Jump to content

Yamaha 50HK 00-01 modell 4takt øker turtall selv


Eirikh

Recommended Posts

skal teste litt småtterier i morgen, kjører utover til der båten er da. men tror nokk den blir med hjem ja å får sette den i kø til servicering.... 

 

takker til alle som har assistert meg til nå, uten forumet hadde jeg nokk enda stått å klødd meg i hode å bantes som en gal mann 

 

skal prøve å holder dere oppdatert om va de finner ut av på verksted, dog var vist 3 ukes vente tid der :/ 

 

uansett, takker å bukker så meget :) 

Link to post
Share on other sites

--

justere tomgangen ned på riktig turtall.

så vidt meg bekjent er eneste måten å gjøre det på å skru på skruen nederst på forgasserne, men uansett hvor mye jeg skrur på den spiller jo ingen rolle da stagene som vist på bilde ikke legger seg ned på skruen uten at jeg selv presser de ned? evt setter strøm på choken igjenn som også presser de ned, men så snart choken slipper så sklir stagene opp å tomgangen øker(når jeg sier stag, så mener jeg de jeg presser ned med fingeren på filmen) 

er det noen annen måte å justere noe tomgang på ? 

 

Bra, det jeg tenker på - når du ser inn i en av forgasserne mens du beveger dette staget i videoen, så flytter dette et eget spjell(chokespjellet som normalt skal være i åpen stilling), mens du har et spjell til som styres av de andre stagene (gass-spjell) som vanligvis er nesten lukket, og åpner for luft/bensinblanding når du gir gass.

Dette er vanlig på de motorene jeg har vært borti, om ikke chokefunksjonen er en primepumpe, eller magnetventil med egen krets på bensinpumpa(noen mercury bl.a.)

 

ed.

oops, svarte på tidligere innlegg, Jerognal sitter på malen og korrekt info :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jaha, da er det kanskje ikke rart at tomgangen ikke har endret en eneste rpm etter jeg prøvd å skru der bitte litt....

 

kanskje jeg skal prøve å skru litt på korekt skrue bare for å se om det er noe forandring i hele tatt ? :) 

skal over i morgen å prøve det å et par småtterier til, så tar jeg med meg båten hjem, har funnet tak i et verksted som kunne ta inn motorn iløpet av onsdag vist jeg ikke finner ut av det, så da får jeg iallefall vite va som feilern :) 

som sagt holder dere løpende oppdatert etter hvert, så når neste stakkarn får denne feilen så finnern kanskje tråden å blir hjulpet noe :) 

Link to post
Share on other sites

bilde


Nyttet ikke å skru på tomgangsskruen, men la merke til "primeren", den styrer jo de stagene og. Kula i midten presser mot et stag som igjenn styrer de andre stagene. Den bare presser å presser seg sakte sakteut slik at stagene går opp å turtallet øker, så når jeg slår av motor så synker den sakte sakte inn igjenn...
Skal ikke den bare gå på når jeg gir gass? Å skal den ikke gå litt hurtig ?
Uansett, sitter å venter på traktoren som skal dra opp båten nå, men var jo selvfølgelig full fjære no
Link to post
Share on other sites

Mener den der er temperaturstyrt. Skal gi mere gass når du starter og choken er på. Så skal den sakte sige inn igjen. Står den ute hele tiden tror eg du har funnet feilen.

Skal ikke gi gass når motor er varm. På min står den inne hele tiden så eg sliter litt med kaldstart. Men du kan godt kjøre uten for å prøve. Blir bare litt kinning på kald motor. Du kan og gi LITT gass under start når du ikke har den. Men gir du for mye gass går motor sur med en gang, så her gjelder det da å kjenne gass-hendelen.

 

Ser en ny slik koster 135$ så ikke akkurat billig nei..... sikkert 3K her....

 

Egentlig klarer du deg fint uten den duppeditten der. Disse motorene er veldig lettstartet egentlig...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og et tips til ang. disse motorene: Sjekk anodene i toppen. På min var de tæret helt vekk og det medførte antakelig hull i bunnpanna.... og eksosrøret var tæret fullstendig borte vekk..

Står bak et lite deksel ved siden av pluggene. Ut med en bolt, av med deksel, pirk ut gummitetning så ser du anoden. Ta den ut. Bikk FORSIKTIG så du ikke knekker den. Anoden skal være ca 3-4 cm lang inn i kjølekanal.

