Jump to content

Yamaha 50HK 00-01 modell 4takt øker turtall selv


Eirikh

Recommended Posts

Heisann.

 

Nytt medlem her:) 

 

Håper på mange gode inlegg, å mye god informasjon fra alt båtfolket:) 

 

nettopp gått til inkjøp av motor fra overskrift(Yamaha 4takt 50HK)

 

Monterte den på båten i dag å satte den ut på havet. motoren startet klokkefint å gikk veldig fint.

men, syns den lå litt høyt på turtall på tomgang, 1800omdr ca, er det mye? har desverre null erfaring på båter og båtmotorer, kun hatt et par eldre små båter med små 2taktere.

 

men, hovedproblemet skjedde etter første lille kjøreturen, da jeg skulle kjøre ut av små båt havna. syns det gikk litt for fort i minste hastighet, kunne ikke sette den lavere hastighet uten at den kom ut av giret.

men klarte å navigere meg gjennom havna å komme meg ut på havet, fikk da endelig testa motoren, å den gikk kanon fint. båten å motoren harmonerte suverent, fikk en 5700 omdr på full guffe. veldig fornøyd med det, men igjenn da jeg skulle inn i havna var farten for høy. presset tilslutt såpass hardt på gass hendelen så den spratt i fri, å da ruset motoren seg opp voldsomt, stoppa motoren da den kom oppp til 3500omdr, startet den opp igjenn å den la seg fint på 1800 omdr, men plutselig etter et par min med tomgang kjøring så rusa den seg opp igjenn uten at jeg rørte noen ting.... 

kommer mye røyk ut av motoren og da, virker nesten som om den får for mye bensin? er det kanskje noe automatisk sjokk på motoren som kan henge seg opp? 

 

alle tips tas i mot med takk :) 

 

kan være verdt å nevne at 2 forgassere ble byttet ifjor på verksted. mens de 2 andre ikke ble da det ikke var nødvendig etter hva verksted sa.

Link to post
Share on other sites

Ikke rør noen skruer på forgasserne før du har sjekket at det ikke er gasswire som henger litt eller er veldig feiljustert. Kan virke som om at den har litt pådrag hele tiden. Manuell choke som ikke er skrudd helt av kan også lure deg. Ta av deksel og kontroller at choke og gasswire først er mitt tips.  

Link to post
Share on other sites

da har jeg nettopp hatt en liten samtale med et firma som driver med båter og yamaha motorer. 

 

de var rimelig sikkre på at gassvaieren var feil, og at jeg måtte skru på en skrue nederst på forgasser rekka som justere tomgangen.

kan være verdt å nevne(kom på det i stad) at båten har hatt en annen motor på i en mnd, en langt mindre motor å så sansynligheten som at gasswaieren er justert etter den er rimelig stor.så måtte slakke gasswaieren litt, og justere på tomgangsskruen. hva tenker folk her på om det? ser Storskarv var inne på det :) 

 

 

vist ikke var det antagelig noe med synkroniseringen av forgasserne, å da måtte dette justeres noe som kunne være vanskelig for en ikke motorkyndig. dvs båten må på land igjenn å kjøres mange mil på hengern til service:(

 

så krysser virkelig fingra for at det er en enkel justerings sak.

Link to post
Share on other sites

choken, det er det som kalles for electric thermal valve ? 

 

noen ideer om hvordan jeg skal sjekke den ut? for jeg syns nesten det høres å virker som at det er den, da den får akkurat litt for mye bensin i starten(derav evt 1800 rpm på tomgang) å plutselig etter noen minutter øker den rpm betraktelig, at den pøser inn enda mere bensin? 

 

snakket med selger, han påstår at de brukte motoren flere turer i mai å juni, å den ble tatt av å lagt i garagen i midten av juni, jeg leste på nett at det var ikke bra at de lå over lengre tid motorene? 

denne lå på siden på en pall i garagen, å derifra rett på båten igjenn. 

 

vist det evt skulle være noe forgasser feil eller noe, ville jeg ikke merket noe når jeg kjørte med båten? ulyder? treg akslerasjon? ujevn gange? 

jeg kjørte som sagt bare en liten tur, men den lå stabilt på rett over 4000rpm, å når jeg økte farten etter et minutt i stabilt 4000, så økte den jevnt å trutt farten opp til 5700,uten noe feil pekk.... var kun når jeg gikk ned til laveste fart jeg ikke fikk lavt nokk turtall, og når jeg satte den i fri at den tok laus på rpm.....

