Efre Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Kaldstartknappen (som nevnt) er et hett tips. Hvis du har det på din pumpe (antar nesten det) Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Jeg har ikke fått tid til å se på motoren idag:/ men i morgen er dagen for undersøkelser:) gleder meg litt kjenner jeg:) skal få tatt noen bilder i morgen :) Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 da har jeg vridd på akselen.sviver fint å lett rundt :) luftet dieselen(svev finere da)sjekket oljen:) fant pinnen:) MEN.det ser ut til at noen har laget sine egne mål på pinnen. Kan noen se på bildet og forklare hva som er riktig? Oljen er kullsvart og går til den øverste streken.. Noen som også vet om det er glødeplugg? Jeg mener ikke men en annen gjør;) sjekket også den kaldstart dyse pinnen.trykker jeg den inn så dør motoren nesten Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 (redigert) Glødeplugger har den nok ikke, men den kan ha varme på innsuget. Kan hjelpe godt ved kaldstart...... Det og bygge om til å starte kun på 3 sylindre. MEN.....det er uansett fjernt fra din problemstilling :-) Nye merker på måle pinne kan være uoriginal pinne/bunnpanne eller kompensasjon for skråstilt maskin Redigert 30.Juli.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 For stor skrue som i tillegg har for mye stigning kan strupe ganske kraftig og dieselen renner bokstavelig talt rett gjennom maskinen og du har uforbrent drivstoff som gir mørk røyk. Hva sier tidligere eier om drift med den propellen? Du slipper å sjekke turboen, men om tilgjengelig utstyr (biltema på sørlandssenteret) kan du jo ta en kompresjonstest. Oljeforbruket ditt vet du lite om da du nettopp har funnet målepinnen :-) fant pinnen men den vet jeg jo ikke om er brukans.oljen er kull svart og olje filteret er ikke byttet av forrige eier.så må vel bare bytte begge deler:) men den kaldstart pinnen. Kan man koble den åpen måte slike at jeg slipper å under gulvet hver gang? Tungvint Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 For stor skrue som i tillegg har for mye stigning kan strupe ganske kraftig og dieselen renner bokstavelig talt rett gjennom maskinen og du har uforbrent drivstoff som gir mørk røyk. Hva sier tidligere eier om drift med den propellen? Du slipper å sjekke turboen, men om tilgjengelig utstyr (biltema på sørlandssenteret) kan du jo ta en kompresjonstest. Oljeforbruket ditt vet du lite om da du nettopp har funnet målepinnen :-) fant pinnen men den vet jeg jo ikke om er brukans.oljen er kull svart og olje filteret er ikke byttet av forrige eier.så må vel bare bytte begge deler:) men den kaldstart pinnen. Kan man koble den åpen måte slike at jeg slipper å under gulvet hver gang? Tungvint Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Brukte aldri kaldstart anordningen på min. Trengte der aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Disse motorene omtales av noen som veldig lettstartede, andre meget vanskelige :-) Har du et bilde av pumpe di? Og.....Har båten noen sinne oppført seg fint med nevnte motor og propell? Har forstått at forrige eier skifte tpropell, men ikke om det fungerte (eller hvorfor) Selv om skruen kan se grei ut i diameter, vil jo en skrue laget for 18-20 knop være veldig feil i en bereg et for 10 knop. Ikke alltid like lett å ta stigningen på øyemål. Spesielt ikke siden den er under vann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Grunnen til at jeg spør om pumpen, er at der er ikke en kaldstartpine, men en knott Det er ikke sikkert du har en CAV/SIMMS pumpe Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Disse motorene omtales av noen som veldig lettstartede, andre meget vanskelige :-) Har du et bilde av pumpe di? Og.....Har båten noen sinne oppført seg fint med nevnte motor og propell? Har forstått at forrige eier skifte tpropell, men ikke om det fungerte (eller hvorfor) Selv om skruen kan se grei ut i diameter, vil jo en skrue laget for 18-20 knop være veldig feil i en bereg et for 10 knop. Ikke alltid like lett å ta stigningen på øyemål. Spesielt ikke siden den er under vann :-) forstår fortsatt ikke hvilken skrue:) her er bildet. Er av samme type som du sendte:) så pinnen vi snakker om er den som er merket med nummer 9 på tegningen din?:)motoren har aldri vært helt god.sitter her nå mens den sviver. Og den hoster en del som kan høres ut som en tenningsfeil/blandings feil en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 30.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Hvor er giret og clutch? Kanskje noe trenger smøring eller stramming? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 (redigert) Nei men gjør det som uansett skal gjøres jevnlig (og sansynligvis ikke er gjort av tidl. eier) Ta et oljeskift, oljefilter og oljeskift også på drivstoffpumpa. Kan godt gå på på langt tyngre ting en 5-30(40) og 10-40 30-50 står ikke i alle hyllene, men biltema har en mineralsk 20-50 Kalles gjerne traktorolje, og det er en traktormaskin du har Så over det overdiskuterte temaet med 2T olje i dieselen. Kan godt ha en slant av det (0.1-0.3%) Selve kaldstartknappen skal liksom være akslingen til stophendelen hvis du har den. At motoren holder på å stanse når du trekker i stopphendelen er forsåvidt et positivt tegn :-) Om du mener at der er mye sot og drit i toppen, har den nye enzymtilsetningen for diesel (for bakterier, vannutskilling og øking av centacentantall) fått gode tilbakemeldinger. Aldri prøvd det, ingen erfaring selv, men kan være greit å prøve. Når du har pløyet deg gjennom de tingene som skal være på G for at disse maskinene skal vare evig kan man begynne å lete etter feil :-) Og behøver du en "ny" har jeg en i carcarporten jeg ikke ser for meg blir montert med det første (om i det hele tatt). Er godt nøgd med den lille maskinen på halve vekten og har så mye å gjøre før jeg begynner med nye motorfester Edit: skrue = propell :-) Redigert 30.Juli.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 2.August.2015 Link til dette innlegget Svart 2.August.2015 Er motoren frisk igjen, eller er det mye sot fremdeles? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Tillater meg å minne om at noen av disse dieselpumpene også spytter ut litt olje og kan trenge litt påfyll innimellom. Oljen tynnes i gamle pumper også litt ut i diesel. Tror ikke det har noe med problemet å gjøre, men når det først er snakk om olje/oljepinner så var jeg oftere innom dieselpumpa enn motoren på min 2704. Ut i fra bildet er ikke toppskruen på pumpa skiftet med en slikt trykk-filter, eller grisehale, og da kan vel denne spytte ut litt olje. Sitér dette innlegget Link to post
Frodewiking Svart 9.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2015 Er motoren frisk igjen, eller er det mye sot fremdeles?desverre ikke blitt bedre enda:( må prøve å finne noen som driver med det og kan fikse.. Er jo så mye som kan være feil:/ og jeg klør meg bare i hodet:( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.