterst ville jeg ikke ligger på med det været som var i går. Da hadde jeg mye heller ligget på svai utenfor. På innsiden av steinmoloen(nr 4) finner man de roligeste plassene, men det er altså opptil fire båter i bredden her.

Redigert av diaX (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...