Jump to content

Ford 2704 120hk uten turbo, svart røyk, maks 1100 omdr. 2600 i fri

Frodewiking

Recommended Posts

Hei:) ny på forumet her og lurer fælt om noen kan hjelpe meg. Jeg er ikke kjent med båt motorer og hvertfall ikke med denne. Ikke finner jeg peile pinnen til oljen,hvor er den?
Den ryker sånn tynn blå røyk under 1100omdr.motoren vil ikke gi mere omdreininger i gear. Men gir jeg mer gass så kommer svart røyk ut eksosen.når jeg står i fri kan jeg kjøre den opp til ca 2600 omdreininger. Båten går ikke mer enn ca 7,6 knop.
Jeg har byttet dyser og diesel filtrene.den har ikke luft filter...

HJELP meg noen:(

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Problemer med Ford 2704,Lehman? 120hk uten turbo hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Sitter i brekkestø med nettbrettet, og tilfeldigvis hadde jeg et bilde av min 2704.

Skal prøve å få ringet inn målepinnen :-)

bilde

Og der klarte vi det (eksepsjonell fårlig dekning på mobil her)

du er god:) ligger på hensøya utenfor Søgne i ? :) skal ta å se på dette i morgen:) ser du har en litt nyere/annen type en minn.og ikke minst mye renere og penere;) Du har 2074ET du? Men pinnen er vel på samme plass likevel:)

Har ikkje alle i 2704 serien turbo ?

mener på å ha lest meg til at 2704E er uten turbo og 2704ET er med turbo.men har lest så mye å blitt så forvirret av alle informasjon så jeg vet ikke hva som er opp eller ned snart:/ og derfor søker jeg nå hjelp her for å finne ut av problemene på min motor:)

Jeg tror det smarteste du gjør, er å få med deg en litt motorkyndig person ombord som kan vise deg det mest elementære med en slik maskin. Dersom du ikke får mer enn 1100 omdr. på full gass, er det jo noe som er hakkende gale. Motoren skal gå 2500-2600 på fullt. Dersom svart røyk, og ikke et ev. tett luftfilter, så går motoren kansje ikke på alle sylindre. Eller en alt for stor propell. 

Jeg tror det smarteste du gjør, er å få med deg en litt motorkyndig person ombord som kan vise deg det mest elementære med en slik maskin. Dersom du ikke får mer enn 1100 omdr. på full gass, er det jo noe som er hakkende gale. Motoren skal gå 2500-2600 på fullt. Dersom svart røyk, og ikke et ev. tett luftfilter, så går motoren kansje ikke på alle sylindre. Eller en alt for stor propell.

den gir ikke mer enn 1100omdr i gear.han har montert større propell.mulig veldig mye for stor da kanskje? Det er ingen luft filter på maskinen.det skal egentlig bare være et grov filter på den. En på Sandvik service sa at omdreininger kunne kanskje droppe 300omdr om for stor propell.men at den mister hele 1500 omdr var noe veldig,og at det kan skyldes dårlige dyser.men hjalp jo ikke med nye dyser:/ noen som vet om noen kyndige personer i kr.sand området?

For stor skrue som i tillegg har for mye stigning kan strupe ganske kraftig og dieselen renner bokstavelig talt rett gjennom maskinen og du har uforbrent drivstoff som gir mørk røyk. Hva sier tidligere eier om drift med den propellen?

Du slipper å sjekke turboen, men om tilgjengelig utstyr (biltema på sørlandssenteret) kan du jo ta en kompresjonstest. Oljeforbruket ditt vet du lite om da du nettopp har funnet målepinnen :-)

Har du sjekket om akslingen går lett?

Hvis cutless lagret som er laget av gummi er veldig gammelt så blir gummi stiv og det går veldig tregt, nok til at motor nesten ikke klarer å dra den rundt. Da blir det også så høy belastning på motor at den vil ryke mye og det kan riste.

Tau i propell kan gi samme problem.

https://baatplassen.no/i/topic/27828-hvordan-skifte-simmeringer-i-min-pakkboks/?p=353986

Om denne motoren er lik ein eg skrudde MASSE på ifjord, så har den også kaldstartdyse. Den er med på å gjer at den ryk dyktig under oppstart

Meir kvalifiserte kjelder enn meg har nevnt at denne kan henge seg opp & "stå open" under gange. Då vert luft-brensel-forholdet feil & motor vil ryke

Motoren eg sleit med hadde hatt masse spetakkel & gjekk utan filter. Satt på eit svært konfiltr & det hjalp. Skifta også ut delaminert & sprekt slange mellom turbo og innsug til silikon. Vassvaska turbinen. Det er litt slakk i akslingen men ingen vil sei kva som er akseptabelt (gjenngangar hos mange turboar). Det er også viktig å sjekke at oljeretur frå turbo er fri. Ellers vil olje presse seg forbi labyrinttettningar & komme inn på anten kompressor eller turbin-sida. Begge deler vil medføre svart røyk.

Eg saknar enno kva ladelufttrykk som skal vere på disse motorane.

Som du opplevde vi ved testkjøring at motor sleit med å få båten i plan & den drog tungt med mykje svart røyk under full belastning. Eksos rundt turbo vart også rødglødande etterkvart. Det står på programmet å ta av innsug & sjå om motoren ikkje er koksa dyktg igjen. Det vil kraftig forringe tilført luft inn i brennkammer.

Ventiljustering er vel heller ikkje feil...... Fersk diesel & ferske filter er ein fin ting.

Andre har jo nevnt meir innlysande ting som groe, propell, gear etc

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...