Gjør rent for salt og sjit på anleggsflaten før du setter inn ny anode.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tipset :) skal sjekke det i morgen når de forhåpentligvis er ferdige med den å alt er i orden :) 

står inne på verksted nå, starter med den i morgen tidlig så regner med å høre iløpet av formiddagen i morgen om va som er feil iallefall .

 

krysser fingrer å tær for at det er en enkel fiks å ikke så kostbart :) 

Link to post
Share on other sites

da har jeg hørt fra verkstedet.

 

de rakk aldri å begynne med å finne helt ut at tomgangen, da de ikke var enige i måten motoren gikk, viser seg å være en deffekt sylinder... 

de målte komp på sylinderne å 3 av de målte 7.5, mens den nederste målte 2.5 ......... 

 

de har ikke funnet ut va som er feil, må først få snakke med selger å komme til enighet med han, da han påstå at motoren var krute go men trenkte en service da det var lenge siden den hadde fått..... 

triste greier for både meg å selger.... va vill normen være her? oppheving av kjøp? tilbakebetaling av en satt sum? 

Link to post
Share on other sites

Hørtes da snålt ut spør du meg.... Motoren gikk da fint den. Med en defekt sylinder hadde den neppe gått slik....

Nederste sylinder er meget kronglete å få målt komp. på da det er uhyre dårlig plass der....(Selv boret eg et hull i motordeksel for å få inn komp.måler der). Får da håpe verkstedet har fått målt skikkelig da....

Link to post
Share on other sites

Ja syns og det var skikkelig rart... ringte til et annet verksted som driver mye med båtmotorer, han hadde aldri hørt om at noen 4taktere hadde mistet kompresjon på en sylinder....

vurdere å dra med den en annen plass å få det sjekket.....

 

hørte ingenting på lyden på båten når den var i drift, å fikk båten lett opp i plan når jeg var å kjørte med den...... 

Link to post
Share on other sites

Som sagt, kjørt kun en tur med den men syns på ingen måte den akslererte sakte? Gikk rimelig fort fra 4000rpm å til maks, samme med å akslerer med fra stillestående å opptil plan... Å når den blir ruset opp på mellom gass akslerer den som et udyr...

 

Tror jeg skal dra med båten til et annet verksted...

Han sa han tok ut pluggen for å sjekke den å den så grei ut å kom gnist, burde ikke den vært innsausa i bensin?

Link to post
Share on other sites

Skal hente båten idag å dra med til ny mekaniker. For å få sjekka der, snakka med de som selger å skrur mye Yamaha å som sagt de stiller seg kritisk til at en sylinder skal være gåen, burde nesten ikke fått båten i plan da fikk jeg beskjed om... Så får høre va de sier der.

Håper enda på en lykkelig slutt:)

Link to post
Share on other sites

Starter med å takke alle for assistansen så langt :)

Nå har denne historien fått en slutt og, det tok timesvis av testing selv å 2 forskjellige verksted.

 

Som sagt, første verksted mente da etter 4timers skruing(etter regningen å se) at ene synlinderen ikke hadde kompresjon. Å at motoren antageligvis var ødelagt å klart til å selges i deler.

Etter mye tilbakemeldinger herifra og et amerikansk forum å i tillegg til å hørt med et Yamaha verksted ble det besluttet å stille tvil til den diagnosen å motoren ble satt inn til en som ble anbefalt av Yamaha verkstedet(de hadde selv ikke tid pga ferie) å idag klokken 11 fikk jeg beskjed om at de var ferdige med motoren og alt var i skjønneste orden.

Forgasserne var helt vrangstilt... Henta båten å satt den på havet å starta, den lå litt høyt i tomgang, ca 1000rpm. Så kjørte ut på havet å kjørte, alt funka supert! :) kom iland når motor var varm å lå da på rundt 700rpm:) å gikk feil fritt, fikk Go fart på båten og, så noe sylinder feil er ikke aktuelt.

 

Så historien fikk heldigvis en lykkelig slutt, men nå har jeg ikke tid å skrive mer, skal komme meg utpå sjøen igjenn :)))

Link to post
Share on other sites

Kanonfornøyd med min. Bare husk de hærsens anodene i toppen. MEGET VIKTIG!

Oljeskift hvert år med filter er alt de trenger. Og husk de skal ha MINERALOLJE. Ikke synt. olje. Bruker vanlig 15-40 fra Biltema jeg.

Og anbefaler deg et stort bensinfilter med vannutskiller i båten. Det i motoren tar nada....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...