Link to post
Share on other sites

Virker som er choken som er gåen ja,

det er en spole med en pinne i senter som skal gå, ser når motor er startet så skal denne presse stagene mot tomgangsskuren, men det gjør ikke denne.

den bare står slakt å ikke beveger seg eller gjør noe som helst.... for når jeg presser der jeg ser den skal bevege å gjøre så legger motoren seg på 800rpm stabilt uten feilpekk, å hadde den stående slik i sikkert 5 min uten at den begynte å ruse opp motoren i hele tatt, men så snart jeg slapp taket gikk den opp til en 1900rpm en liten stund så begynte den å akslere enda mere å ble nødt til å stoppe motoren.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60327/sjokk.jpg

 

noen som har vært plaget med slik før?

å hvor kan jeg få bestilt opp en ny i full fart?

 

å regner med jeg må ha hele greia ink bimetallet og da jeg ikke vet om det er selve spolen som er deffekt eller om det er tilkoblingen.....

Link to post
Share on other sites

turtelleren virker, den viser antall rpm hele tiden fint den.

 

Stator, no spør eg domt her, men va er det? er det selve magnetspolen eller den pinnen inni som skal gå fram og tilbake?

 

supert for svaret forresten :) sitter på hytta å har sårt lyst å prøve  å komme oss ut en tur i ny båten skjønner du :)

Link to post
Share on other sites

da har jeg vært å målt, men fikk ingen spenning inn på stator(viklingen) , målte litt her å der å fant ut at det må være bimetalle som ikke slipper spenning gjennom, så den må være røket. må bestille ny slik da... men sitter her å funderer om jeg kanskje bare midlertidig bare for å få kommet oss ut en tur om jeg klipper ledningen der bake foran bimetallet å bare kobler lederne i hop slik at jeg får spenning inn på igjenn? =)

Link to post
Share on other sites

Teorien min stemte ikke, fikk ikke strøm uansett.

 

usikker på va feilen er , men å gå gjennom  ledningsnettet når båten står på vannet på båten var håpløst,

fant en annen strømkilde å prøvde å koble til den til, da fikk jeg strøm på termoventilen å motoren gikk som en perle.

 

men nytt problem dukket opp.... prøvde å gi den litt turtall mens den sto slik med nye spenningskilden, men det ville den ikke i hele tatt nå... ( var ikke et problem tidligere) men nå måtte jeg gi full mellomgass fort for å få turtall, å da gikk den ikke fint å røk ganske svart å fikk aldri noe høyt turtall... no skal det sies at motoren har blitt startet å stoppet ca 100gang bare i går, så kan den være full av bensin? kunne la den stå på tomgang i 10min i går kveld, men når jeg som sagt skulle opp med turtall ville den bare "drukne" å når jeg tvang den i gang så gikk den stygt å røk sort....

Link to post
Share on other sites

har målt å prøvd enda litt, å finner ut at det er et relee som gir strøm til stator akkurat når startern går, men så snart motoren er startet å jeg slipper nøkkelen tilbake i posisjon så slutter den å gi strøm til den, så da lever den eget liv bare å ruser seg opp igjenn på turtall.

 

vill anta at releet skal gi strøm etter pådrag/varme i motoren. men det gjør den altså ikke, den gir kun strøm akkurat i det motoren holder på å starte.

 

det som skjer etterpå er at da slutter spenningen å gå til stator, som da blir bare hengende passivt på å stagene på forgasseren kan gå som de vill å da åpner de opp mye å motoren ruser seg.

 

når jeg fant en annen plass å hente strøm til den resulterte det i at den hadde ca 9V konstant på stator som gjorde at den holdt igjenn stagene konstant å når jeg da ga gass ga de aldri etter å motoren bare døde.

tilgjengeld så kunne motoren stå på tomgang i 10min uten feil, å lå da på ca 900rpm

 

må jo være det releet som er deffekt som skal variere spenning ut på stator som igjenn skal bevege pinnen som står inni frem og tilbake avhengi av spenning den motar?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60327/relee.jpg

 

tror det er denne som ikke gjør det den skal gjøre, for som sagt får kun spenning over den akkurat i det jeg starter motoren og startmotoren ligger inne, så slutter den å gi strøm....

