Frodewiking Startet 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2015 Hei:) ny på forumet her og lurer fælt om noen kan hjelpe meg. Jeg er ikke kjent med båt motorer og hvertfall ikke med denne. Ikke finner jeg peile pinnen til oljen,hvor er den?Den ryker sånn tynn blå røyk under 1100omdr.motoren vil ikke gi mere omdreininger i gear. Men gir jeg mer gass så kommer svart røyk ut eksosen.når jeg står i fri kan jeg kjøre den opp til ca 2600 omdreininger. Båten går ikke mer enn ca 7,6 knop.Jeg har byttet dyser og diesel filtrene.den har ikke luft filter...HJELP meg noen:( Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Problemer med Ford 2704,Lehman? 120hk uten turbo hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Her er litt dokumenter til å starte med https://baatplassen.no/i/topic/16402-ford-27xx-serien/ Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Er dette noe som "plutselig" har oppstått? Har maskinen fungert fint i eksakt samme konfigurasjon/installasjon som den står i nå? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Masse gro på propell? Kan du dreie aksel rundt lett i fri? Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Nei jeg kjøpte den slik i mai.byttet dyser og diesel filtrene. Og den var like dårlig :/ han har byttet til større propell men han vet ikke hvor stor den gamle var.båten rister veldig når vi kjører:/ikke vet han hvor peile pinnen til olja er.ikke kan jeg finne den:/ Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Masse gro på propell? Kan du dreie aksel rundt lett i fri? det har jeg ikke sett på.skal prøve å det på i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Masse gro på propell? Kan du dreie aksel rundt lett i fri? det har jeg ikke sett på.skal prøve å det på i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) Sitter i brekkestø med nettbrettet, og tilfeldigvis hadde jeg et bilde av min 2704. Skal prøve å få ringet inn målepinnen :-) Og der klarte vi det (eksepsjonell fårlig dekning på mobil her) Redigert 28.Juli.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Du kan og ha fått tau i propellen, da vil det bli mye vibrasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Du kan og ha fått tau i propellen, da vil det bli mye vibrasjoner.kan tauet ha klart å henge på så lenge?jeg kjørte den fra Skien til kr.sand. Motoren dauer nesten når jeg tar den fra fri og i gear. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Cutless lageret ditt kan ha skåret seg. Akslingen skal kunne snurres greit rundt for hånd når gearet står i fri. Går ikke dette, bør du bytte lager. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Sitter i brekkestø med nettbrettet, og tilfeldigvis hadde jeg et bilde av min 2704. Skal prøve å få ringet inn målepinnen :-) Og der klarte vi det (eksepsjonell fårlig dekning på mobil her) du er god:) ligger på hensøya utenfor Søgne i ? :) skal ta å se på dette i morgen:) ser du har en litt nyere/annen type en minn.og ikke minst mye renere og penere;) Du har 2074ET du? Men pinnen er vel på samme plass likevel:) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 (redigert) Den er lettere å holde ren når den står i carporten ;-) Det er ikke lehman, men SABB og ET ja. Samme motoren men litt forskjellig marinisering Redigert 28.Juli.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Har ikkje alle i 2704 serien turbo ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frodewiking Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Har ikkje alle i 2704 serien turbo ?mener på å ha lest meg til at 2704E er uten turbo og 2704ET er med turbo.men har lest så mye å blitt så forvirret av alle informasjon så jeg vet ikke hva som er opp eller ned snart:/ og derfor søker jeg nå hjelp her for å finne ut av problemene på min motor:) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 De ble marinisert også uten sneglehus (og mellomkjøler) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Sjekket olje på giret? Enig å dette med å dra Aksel rundt. Kan nok skje at du ikke klarer det med hånd, men ideelt sett bør det gå. Men dauer motoren er det stor motstand et sted på veien, og slik bør du ikke kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg tror det smarteste du gjør, er å få med deg en litt motorkyndig person ombord som kan vise deg det mest elementære med en slik maskin. Dersom du ikke får mer enn 1100 omdr. på full gass, er det jo noe som er hakkende gale. Motoren skal gå 2500-2600 på fullt. Dersom svart røyk, og ikke et ev. tett luftfilter, så går motoren kansje ikke på alle sylindre. Eller en alt for stor propell. Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg tror det smarteste du gjør, er å få med deg en litt motorkyndig person ombord som kan vise deg det mest elementære med en slik maskin. Dersom du ikke får mer enn 1100 omdr. på full gass, er det jo noe som er hakkende gale. Motoren skal gå 2500-2600 på fullt. Dersom svart røyk, og ikke et ev. tett luftfilter, så går motoren kansje ikke på alle sylindre. Eller en alt for stor propell.den gir ikke mer enn 1100omdr i gear.han har montert større propell.mulig veldig mye for stor da kanskje? Det er ingen luft filter på maskinen.det skal egentlig bare være et grov filter på den. En på Sandvik service sa at omdreininger kunne kanskje droppe 300omdr om for stor propell.men at den mister hele 1500 omdr var noe veldig,og at det kan skyldes dårlige dyser.men hjalp jo ikke med nye dyser:/ noen som vet om noen kyndige personer i kr.sand området? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 For stor skrue som i tillegg har for mye stigning kan strupe ganske kraftig og dieselen renner bokstavelig talt rett gjennom maskinen og du har uforbrent drivstoff som gir mørk røyk. Hva sier tidligere eier om drift med den propellen? Du slipper å sjekke turboen, men om tilgjengelig utstyr (biltema på sørlandssenteret) kan du jo ta en kompresjonstest. Oljeforbruket ditt vet du lite om da du nettopp har funnet målepinnen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Har du sjekket om akslingen går lett? Hvis cutless lagret som er laget av gummi er veldig gammelt så blir gummi stiv og det går veldig tregt, nok til at motor nesten ikke klarer å dra den rundt. Da blir det også så høy belastning på motor at den vil ryke mye og det kan riste. Tau i propell kan gi samme problem. https://baatplassen.no/i/topic/27828-hvordan-skifte-simmeringer-i-min-pakkboks/?p=353986 Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Om denne motoren er lik ein eg skrudde MASSE på ifjord, så har den også kaldstartdyse. Den er med på å gjer at den ryk dyktig under oppstart Meir kvalifiserte kjelder enn meg har nevnt at denne kan henge seg opp & "stå open" under gange. Då vert luft-brensel-forholdet feil & motor vil ryke Motoren eg sleit med hadde hatt masse spetakkel & gjekk utan filter. Satt på eit svært konfiltr & det hjalp. Skifta også ut delaminert & sprekt slange mellom turbo og innsug til silikon. Vassvaska turbinen. Det er litt slakk i akslingen men ingen vil sei kva som er akseptabelt (gjenngangar hos mange turboar). Det er også viktig å sjekke at oljeretur frå turbo er fri. Ellers vil olje presse seg forbi labyrinttettningar & komme inn på anten kompressor eller turbin-sida. Begge deler vil medføre svart røyk. Eg saknar enno kva ladelufttrykk som skal vere på disse motorane. Som du opplevde vi ved testkjøring at motor sleit med å få båten i plan & den drog tungt med mykje svart røyk under full belastning. Eksos rundt turbo vart også rødglødande etterkvart. Det står på programmet å ta av innsug & sjå om motoren ikkje er koksa dyktg igjen. Det vil kraftig forringe tilført luft inn i brennkammer. Ventiljustering er vel heller ikkje feil...... Fersk diesel & ferske filter er ein fin ting. Andre har jo nevnt meir innlysande ting som groe, propell, gear etc Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Sjekket olje på giret? Enig å dette med å dra Aksel rundt. Kan nok skje at du ikke klarer det med hånd, men ideelt sett bør det gå. Men dauer motoren er det stor motstand et sted på veien, og slik bør du ikke kjøre. noen idé hvor jeg kan sjekke oljen på giret? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Normalt så sitter det en peilepinne på en ganske stor skrue på toppen av gearet, samme sted som man fyller på ny gear olje. Åssen gir har du? bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.