Jump to content

Yamaha 50HK 00-01 modell 4takt øker turtall selv

Eirikh

Recommended Posts

leste nettopp på et amrikansk forum at det er ei fjær inne i forgasserne som skal holde disse stagene nede? stemmer det? for da er det jo muligens den som er deffekt? 

men jeg syns det er litt merkelig, da jeg satte strøm på "choken" holdt jo den stagene nede, burde ikke den ha løftet staget opp vist det allerede er noe som holder den nede? 

Den choke-el dingsen (heter vel choke-solenoid) skal KUN slå inn når starter går og motor er kald. I det motor tenner slår choken ut umiddelbart hos meg. min tuller litt og. Sauset inn stempelet med 556 og da virka den en stund. Nå henger den igjen, så jeg må vel skifte den. Ellers så slår den heller ikke inn om batteri er litt dårlig. Da trekker starter så mye strøm at choken ikke reagerer.

Er vel også en mulighet at solenoiden kan ha låst seg med choken PÅ........

Ellers styres den vel av et signal fra temp.føler vil jeg tro. Jeg har skiftet temp.føler uten at det var hjelp i det.

Redigert av jerognal (see edit history)

ja okei, da regner jeg med at den er koblet rett siden den kun får strøm akkurat i det jeg starter. 

men syns det er så rart at ikke det staget holdes nede av seg selv? for som sagt, når jeg setter spenning på solenoiden så holder den stanga nede, men så snart jeg fjerner strømmen fra den så går den opp som vist på bilde å jeg må manuelt trykke den ned..... 

fra min vinkel, å slik jeg har sett det, så virker det som når at det stemplet inni der blir dratt inn så lokker systemet seg, dvs at da drar den stagene ned. å det er det den gjør akkurat når jeg starter den, men så slipper den den løs å den sklir ut å stagene får gå fritt som de vill igjenn av seg selv... 

skal den dra stempelet inn, eller skal den dytte den ut ? 

Ekke det rart.... at når jeg setter strøm på choken så drar den ned de stengerne å gjør slik at motoren går fint på tomgang, men når jeg fjerner strømmen så ruser den seg opp.... burde det ikke vært omvendt? skal ikke den åpne opp når den får spenning? å lokke ijgnenn når spenningen går av ? 

Nå sitter jeg ikke med motoren i fanget  :-) men overhalte motoren for 3 år siden og rotet fælt med denne choken da....

mener å huske at med strøm på skal stempelet draes inn og choken går på, men husken svinner jo med årene... ;-)

Skal prøve å lese litt i reparasjonshåndboken...

Er det noe feilkoblet ved forgasserskifte?

chokespjell i forgasserne skal være åpne når magnetspolen ikke har spenning.

Motoren går jo fint i videoen, choke drar ned turtallet siden luft strupes og blandingsforholdet går opp/blir fetere.

Ville koblet fra fjernkontrollen til gassen(husker ikke i farta om du prøvde dette), sikret at choke var av, og justert tomgangen ned til riktig turtall. Går ikke dette, kan det jo være noe med forgasserbyttet, falskluft, ulik synkronisering, returfjær(er) som mangler på stag/spjellarmer el.a.

Få ned tomgangsturtallet, og evt. lytt vha. en slange i forgasserne om sugelyden er lik (synkronisert) og at pluggene har noenlunde lik brunfarge(krever rett blanding uten choke).

Feiler alt så kan sikkert et verksted hjelpe deg innimellom så det blir på stell, hadde du vært nærmere skulle dette ordnet seg raskt :)

Takker for svar :)

Sendte videoen før helga til et verksted, de var usikkre men de trodde ikke det var noe feil med forgassere/feiljustering da motoren ikke hostet å gikk veldig fint. dog på veldig høyt turtall. så de mente det var en choke feil.

har koblet fra fjernkontrollen, å er ikke noe forskjell. turtallet er for høyt.

du skriver at jeg skal koble fra fjernkontrollen å sørge for at choken er av(ingen problem det, er bare å nappe løs en ledning så den ikke får strøm) men så skriver du at jeg da må justere tomgangen ned på riktig turtall.

så vidt meg bekjent er eneste måten å gjøre det på å skru på skruen nederst på forgasserne, men uansett hvor mye jeg skrur på den spiller jo ingen rolle da stagene som vist på bilde ikke legger seg ned på skruen uten at jeg selv presser de ned? evt setter strøm på choken igjenn som også presser de ned, men så snart choken slipper så sklir stagene opp å tomgangen øker(når jeg sier stag, så mener jeg de jeg presser ned med fingeren på filmen) 

er det noen annen måte å justere noe tomgang på ? 

Stag ned er choke på iflg. manualen. Så det stemmer da med at turtallet går ned når du skyver staget ned og choken går på.

Så da har du altfor høy tomgang.

normalt skal motoren daue tvert når du tar på choken under gange. 

Nå går jo bare turtallet ned.

Du må finne ut hvorfor tomgangen er så høy. (før du tar rotta på giret)

aha, så da er det altså korekt slik det er, bare jeg som har misforstått noe her, da skal stagene være slik de er, men tomgangen er for høy, å da er det ikke choken som gjør feilen, for den gjør jo det den skal.

Arny, den sorte under der har jeg ikke studert noe, har trodd hele tiden at det var choken som er problemet, men kanskje det ikke er det.... 

skal prøve å finne ut va det er å om det gjør jobben sin :) 

for det er kun en skrue nederst der som justere tomgangen ? altså en skrue som kun går imot staget som går ned? eller hvordan justeres egentlig tomgangen på disse motorene? 

Det er thermoelementet som drar på choken,og det overstående solenoiden er for å dra av hurtig-tomgang.Thermoelementet har en slags varmeisolerende kappe for at choken ikke skal gå på for hurtig ved kortere stans av motoren-som sagt,sjekk at det gjør jobben før du justerer noe.Kan gjøre ting værre om man ikke vet hva man gjør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...