 

må da være den som har tatt kveld?

 

igjenn, takker for alle tipsa folkens :)

skal holde tråden oppdatert slik at dere får vite va som var feil, så neste person som plages kanskje finner tråden å blir hjulpen.

kom gjerne med flere forslag til feilkilde/måte å fikse det på :)

Redigert av Eirikh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt forskjellige begrep, men forstår du mener elektromagneten til choke..

Stator er ladespolene som ligger under svinghjulet sammen med puls/posisjonsgiverne.

Stator skal begynne å gi spenning til ladekretsen når motoren går.

Tror dette må være noe enkelt, en returfunksjon på chokestagene el.l. Umulig å si om det releet hører til startmotoren eller noe annet, det kan uansett ikke 'variere' noe på utgangen sin av seg selv. Er det et elektrisk problem, er et koblingsskjema eller servicemanual et bra sted å starte for å få forståelse av funksjonen som feiler og hvordan ting henger sammen :)

 

Du er på sporet av noe, men for å bruke motoren nå ville jeg sett etter en måte å koble ut chokefunksjonen, høres rart ut at spjell etc. bare henger løse og det ruser seg opp..

Link to post
Share on other sites

Det releet du henviser til er startrele og har ikke noe å gjøre med choke element.

1.Du trenger et multimeter

2.koble fra de 2 ledningene som går til choke elementet og koble multimeteret mellom de 2 ledningene som går fra stator. sett multimeter på AC

3. Start motoren og se om det kommer strøm/spenning til multimeter-hvis ikke, er stator sannsynligvis gåen

4. det som skjer når alt er normalt, er at choke elementet gradvis trekkes inn når det blir tilkoblet strøm og hurtig-gass fungsjonen blir frikoblet

Link to post
Share on other sites

Okei, fra det relet jeg linket bilde av går det en kabel som blir splittet i 2, den ene går inn på hovedkoblingspunktet fra styre konsol til motor, å den andre kabelen går bak til et bimetal som står rett på blokka. Derifra går kabelen tilbake å koblet på den spolen som denne beryktede pinnen står i som igjenn juster en rekke med stag som står på forgasserne. Det er da tilførselen til denne finne jeg ut. Problemet er bare at jeg får kun strøm på denne akkurat i start øyeblikket, men så snart motoren er i gang kommer det ikke strøm. Det relet jeg linket er startmotor relet, så sonn sett gjør den det den skal, men lurer da på hvor strømmen til spolen skal komme fra? Tok opp all teipen å fulgte kablene(blir sikkert en egen tråd om hvordan jeg skal få de fint ihop igjenn, for fy for et ledningskaos) ... Skal legge med litt bilder så får man kanskje litt mer forståelse. Det første bilde er av det beryktede staget som denne choken skal styre, å den ikke gjør da den ikke har spenning. Nytter heller ikke å sette annen strøm til da den holder fast det staget fullstendig da, å da dør motor når den skal opp i turtall...

bilde

Link to post
Share on other sites

Okei, fra det relet jeg linket bilde av går det en kabel som blir splittet i 2, den ene går inn på hovedkoblingspunktet fra styre konsol til motor, å den andre kabelen går bak til et bimetal som står rett på blokka. Derifra går kabelen tilbake å koblet på den spolen som denne beryktede pinnen står i som igjenn juster en rekke med stag som står på forgasserne. Det er da tilførselen til denne finne jeg ut. Problemet er bare at jeg får kun strøm på denne akkurat i start øyeblikket, men så snart motoren er i gang kommer det ikke strøm. Det relet jeg linket er startmotor relet, så sonn sett gjør den det den skal, men lurer da på hvor strømmen til spolen skal komme fra? Tok opp all teipen å fulgte kablene(blir sikkert en egen tråd om hvordan jeg skal få de fint ihop igjenn, for fy for et ledningskaos) ... Skal legge med litt bilder så får man kanskje litt mer forståelse. Det første bilde er av det beryktede staget som denne choken skal styre, å den ikke gjør da den ikke har spenning. Nytter heller ikke å sette annen strøm til da den holder fast det staget fullstendig da, å da dør motor når den skal opp i turtall...

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...